היועצים, הסקרים וטעויות הדגימה

כך פועלים יועצי השיווק והיחצנים שממשווקי מוצרים הופכים ליועצים אסטרטגיים לתקופת הבחירות • ולמה בכל זאת שיווק מוצר שונה משיווק של פוליטיקאי?

חיבור למען האלקטורט | צילום: ויקיפדיה

"אני אומר לך, ואתה יכול לתפוס אותי במילה – ופה הכל מוקלט – אם אני שר הביטחון, אני נותן לאדון (אסמאעיל) הנייה, 48 שעות. או שאתה מחזיר את הגופות והאזרחים או שאתה מת. מבחינתי אתה פשוט תזמין לעצמך מקום בבית קברות הכי קרוב אליך".

הדברים המתלהמים – וכמובן המוקלטים והמתועדים – נאמרו וצוטטו כידוע מפיו של יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו' חבר הכנסת אביגדור ליברמן בעודו במדבר האופוזיציוני. הישיבה המשמימה בשורות האחוריות בכנסת אפשרה לו לומר ככל העולה על רוחו ובלבד שהדברים ינעמו לאוזני האלקטורט שלו.

לטישת העיניים למשרד הביטחון כפי שהשתמע מדבריו, לא הייתה בחלל ריק ונעשתה מתוך קריאה נכונה של המפה הפוליטית: יום יבוא, ידע איווט, וההזדמנות לשעת כושר פוליטית תאפשר לו לחבוש את כס שר הביטחון בממשלת נתניהו.

לפני שנבין מה עמד מאחורי ההצהרה של איווט ליברמן, כדאי לעצור לרגע, וליטול פסק זמן להתבוננות במחקר שנעשה ושעל פיו נקבעה אסטרטגיית שיווק.

היה זה בשנת 1985. חברת 'קוקה קולה' העולמית השיקה משקה קולה חדש בטעם מעט שונה מזה המסורתי. במקביל יצאה החברה במיתוג חדש למשקה הפופולארי.

מטרת מהלך זה היה למקסם את היתרון שיש ל'קוקה קולה’ על מתחרתה 'פפסי קולה' ולהפוך את היריבה לקטנה משמעותית.

המהלך לא נעשה בחלל ריק אלא התבסס על סקרים ומבחני טעימה בהיקף חסר תקדים, שמהם עלה כי מדובר בצעד בטוח ומשכנע שיהפוך את 'קוקה קולה' למותג הבולט ביותר ותיתן נוק אאוט ל'פפסי קולה'.

אך למרות שבוצעו באופן ראוי ומקצועי, הסקרים החטיאו את מטרתם ולא הביאו לתוצאה המיוחלת.

בדיעבד – לאחר שהתוצאות הכושלות נלמדו הופקו הלקחים. התברר, כי למרות שהטעם של המוצר היה משופר מקודמו ואף עלה בעשרות מונים על המתחרה, לא היה בכך כדי לשכנע את הצרכנים להעדיף אותו על פני האחרות ובחלק ממבחני הטעימה (לאחר צאת המשקה) הוא אף קיבל דירוג נמוך יותר.

נעצור לרגע עם ההסבר על מה שהתרחש, ונחזור לאקטואליה. ההזדמנות של איווט, כזכור, הגיעה וכאשר נוצרה הסיטואציה המתאימה ובסביבתו של ראש הממשלה הוחלט על הרחבת הקואליציה, נזרק ללא היסוס שר הביטחון משה בוגי יעלון מתפקידו, כשכסא שר הביטחון ניתן ליו"ר 'ישראל ביתנו'.

אז הצהיר. איווט ליברמן | צילום: יונתן סינדל | פלאש 90

הסיבה היחידה למהלך זה היה – מספר האצבעות בכנסת. שוויו האלקטורלי של יעלון עמד על עצמו בלבד בעוד שליברמן שתרומתו להרחבת הקואליציה עמדה על חמישה חברי כנסת (אחרי פרישתה של לוי-אבקסיס).

