היום זה מתחיל: הסנקציות האמריקניות על שלטון האייתולות

מהדקים את טבעת החנק על איראן: הסנקציות שהופסקו לפני שלש שנים בהסכם הגרעין עם הנשיא אובמה – חוזרות במשטר טראמפ. הסנקציות המתחדשות מקיימות את הצהרת טראמפ ערב הבחירות שהבטיח "לקרוע את הסכם הגרעין עם איראן לגזרים"

קיים את הבטחתו. טראמפ במסע הבחירות | צילום: Joseph Sohm, שאטרסטוק

"זהו ההסכם הגרוע אי פעם", אמר הנשיא טראמפ במסע הבחירות המתוקשר שלו לפני שנתיים, "ואנחנו נקרע אותו לגזרים". וכדרכו של טראמפ, הוא מבטיח וגם נוטה לקיים: שלש שנים אחרי שאובמה חתם על הסכם גרעין עם איראן – מול נאומים ותרשימים של נתניהו על התחמשותה הגרעינית – ממשל טראמפ מתחיל היום בשלב הראשון שמטרתו היא הידוק טבעת החנק על משטר האייתולות – והסנקציות הכלכליות יוצאות לדרך.

הסנקציות של ממשל טראמפ אוסרות על איראן לרכוש דולרים, לסחור בזהב ובמתכות נוספות – יקרות או תעשייתיות. במקביל, יצרני רכב מארה"ב ומאירופה לא ישווקו את רכביהם לאיראן, וייפסק ייבוא השטיחים הפרסיים והפיסטוקים לארה"ב.

לפי ההודעה שהגיעה מוושינגטון, לא רק איראן תיכלל בסנקציות באופן ישיר. כל בנק או מדינה שתסחר עם איראן לא תוכל לקיים יחסי מסחר ובנקאות עם ארה"ב.

ואכן, בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, הודיעו עשרות פירמות בינלאומיות כי יחדלו לעשות עסקים עם איראן.

לאור זאת, למרות שמדיניות האיחוד האירופי הינה להמשיך את ההסכם עם איראן, הבנק המרכזי של גרמניה, ה'בונדסבנק', לא יאפשר לבנק הסחר האירופי-איראני לתת לאיראן למשוך מזומנים מחשבונותיה, למרות שזו ביקשה למשוך בין 300 ל-380 מיליון יורו כבר לפני מספר שבועות.

הבקשה הרשמית היתה במטרה לאפשר לאזרחים איראניים למשוך מזומן ביום שיוטלו הגבלות אמריקניות על השימו בכרטיסי אשראי, אך סוכנויות הביון של ארה"ב וגרמניה סברו כי הכסף ישמש למימון טרור, וכי אין הכוונה בשחרור המזומנים רק כדי לאפשר לאזרחים האיראניים פעילות שוטפת.

הצעד הבא של ארה"ב יהיה בגל עיצומים נוספים שיחולו בתחילת חודש נובמבר, ויקיפו סנקציות בתחום תעשיית הנפט והאנרגיה של איראן.

איראן הודיעה אתמול (א) בערב כי בעקבות קריסת המטבע המקומי, הריאל, ולקראת כניסת הסנקציות האמריקניות לתוקף, תנקוט הרפובליקה האסלאמית שורה של רפורמות כלכליות. בין היתר יוכלו האזרחים לשוב ולסחור במט"ח, לפתוח חשבונות בנק במט"ח, אפשרות סחר בזהב ועוד.

למרות עליות קלות של הריאל אתמול ושלשום – האינפלציה גואה באיראן, והרפובליקה האסלאמית אף עצרה שלושים וששה בכירי כלכלה לשעבר, ובהם יו"ר הבנק המרכזי האיראני לשעבר, בחשד לסחר במט"ח. ההפגנות נגד המצב הכלכלי הירוד מתעצמות ברחבי איראן, ומנהיגי שלטון האייתולות נמצאים עתה במלחמה כלכלית מבית ומחוץ.

כתיבת תגובה