הכנסת הבאה תכריע: כמה זמן תחכו למענה

צעד ראשון לשינוי אחרי 60 שנה מאז נחקק החוק המחייב מענה בתוך 90 יום • בעקבות תלונות לוועדה לפניות הציבור הגיש יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב טסלר הצעת חוק ולפיה מענה מגוף רשמי יהיה עד ל-14 יום בלבד • ההצעה אושרה בקריאה ראשונה ותחול עליה רציפות להמשך דיון בכנסת הבאה

יעקב טסלר | צילום יצחק הררי, דוברות הכנסת

תחילתו של מהלך משמעותי למען הציבור ערב הבחירות: לאחר קביעת הייעוץ המשפטי כי על הצעת החוק לקיצור זמני המענה לפניות ציבור לעבור ברוב של 50 קולות עקב היותה תקציבית, השיג יוזם החוק, ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) 52 קולות והצעת החוק עברה בקריאה ראשונה.

הצעת החוק באה לעגן את זכותו של פונה לקבל מענה לפנייתו תוך 14 יום. שיהוי במתן המענה בפרק זמן סביר פוגע באמון הציבור, בשירות הציבורי ובנבחרי הציבור ולעיתים אף עלול לגרום לנזק של ממש לאדם הממתין למענה. החוק, כפי שנחקק לפני 60 שנה, נקב פרק זמן של 90 יום למענה. במהלך השנים חלה התקדמות טכנולוגית של ממש ונוצר צורך להתאים מחדש את המועדים למציאות הנוכחית.

טסלר, המשמש יו"ר ועדת פניות הציבור של הכנסת הסביר, כי "הדיגיטציה של הפניות מקלה על בירור הפניות וכולם מסכימים כי נדרש לתת מענה לכל פונה באופן המהיר ביותר. אף אחד מאיתנו לא היה מקבל מציאות בה פנייה לחברה מסחרית תיענה לאחר חודש וחצי. אם לא מקבלים תשובה, אנו עוברים מיידי לחברה מתחרה. מדוע אם כן התקבעה סוג של נורמה, שבמשרדי הממשלה ניתן להמתין למענה חודש וחצי. היחס חייב להיות זהה. הפונים הם הלקוחות של משרדי הממשלה והמענה חייב להיות מהיר ומיידי".

יצוין, כי עקב החשש מהתפזרות הכנסת, העברת הצעת החוק בקריאה ראשונה תאפשר להחיל עליה דין רציפות בכנסת הבאה ולהמשיך לדון בה מהנקודה בה תופסק בכנסת הנוכחית.

"אנו צועדים לשדרוג וייעול מערך פניות הציבור ואישור הצעת החוק בקריאה ראשונה, מהווה צעד גדול וחשוב במאמצים לשיפור השירות לאזרח", אמר ח"כ טסלר בתום ההצבעה.

כתיבת תגובה