המדדים בעלייה: הכלכלה מתחילה לשטח את העקומה

לאחר הירידות בגל הראשון – עלייה של המדד המשולב למצב המשק בחודש יולי • עליות מפתיעות במדד הפדיון במסחר הקמעונאי ובמדד הייצור התעשייתי • וממה מורכבת הטכנולוגיה העילית שזכתה לציוני דרך מפתיעים כלפי מעלה?

הטכנולוגיה העילית גורפת הצלחות | אילוסטרציה. צילום: ESB Professional, שאטרסטוק

המדד המשולב לחודש יולי עלה ב-0.15%, ובבנק ישראל רואים בכך עדות להתייצבות המשק לאחר הגל הראשון של נגיף הקורונה. נתוני המדד מצטרפים לדוחות הטובים של בנק ישראל על היקף נטילת המשכנתאות מתחילת השנה ועל הירידה בהיקף המשכנתאות המוקפאות.

העלייה של המדד המשולב למצב המשק בחודש יולי, באה לאחר הירידות החדות ביותר במדד בתקופת הגל הראשון של נגיף הקורונה בחודשים מרץ-מאי. בבנק ישראל מסבירים כי לאחר ביטול מרבית הסגרים והמגבלות בסוף אפריל ובמהלך מאי, התייצבה ביוני הפעילות הכלכלית וביולי אף נרשמה עליה קלה.

אלא שבבנק מציינים כי לנוכח ייחודו של המשבר, אין להסיק מעוצמת השינויים במדד לגבי העוצמה המדויקת של השינויים בפעילות, ובפרט לא לגבי העוצמה היחסית בין החודשים השונים. זאת מכיוון שחלק מהנתונים עבור חלק מהאינדיקאטורים מתפרסמים בפיגור, ומשפיעים עם פרסומם על מגמת המדד.

סקירת הלמ"ס למדדי הפדיון מתעלמים בחודשי המשבר משורה ארוכה של ענפים, החל מבינוי, תחבורה וחינוך, עבור במסחר סיטוני וקמעוני ושירותי ניהול ותמיכה, ועד לשירותי אירוח, אוכל, בידור, פנאי ושירותים אישיים אחרים.

חדות מפתיעה

בשלב זה שינוי המגמה בולט בעיקר במדד הפדיון במסחר הקמעונאי ובמדד הייצור התעשייתי. עליותיהם החדות בחודשים מאי-יוני הביאו לכך שרמתם ביוני הפתיעה את התחזיות והייתה גבוהה מרמתם בפברואר, לפני התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

עדכון נתוני המדד המשולב לחודשים הקודמים מראה שמרבית הפגיעה בפעילות הכלכלית אירעה בחודש אפריל ושבחודש מאי העמקת הפגיעה התמתנה. לאחר העדכון, המדד המשולב בחודשים מרץ-אפריל-מאי ירד ב-4.6% סה"כ מזה 2.54% באפריל. המדד המעודכן לחודש מאי 0.92%- לעומת הנתון הקודם 1.65%-, מצביע על חודש רגוע יותר לעומת קריאות השבר שזעקו על כלכלה בנסיגה עמוקה.

עליית המדד המשולב ביולי משקפת עלייה במרבית רכיבי המדד שדווחו ליוני-יולי. ראוי לציין כי ישנם רכיבים במדד שירדו באותה התקופה. מדובר ביצוא הסחורות שירד ביוני-יולי ושיעור המשרות הפנויות שעלה ביוני וירד ביולי, אך נותר גבוה מרמתו במרץ-מאי, אך כאמור מדובר במדדים יחידים המצביעים על ירידה.

טכנולוגיה מעורבת עילית, מה זה בכלל?

בלמ"ס מפרטים את העליות במדדי התעשייה בחודש יוני. כך למשל מצביע מדד הייצור התעשייתי על עלייה של 13.7% בחודש יוני, לאחר עלייה של 25.2% במאי וירידה של 28.8% באפריל. גם מדד משרות שכיר רושם עלייה של 4.7% בחודש יוני, לאחר עלייה של 6% במאי וירידה של 13.8% באפריל 2020.

בחלוקה של מדד ייצור תעשייתי לפי עוצמה טכנולוגית ניתן לראות כי בטכנולוגיה מעורבת עילית נרשמה עלייה של 11.2% בחודש יוני, לאחר עלייה של 15.2% במאי וירידה של 25.6% באפריל. בטכנולוגיה מעורבת-מסורתית נרשמה עלייה של 16.4% בחודש יוני, לאחר עלייה של 17.9% במאי וירידה של 26.2% באפריל ואילו ענף הטכנולוגיה המסורתית רשם עלייה של 9.6% בחודש יוני, לאחר עלייה של 27.4% במאי וירידה של 36.7% באפריל.

אם מעניין אתכם נספר כי ענף טכנולוגיה-מעורבת-עילית מורכב מייצור תרופות קונבנציונליות ותרופות הומאופתיות, ייצור ציוד רפואי, דנטלי ואורתופדי, ייצור מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי ייצור כלי טיס וציוד נלווה, ייצור כימיקלים ומוצריהם, ייצור נשק ותחמושת, ייצור ציוד חשמלי, ייצור מכונות וציוד לנמ"א, ייצור כלי רכב מנועיים ונגררים וייצור כלי תחבורה והובלה אחרים.

ענף טכנולוגיה-מעורבת-מסורתית מורכב ייצור מוצרי גומי, פלסטיק, מוצרי נפט גולמי מזוקק וייצור מוצרים אחרים על בסיס מינרלים אל-מתכתיים. שכפול חומר תקשורתי מוקלט. תעשיית מתכות בסיסיות וייצור מוצרי מתכת בהרכבה. ענף זה אינו כולל ייצור מכונות, נשק ותחמושת וכן בניית ספינות ואוניות, אולם כן כולל תיקון, תחזוקה והתקנה של מכונות וציוד.

ענף הטכנולוגיה-המסורתית כולל את כל שאר מפעלי הייצור של המשק: ייצור מוצרי מזון, משקאות, מוצרי טבק, טקסטיל, הלבשה, מוצרי עור ואביזרים נלווים, מוצרי עץ ומוצרי עץ ושעם, פרט לרהיטים; ייצור מוצרי קש ומוצרים מחומרי קליעה, ייצור נייר ומוצריו, ייצור רהיטים וענפי ייצור אחרים.

כתיבת תגובה