הח"כים נדהמו: זה התקצוב הירוד ששירותי הדת העירוניים יקבלו

תחת ביקורת של ועדת הכספים והרשויות המקומיות על אחוז המימון הנמוך של המדינה, אישרה הוועדה את סכום ההשתתפות של הממשלה בהוצאות המועצות הדתיות | גפני: "כולם מקבלים בהרכנת ראש לא מובנת את זה ששירותי הדת הם דרג ג'" | נציגת השלטון המקומי: "לא ראיתי כזה שוני מהותי באף תחום, שהמדינה שמה כ"כ מעט תקצוב" | ראש עיריית ראש העין: "המועצות הדתיות צריכות תקציב שיקיים את הצרכים שלהן"

מבנה מועצה דתית. אילוסטרציה | צילום: המשרד לשירותי דת

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') את קביעת סכום ההשתתפות המיוחד של הממשלה בהוצאות התקציב של המועצות הדתיות לשנת הכספים 2023 בהתאם לסעיף 11ב לחוק שרותי הדת היהודים (נוסח משולב) התשל"א-1971. סכום ההשתתפות יעמוד על כ-216 מיליון ₪.

כזכור לפני כשלושה שבועות ועדת הכספים דחתה את ההצבעה, כאשר העלתה שוב את עמדתה כי לא ייתכן שכלל תחומי החיים בישראל מתוקצבים ע"י המדינה בשיעורי חלוקת משאבים גבוהים משמעותית משיעורי החלוקה במסגרת שירותי הדת, כאשר שירותים אלה מתוקצבים רק ב-40%, ואילו 60% מהתקצוב מוטלים על הרשויות המקומיות. בנוסף במהלך הדיון הקודם, הציגו במשרד לשירותי דת כי ישנן רשויות שמתקשות לשלם את חלקן בתקציב המועצות הדתיות, וכך ישנם חובות של מיליוני שקלים למועצות דתיות שונות בארץ מצד רשויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פתח את הדיון היום: "אנחנו במציאות ששר האוצר הוא איש שמאוד חשובים לו שירותי הדת, לשר לשירותי דת אכפת, ליו"ר ועדת הכספים אכפת, כל האנשים שבמרכז העניין מקבלים בהרכנת ראש לא מובנת את זה ששירותי הדת הם דרג ג', למה הם לא כמו שירותי חינוך, תחבורה ורווחה, למה זה קורה, למה כל שירות שהממשלה עושה יחד עם השלטון המקומי, המדינה משתתפת ב-75 אחוז, ויש תחומים שהמדינה מממנת הכל, ורק בשירותי הדת זה 40% בלבד מצד המדינה, וכולם שותקים?! הבאתי הצעת חוק לשנות את השיעור ודחו את זה בשבועיים, אני שוקל להביא את זה ברביעי, שיפול במליאה. למה זה שונה? זה שירותים שניתנים לפי חוק, מה זה שונה מכל שירות אחר? למה אנחנו עם הראש למטה? זה הרבה כסף? אין עכשיו? תגידו שזה יכנס לתוקף עוד שנתיים-שלוש, שיהיה תהליך".

יו"ר הוועדה, אף הקריא מכתב מצד יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, בו מציין ביבס כי בשלטון המקומי קוראים לשנות את אחוז ההשתתפות בהתאם להצעת החוק המוצעת, ובהתאם להסכמים הקואליציוניים.

יפתח עשהאל, נציג אגף תקציבים הציג כי: "לעניין הצעת החוק הצגנו לממשלה שיש לה עלות תקציבית של 215 מיליון ₪".

ח"כ ינון אזולאי: "שאתם עושים את החשבון לא קופץ לכם שהאחוזים שונים, מה אתם מתרצים לעצמכם? אלה מועצות דתיות, הדתיים האלה, נעביר אותם?".

עשהאל: "אנחנו מקיימים את מדיניות הממשלה בהתאם לחוק".

שלום בן משה, ראש עיריית ראש העין: "הצעת החוק של יו"ר הוועדה נכונה מכל בחינה, יש בחירות לרשויות המקומיות בעוד 5 חודשים, יש כמעט 100 ראשי ערים חדשים, ואז מתחילים הוויכוחים, פונים לרשות שתוסיף כסף, המועצות הדתיות צריכות תקציב שיקיים את הצרכים שלהן, המשרד לשירותי דת צריך לתת את זה בצורה מכובדת, שיפעל בצורה מכובדת, עם תקציב מראש, זו הצעת חוק נכונה ומוסרית".

הילה זהבי, כלכלנית מרכז השלטון המקומי: "אני מתעסקת מעל 10 שנים בתקצוב רשויות מקומיות, אני עוברת על הקולות הקוראים, ולא ראיתי כזה שוני מהותי, שהמדינה שמה כ"כ מעט תקצוב, כל פעם שאנחנו שולחים את אמות המידה, אנחנו חוששים איך יגיבו ברשויות. אנחנו מחזקים את מה שנאמר כל פעם, אבל הצעות החוק עולות וחוזרות אבל אין שוב יחס, כי אמות המידה חוזרות לוועדה בכל פעם באותו נוסח. לא ראיתי קול קורא כזה מנוגד".

ח"כ גפני: "נכין מכתב בו נצהיר שלא נאשר את התקציב הבא של מדינת ישראל, אם לא יושוו תקציבי שירותי הדת, מבחינת אחוזי החלוקה בין הרשויות לממשלה, לא יהיה תקציב אם זה לא ישונה".

בתום הדיון אישרה הוועדה את סכום ההשתתפות בהתאם לרביזיה של יו"ר הוועדה, נוכח מנגנון שנכלל השנה בהצעה, ובו נקבע כי על מנת למנוע שינויים גדולים באחוזי ההשתתפות של הרשויות לעומת שנה שעברה, לא יעלה ולא ירד אחוז השינוי מ-5%. חברי הוועדה ביקשו לראות את הסכומים גם ללא המנגנון, על מנת לוודא שאין פגיעה ברשויות.

כתיבת תגובה