חרף זהותו של השר החדש בקריה בתל אביב ועמדתו הידועה מן הסתם לשכנים מדרום, התקשו היושבים בעזה לעצור את נשימתם. הרקורד העשיר בהצהרות של יו"ר 'ישראל ביתנו' לא גרמו לבכירי הממשל להדיר שינה מעיניהם.

האור במשרדו של איסמעיל הנייה לא דלק מעבר לשעה השגרתית וכל היערכות מיוחדת לא נרשמה בסביבתו של הראיס. ככל הידוע, גם סדר יומו של הנייה לא השתנה. הוא אפילו לא נדרש לשבור שיגרה. צוות מאבטחיו אף הוא לא תוגבר – משמע: אף לא אחד נתן משקל כלשהו לאיומיו של ליברמן.

גם בתום 48 השעות, לאחר שהאולטימטום המפורסם פג וחלף לו מכבר, לא דווחו מקורות צבאיים על סיכול ממוקד בשמי עזה. ככל הידוע, החיים בגבולה הדרומי של ישראל ממשיכים פחות או יותר כרגיל, עד עצם היום הזה.

האם הצהרות הפוליטיקאים הם אכן ביטוי מובהק למה שהם באמת חושבים? כנראה שלא. והיום כבר ניתן לומר בבירור: בטוח שלא.

אך לפני שנבין מי עומד מאחורי ההצהרות הפוליטיות הללו שמתגברות בערב בחירות, עוד דוגמה להצהרה נוספת שניתנה בשבוע החולף.

זה שנים שהוועדה לבחירת שופטים אינה מורכבת מנבחרי הציבור באופן ישיר, אך דה פקטו, זו אחראית על התוצאה של 'הכל שפיט' שהטמיע אהרון ברק במערכת המשפט הישראלית מאז שנות התשעים המאוחרות.

השרה שקד, שמסיימת קריירה של תחילת ניצני שינוי בהרכב השופטים הנבחרים לבתי המשפט ולבית המשפט העליון, מצאה כר נרחב בפרסום תכנית פעולה חדשנית ולפיה בחירת שופטים לבית המשפט העליון תתבצע תוך הצבעה חופשית בפרלמנט ורק לאחר שימוע מול נבחרי הציבור.

"מה שטוב לארה"ב טוב גם לנו", הצהירה כשפרשה את תכניתה המשלבת את השיטה הישראלית עם זו האמריקנית.

אורזים את הצלופן

אלא שכמובן, הצהרות פוליטיות בתקופת בחירות (ולרוב גם במהלך הכהונה) אינן משקפות את דעתם של הדוברים. פעמים רבות הן אף מנותקות לחלוטין מדעתם ואינן שוות את הפודיום עליו הן נשמעות ואפילו לא את הנייר ממנו הם נקראו.

את ההצהרות והנאומים, מכתיבים אנשי יחסי הציבור. כך, שאם בעבר הציבור היה מעוניין לדעת את דעתו של המנהיג ולהשקפתו הייתה השפעה על קהל בוחריו – בשנים האחרונות התהפכה המגמה. נבחר הציבור או המעוניין להבחר בקולות הציבור ילמד מה דעתו של הציבור בנושאים החשובים לו ועל פי זה, ינהל את מדיניותו.

זו המשימה החדשה של המתמודדים במדינות מערביות הבוחרות מנהיגים בבחירות דמוקרטיות: תבונת המנהיג מתמקדת בניסיון לקלוע כמה שיותר במדויק לדעתו ולשאיפתו של קהל בוחריו. ככל שיטיב לעשות זאת כך תובטח לו כהונה נוספת בתפקיד הנכסף.

