המדינה לבג"ץ קצבאות הנכים: "אין מקום להתערבות שיפוטית"

העותרים דרשו שבג"ץ יבטל את סעיף 200 בחוק הביטוח הלאומי ויורה להשוות את קצבאות הנכות לשכר המינימום. המדינה גדלה חוט שדרה ובתגובה לבג"ץ טענה כי הדיון מוקדם וכי הנושא צריך להתברר בכנסת ולא בבית המשפט

אחת מהפגנות הנכים (ארכיון). צילום: יונתן זינדל | פלאש 90

בתגובה לעתירה שהוגשה נגד המדינה בעניין קצבאות הנכים, עונה המדינה לבג"ץ כי מדובר בעתירה מוקדמת מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות "עודה מצויה על המדוכה".

מזל שאי שם לקראת סוף התגובה טרחה המדינה להזכיר לבג"ץ (בעדינות מיותרת) כי תפקידו אינו לשמש כמחוקק עליון וכי עיקרון הפרדת הרשויות חל גם על עליו, המדינה בתגובתה תוקפת את טענות העותרים שדרשו מבג"ץ לבטל את סעיף 200 בחוק הביטוח הלאומי, לא פחות, ולהשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום במשק.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

מבלי להתייחס לטענה לפיה קצבאות הנכות הן עלבון במקרה הטוב וביזיון במקרה הפחות טוב (מה שנכון), השאלה היא האם בג"ץ אמור להחליף את חברי הכנסת שהם הם נציגי העם שנבחרו על ידי בבחירות דמוקרטיות.

בתגובת המדינה לבג"ץ נכתב כי במהלך החודשים האחרונים נערכה בדיקה יסודית ומקצועית בנוגע לגובה קצבאות הנכות בישראל, תוך בחינת האפשרות להגדיל את גובה הקצבאות המשולמות ולהעביר תקציבים נוספים לציבור האנשים עם מוגבלות.

עוד צוין שם כי המדינה רואה חשיבות רבה בבירור הסוגיה לעומקה, ברגישות הנדרשת נוכח ייחודיותו של ציבור האנשים עם מוגבלות "בשר מבשרה של מדינת ישראל", כך במקור, ו… בשים לב לאילוצים הקיימים. קרי, היבטים תקציביים וקואליציוניים.

בתגובתה אומרת המדינה כי נבחנים בחיוב מספר כיווני פעולה אפשריים, שנועדו לשפר את רמת החיים של ציבור האנשים עם מוגבלות "וזאת בכפוף למציאת מקור תקציבי מתאים כחלק מדיוני חלוקת תקציב ההתאמות וסדרי העדיפויות לשנת 2018". גם אם נניח שמדובר במכבסת מילים, וכנראה שלו, המדינה למעשה אומרת שהיא כפופה לחוק תקציב המדינה ורוצה לעמוד בדרישותיו.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8-%D7%9B%D7%91%D7%A8-%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A6%D7%A2%D7%93-%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A0%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%91%D7%9C/

נזכיר כי בחודש הבא אמורה הממשלה לדון מחדש בסדר העדיפות בתקציב 2018 בהתאם לסיכום בין ראש הממשלה ושר האוצר טרם אישורו של התקציב הדו-שנתי בשנה הקודמת.

עוד אומרת המדינה לבג"ץ כי מדובר בעתירה מוקדמת, שאינה מספקת עילה להתערבותו, מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עדיין נמצאת על שולחן הכנסת, ועדותיה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. בנוסף, שימו לב לשורה הזאת שמוכיחה שעדיין נותר חוט שדרה במסדרונות הממשלה. "מכל מקום העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה".

בהודעת משרד המשפטים נכתב כי "המדינה הבהירה שמעבר לכך שבעת הזו אין מקום להתערבות שיפוטית בעניין, הדרך המתאימה לבירור סוגיה חשובה וכבדת משקל זו היא באמצעות קיום דיון ציבורי בכנסת ישראל, ולא במסגרת התערבות שיפוטית".

כתיבת תגובה