הטעות של הלמ"ס היא בעלת משמעויות כלכליות דרמטיות

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר – בית לשיווק נדל"ן למגורים ולמסחר, בארץ ובחו"ל טוען כי בפועל התשואה של האנשים שרכשו דירות בעשור האחרון, מהשכרת הנכס היתה גבוהה יותר משמעותית ממה שבא לידי ביטוי במדד עצמו, וכי מדובר בטעות קריטית

טעות בסטטיסטיקה shutterstock

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר – בית לשיווק נדל"ן למגורים ולמסחר, בארץ ובחו"ל, מגיב לטעות בחישוב של הלמ"ס בנושא חישוב מחירי שכר הדירה, שפורסמה לאחרונה.

לדברי ניר שמול: "ההסבר למקור הטעות של הלמ"ס נעוץ בעובדה ששיטת החישוב בעשור הקודם התמקדה בדייר שמשלם שכירות בנכס שבו הוא גר לאורך זמן, ולא בנכס שמחליף שוכרים מידי תקופה מסויימת.  זאת משום שכפי שכולנו יודעים,  לרוב בזמן תחלופה של דייר, בעל הנכס דורש מחיר שכירות גבוה יותר, ובהתאם לכך הבדיקה בפועל היתה אמורה להתבצע.

הדבר דומה לעובד בחברה שלרוב יכול לשפר את תנאיו ושכרו רק במעבר למקום עבודה חדש,  מאשר לדרוש שכר גבוה יותר במקום עבודה קיים.

מדובר בטעות שמעבר להשפעתה על חישוב מחירי השכירויות והדיור בישראל, יש לה השפעה על המדד הכללי של המחירים לצרכן בעשור האחרון. לפי דיווח הועדה המייעצת ללמ"ס, ואשר מסקנותיה פורסמו בימים האחרונים,  אנו למדים כי בפועל התשואה של האנשים שרכשו דירות בעשור האחרון, מהשכרת הנכס היתה גבוהה יותר משמעותית ממה שבא לידי ביטוי במדד עצמו. כלומר,  חוכמת ההמונים שבעשור האחרון רכשו דירות בצורה מאסיבית כמשקיעים בשוק, עלתה בפועל על נתוני הלמ"ס. כך, ניתן לראות שרכישת דירות להשקעה בפועל הוכיחה את עצמה כנכס בעל תשואה משמעותית.

בניגוד למה שנאמר על-ידי הלמ"ס, לדעתי לא מדובר בטעות זניחה, אלא בעלת משמעויות כלכליות דרמטיות המשפיעות על אותם אנשים שכיום מתלבטים היכן להשקיע,  שיראו באופציה של דירה להשקעה בישראל אופציה בעלת תשואה כפולה ממה שנאמר בפועל".

כתיבת תגובה