למשבצת זו נכנסים מכוני המחקר ויועצי הסקרים. עיקר תפקידם הוא ללמוד על דעתו של הקהל, להבין את רחשי הלב הדקים של הציבור בתחומים שונים ומגוונים, ולעסוק בפסיכולוגיית המונים, חד וחלק.

מכוני הסקרים ילמדו באמצעות שאלות על דעתו של הציבור ויעבירו את המידע ליועצי התדמית. הם מצידם יתרגמו זאת לשפה שיווקית ו'יארזו' את הלקוח בעטיפת צלופן המותאמת לרצון הבוחר. האמת הפנימית של הפוליטיקאי? בשלב זה לא רלוונטית.

אסטרטגיות מעולם השיווק

מבחינת יועצי התדמית, הפוליטיקאי אינו יותר ממוצר מזון המונח על המדף בסופרמרקט לצד מוצר אחר זהה לו, המיוצר על ידי מפעל אחר. שניהם מתחרים יחדיו על כיסו של הקונה. המירוץ הצמוד בין שני המוצרים על ליבו של הצרכן יסתיים בסוף בניצחון של אחד מהם ואת תואר המנצח יגרוף זה שהמראה שלו שכנע יותר.

ומי יחולל את התמורה? כמו תמיד – המעטפת החיצונית של אחד המוצרים היא זו שתגרום בסופו של דבר לצרכן להעדיף אותו על פני המתחרה.

לא בכדי המשרדים המועסקים על ידי המפלגות לפני בחירות עוסקים בימים כתיקונם בשיווק. המקצוע – אותו מקצוע; הידע והיכולות הנדרשים, בשני המקרים, זהים לחלוטין.

אך בעוד שבמוצרי מזון מובן מאליו כי התחרות הקיימת איננה בין מוצרי המזון הדוממים כי אם בין היצרנים והמשווקים העומדים מאחוריהם – בפוליטיקה, לעומת זאת, דומה כי הפוליטיקאי עצמו מתחנן לאמון הצרכן.

וכאן מתרחש השינוי: יועצי התדמית, האמונים על 'צבע האריזה' ונראות המוצר (ובמקרה זה, הפוליטיקאי) נאבקים בינם לבין עצמם מי יזכה לקלוע בצורה יותר מדויקת לטעמו של הבוחר.

הפוליטיקאים אפוא הם רק החיילים על לוח השחמט, כאשר השחקנים יושבים האחד מול האחר, והלוחשים באוזנם מניעים אותם על פי שיקוליהם המקצועיים.

חיבור שכזה

נשוב רגע לאקטואליה: ההחלטה הגורלית על החיבור בין 'יש עתיד' למפלגתו של בני גנץ לא התקבלה על פי שיקול הדעת הביטחוני מדיני של אישים פוליטיים אלו.

בכל הכבוד לרזומה העשיר של ראשי המפלגה המכילים במצטבר 117 שנות שירות בצה"ל (אם לא מחשיבים את שירותו של לפיד ב'במחנה') פלוס עשרים שנות כתב טורים ועיתונאות – ניסיון זה אינו מהווה מצבור קולות של בוחרים.

וכמו תמיד – הדיונים המכריעים בעניין זה התקבלו דווקא בחדרי הסוקרים ומעצבי דעת הקהל, שמשיקולי שיווק קבעו כי בהליכה משותפת ניתן יהיה למקסם את קולות הבוחרים.

גם ההחלטה החשובה מאין כמותה מי מבין השניים יעמוד בראש המפלגה וינהיג את מדינת ישראל כראש ממשלה, שוב לא התקבלה משיקולי ביטחון ומדיניות.

כרגע, מתמקדים אנשי יחסי הציבור בשכנוע הקולות הצפים, אלו שטרם החליטו למי יתנו את קולם. תפקידם הוא למתג את ה'מוצר' – הפוליטיקאי התורן – כדי שהמתלבטים, יבחרו בו בסופו של תהליך.

