היום יקבע בג"ץ אם יוטלו מזונות ילדים גם על אמם

בית המשפט העליון פנה לרבנים הראשיים על מנת לקבל את חוות דעתם בעניין מזונות ילדים בזמננו וזאת טרם דיון בערעור המבקש לחייב אם במזונות ילדיה. הדין העברי קובע כי חובת מזונות ילדים מוטלת על האב בלבד

בית המשפט העליון בירושלים | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

המשפט העברי קובע כי מזונותיהם של ילדים מוטלים על אביהם עד גיל חמש-עשרה גם במקרה שהתגרש ואינו חייב עוד במזונות אימם. אמנם מגיל שש ומעלה חלה חובה זו במקור מדין צדקה, אך חכמים תיקנו שיזון האב את ילדיו עד גיל שלוש-עשרה. הפוסקים דנו במזונות ילדים מעל גיל זה ולפועל קבעה הרבנות הראשית בשנת תש"ד שתקנת חכמים חלה עד גיל 15-16 משום שילדים אינם יכולים לצאת לעבודה עד גיל זה. במשך השנים קבעו בתי דין רבים שחובת האב נמשכת עד גיל שמונה-עשרה וכך גם קובע החוק הישראלי המתבסס במקרה זה על הדין העברי.

אך מה קורה במקרה שהאב אינו יכול לזון את ילדיו בגיל זה או במקרה בו האם משתכרת הרבה יותר מהאב. מה קורה במקרה בו החליטו ההורים על משמורת משותפת במסגרתה שוהים הילדים אצל האב בחלק מהזמן?

נכון להיום, חובת המזונות מוטלת על האב בכל מצב. למרות שפה ושם נקבע בבית המשפט לענייני משפחה שעל האם להיות שותפה במזונותיהם. אבל השאלה לא הוכרעה מעולם עקרונית. כאמור, היות והחוק מבוסס על הדין העברי, הרי שהחובה, לפי ההלכה, מוטלת על האב בלבד.

היום ידון בג"ץ בשני ערעורים מעניינים העוסקים בשאלה זו. בשני המקרים מדובר בשאלה האם להטיל על האם חיוב במזונות או לפחות בחלקם. במיוחד כאשר מדובר במשמורת משותפת. העניין הרב בערעורים אלה נובע מהעובדה שבית המשפט העליון פנה לקבלת חוות דעת הלכתית מהרבנים הראשיים, שכן כאמור, החוק הישראלי מתבסס במקרה הזה על הדין העברי. יהיה מעניין לראות כיצד יפסקו בסופו של דבר שופטי העליון.

כתיבת תגובה