היום שבו באמת תרעד האדמה בישראל

עדי גמליאל | צילום: ראובן קסטרו

רעידת האדמה בטורקיה הרת אסון עם מוות של אזרחים חסרי סיכוי להתמודד עם אירוע שכזה, מחזות של ילדים, זקנים, נשים ואנשים מבולבלים, מותשים המחפשים את יקיריהם הוא מחזה שלא מגיע לאף אחד. משפחות שלמות ומוחות של ילדים ונוער אשר אולי, יכלו לסייע בעתיד לעולם אינם. רעידות אדמה בכדור הארץ מתרחשות בשל החיכוך בעת תנועת הלוחות הטקטוניים על פני קרום כדור הארץ.

תופעות אופייניות של רעידת אדמה חזקה הן התמוטטות מבנים וגשרים, וכן גלי ים עזים. לעיתים קרובות סביב מועד רעידת אדמה גדולה ישנן רעידות קטנות יותר, שיכולות לבוא הן לפני והן אחרי הרעידה.

כיום יש מספר מדענים ומספר מחקרים שקושרים את התחממות כדור הארץ עם התגברות פעילות געשית ורעידות אדמה. מספר גיאולוגים באוניברסיטאות בקנדה הריצו סימולציה שמראה שהמסת הקרחונים בקטבים תשחרר באזורים מסוימים לחץ תת-קרקעי המצוי בלוחות הטקטוניים ובעיקר בקווי שבר שהם בנקודות חיבור בין לוחות. שחרור לחץ זה יכול להוביל לרעידות אדמה, גלי צונאמי והתפרצויות געשיות.

הפשרת הקרחונים המונעת מההתחממות הגלובלית מזהירה אותנו מפני עתיד סוער מבחינה סייסמית. כאשר קרחונים נמסים, המשקל המסיבי על קרום כדור הארץ מצטמצם והקרום חוזר במה שמדענים מכנים "ריבאונד איזוסטטי". התהליך יכול להפעיל מחדש תקלות ולהרים לחץ על תאי מאגמה המזינים הרי געש, ומכאן מגביר את הפעילות הסייסמית. 

כך גם ברעידות האדמה התאומות בעוצמה של 6.4 ו-7.1 שפקדו את אזור רידג'קרסט במדבר מוהאבי בקליפורניה מצפון מזרח ללוס אנג'לס בשנת 2019  בהתאמה, הורגשו על ידי אזרחי בקליפורניה, נבאדה, אריזונה, כתוצאה מכך אובדן של חיים, פציעות, נזקים של מיליארדים בדיוק כמו שמתרחש כיום לנגד עיננו. 

אם בעבר הסברה היתה כי ההתפלגות הסטטיסטית של רעידות אדמה שווה בערך בכל סוגי תנאי מזג האוויר. המיתוס נשבר. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. ההשפעות שינויי האקלים כתוצאה מפליטות גזי החממה משנות את כל מה שהכרנו. פעולות אדפטציה העוסקת בהסתגלות חשובות אך זה אינו מספיק. עלינו לפעול בתחום המיטיגציה כלומר הפחתה של הגורמים לבעיה, ההתמודדות עם הפחתת פליטות גזי חממה היא קריטית בהתמודדות. המתרחש כעת בטורקיה היא רק מקרה בוחן נוסף משלל אפשרויות של השפעת שינוי האקלים על כלכלת העולם. הצמיחה נפגעת כתוצאה מההשפעות במספר תחומים ובמעגלים רחבים, צמצום היקף התיירות או המסחר והתעשייה באזור בו התרחשה רעידת האדמה, חששות של משקיעים וצמצום היקף ההשקעות הזרות בתום התשתיות יכול להיות מכריע. מעבר להשפעה הפוליטית של אירוע כזה בשנת בחירות בהם נמצאת המדינה, אנשים חפים מפשע משלמים בחייהם. צריך לעשות יותר. 

לאורך ההיסטוריה בארץ ישראל, היו כבר מספר אירועים בגליל אירוע בשנים 1759 ו 1837, ביריחו בשנת 1927 וב 1995 באזור אילת הן רק חלק מהדוגמאות. חלקן רבות עוצמה וקטלניות. הניסיון בעולם מלמד כי בכל מקום שבו התרחשו רעידות אדמה בעבר, צפויות להתרחש רעידות אדמה גם בעתיד. לכן, צפויה להתרחש בישראל רעידת אדמה חזקה נוספת, אולם לא ניתן לצפות מתי ובאיזו עוצמה. מעצם מיקומה של ישראל על השבר הסורי-אפריקאי, לצד העובדה שהתרחשו בה לא מעט רעידות אדמה חזקות לאורך ההיסטוריה, מעידים כי בכל רגע עלולה להתרחש בארץ רעידת אדמה חזקה נוספת.

האדמה רעדה, פעם שלישית  בישראל בתוך מספר , השאלה האמיתית אינה אם, השאלה היא מה אנו עושים היום כדי להיערך ומעל לכל, מה עוד ניתן לעשות בתחום המיטיגציה של שינויי האקלים כדי להציל את עצמינו מעצמינו?

הכותב הינו יו"ר איגוד סביבה וקיימות בלשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל

כתיבת תגובה