טעות דגימה

לא בכדי אותם משרדים הנשכרים על ידי יצרני מזון עבור השקתו של מוצר חדש בשוק הם בדרך כלל כאלו הנשכרים על ידי פוליטיקאי חדש (או ישן בצלופן חדש) המבקש את בחירת הציבור.

וכאן נשוב לדוגמה שהבאנו לעיל ונסביר את הכישלון של 'קוקה קולה'. הלקחים שהופקו הובילו למסקנה הבאה: כמו בכל סקר מקצועי, נעשו מבחני הטעימה במקרה של 'קוקה קולה' בצורה עיוורת, על מנת לוודא כי הטועמים מעדיפים את טעמו החדש של הקוקה קולה לפי המתכון המשופר.

אולם מה שלא נלקח בחשבון הוא שהשוק הצרכני בתחום הקולה מאופיין בנאמנות גבוהה למותג, ולפיכך המידע הקיים אצל הטועם כי המדובר ב'קוקה קולה' ולא במשקה אחר דומה – קריטי בהחלטת הקנייה. ומאחר והטעימה במקרה זה נעשתה באופן עיוור לא נלקחו מאפיינים אלו בבחירת הטועם בשעה שהוא אכן בא אל הקיוסק המקומי, רכש פחית קוקה קולה שגרתית ו… הופ, גילה ש'זה לא זה'. לפיכך, התוצאה מבחינת 'קוקה קולה' הייתה מאכזבת.

לא דגמו נכון את הקהל. קוקה קולה. צילום: יעקב נחומי | פלאש 90

טעות נוספת שבוצעה במחקרים האמורים הייתה, שמבחן הטעימה התבסס על לגימה קטנה ביותר משני סוגי המשקאות, 'קוקה קולה' ו'פפסי קולה' לעומת חוויית שתייה רגילה המאופיינת בכוס או בכמה כוסות.

לשתייה של לגימת משקה לשם טעימה בלבד אין את מלא ההשפעה על כמות הסוכר אותו מעדיף הצרכן להרגיש ומשום מה, עובדה זו לא נכללה בצורת המחקר כפי שנקבעה על ידי גורמי המקצוע. בהתאם לכך התוצאה הייתה קשה עבור החברה והצרכן העניש בחומרה את קוקה קולה על 'טעותה'. רק בדיעבד הופקו לקחים בנוגע לעריכת מחקרים דומים בעתיד.

בדומה לכך, בפוליטיקה, זהו מכלול השיקולים הרחב שלוקחים בחשבון יועצי התדמית ומנהלי השיווק. בפוליטיקה כמו בעולם השיווק – מכלול השיקולים הנלקח בחשבון, כוללני, ומנסה להביא בחשבון כל דבר צדדי שיכול להשפיע על התדמית.

אלא שבבחירות כמו בבחירות, המוצר שונה מאוד ממארז קולה מתכלה. ההצלחה נמדדת ביום אחד גורלי, ומספר שנים של שלטון צפויות אחרי הניצחון, בלי שה'צרכן' יוכל 'להעניש' את החברה – עד לבחירות הבאות. ביחצנות טובה, גם במהלך הקדנציה יכול ה'מוצר' (הפוליטיקאי) לדברר את עצמו ולהסביר מדוע חזר בו מהצהרותיו, ומדוע אחרים אשמים באי יישומן בפועל.

או במילים אחרות, בפרפרזה על הסלוגן הקודם של 'קוקה קולה': דומה, אבל רק כמעט.

תגובה אחת ל: "היועצים, הסקרים וטעויות הדגימה"

  1. הבחירות הם מוצא של להשאיר החמס פעיל ברצ. עזה ולתעלם מ אבו מזל ביהודה ושומרון כדה לספיח או במצב קיים עם הוספה של 2 מליון פלסתנאים לישראל זאות חזית בנימין נתניהו לעומת גנץ לפרוץ להסדר עם הפלסתנאים עלכם להחליט מה מתאים לכם7

כתיבת תגובה