הנגיד: "התקציב חלק הכרחי מתהליך חזרת המשק ליציבות"

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "הצעדים שבנק ישראל יזם תרמו לייצוב הסיטואציה בשוק הפיננסי" • ערן יעקב, מנהל רשות המסים: "לא רואה דרך שהתקציב ל-2021 יעבור עד סוף השנה" • פרופ' ליאו ליידרמן: "צריך להיזהר עם הראלי של הימים האחרונים, השוק גם יודע להעניש"

נגיד בנק ישראל | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"היה כאן אירוע משולב, מצד אחד אנשים פדו את החסכונות שלהם, ומצד השני למוסדיים היו קשיי נזילות, הצעדים שלנו תרמו לייצוב המצב", כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, בוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות, בשיתוף בנק הפועלים ומשרד עוה"ד פישר בכר חן וול אוריון ושות'.

לדברי פרופ' ירון, "במבט לעתיד, הממשלה צריכה לנהל סדרי עדיפויות וליזום צעדים שיאפשרו השקעה במנועי צמיחה שישפרו את הפיריון לטווח הבינוני והארוך. במקביל עליה לתכנן את דרך חזרת המשק לתוואי פיסקאלי בר קיימא, וכמובן שהתקציב הוא חלק מתהליך זה."

לדברי ערן יעקב, מנהל רשות המסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר: "חברות דירוג האשראי בוחנות את העלייה בהיקף החוב הישראלי, אבל הן רואות תרחישים דומים גם ברוב מדינות העולם. בתרחיש פסימי נגיע ל-90% יחס חוב-תוצר, ותחזית הגירעון שלנו צפויה לחזור רק בשנת 2023 לרמות סבירות. תחזית הצמיחה הגלובאלית כפופה לצד הבריאותי. בהשוואה בינ"ל, אנחנו במקום טוב באמצע עם שיעור התכווצות של כ-6% ב-2020 וצפי לצמיחה של 4.9% במהלך שנת 2021".

לדברי יעקב, "בשוק ההון אנחנו רואים פערי תשואות בין השוק הישראלי לשווקים בחו"ל, לצד עלייה משמעותית במחזורי המסחר, שלא הובילה דווקא לעלייה בגבייה ממסים. יש חברות, לא מעטות, גם חברות הייטק, שצמחו אפילו בצורה משמעותית בהכנסות במהלך המשבר, אבל שוק העבודה סובל מאד, ואנחנו רואים את הפגיעה בעיקר בעובדים ללא השכלה אקדמאית, ואנחנו מקווים שנוכל לחזור לשיעור אבטלה סביר, של מתחת ל-10% בעתיד הקרוב".

ערן יעקב, מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר רשות המסים | צילום: רשות המסים

ביחס לתקציב אמר יעקב כי: "אנו אופטימיים כי הכנסות המדינה ממסים לא נפגעו בצורה כל כך משמעותית. הופתענו לטובה. ביחס לתקציב, "אנחנו עובדים על תקציב 2021, עובדים בצורה מאד רצינית, על הרפורמות בחוק ההסדרים, שיהיו מהגדולות שהיו בשנים האחרונות, אבל יש החלטות שלא תלויות בדרג המקצועי. אני לא רואה את זה קורה עד סוף השנה, יש לתהליכים את הזמן שלהם. אין משמעות לתקציב בלי תכנית כלכלית, ואנחנו חייבים תכנית חדשה" .

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן אמר: "אנחנו במלכוד פוליטי והממשלה אפילו לא מצליחה להתיישב ולקיים דיון בצעדים הנחוצים להתאוששות המשק, וזה מטריד מאד". מבחינת השווקים, המרכיב הדומיננטי הוא שער הריבית, שהופכים את אפיקי המניות לאפיק היחיד הרלוונטי מבחינת תשואות. בישראל אנחנו יושבים על 'הר שקלים' וגם בארה"ב יתרות המוזמן בישא, וברגע שתסתיים המגיפה יש פוטנציאל גבוה למעלה.

לדברי ליידרמן, "מבחינת הבחירות של ארה"ב, נמנעו מסיטואציה של פרוצדורות לגאליות ביחס לזהות המנצח וחוסר הוודאות בשווקים. כרגע, למרות הטענות של אנשי טראמפ, ביידן נראה כנשיא הבא, אבל הקרב על הסנאט טרם הוכרע, והסנאט קריטי לצורך העברת התכניות הכלכליות והרפורמות של הנשיא ביידן. סנאט רפוליקני גם ימנע את העלאות המסים המתוכננות של ממשל ביידן.

ביחס לחיסון של חברת פייזר אמר פרופ' ליידרמן כי, "הבשורה על החיסון לא אומרת שהמשבר הסתיים. אנחנו לא יודעים איזה עוד כיוונים יתפוס הנגיף, והמשקיעים אולי שמחים עם הראלי של הימים האחרונים, אבל כדאי לנקוט בזהירות- שווקים יכולים גם לרדת".

לדברי ירום אריאב, מנכ"ל האוצר לשעבר: "ב-2008 הרגשנו שהשמיים נופלים, משבר פיננסי חמור. עכשיו אנחנו באמצע משבר ריאלי חמור. הדיאגנוזה שונה לחלוטין. היום לא רק שאין תקציב, אלא שהוא נלקח כבן ערובה לצורך מניעת רוטציה פוליטית.

לדברי ג'קי כהן, מנהל האגף העסקי בבנק הפועלים: "המערכת הבנקאית עובדת באינטנסיביות במהלך המשבר, כדי לייצר נזילות בשוק. אנחנו ממשיכים לתמוך בשוק הנדל"ן למגורים, בתשתיות עם מימון לפרויקטים גדולים ועוד הרבה פרויקטים בצנרת. המשק הישראלי הוכיח שהוא יודע לפעול בגמישות, ואני מאמין שהוא יחזור לעצמו".

לדברי גת מגידו, סמנכ"לית פסגות, מנהלת השקעות ראשית גמל ופנסיה: "צריך לדעת להבחין בין הטרנדים שקיבלו דחיפה בזמן הקורונה, אבל הם לא הולכים להיעלם שהמשבר ייגמר. הטכנולוגייה זה כבר לא סקטור, היא נמצאת בכל מקום, ואנחנו נמשיך לראות פריחה גם בפוד-טק, אנרגיה מתחדשות ועוד. הרגולטורים עשו את הצעדים הנכונים בתחילת המשבר וצריך להגיד להם מילה טובה. אנחנו צריכים להוריד את המס על הבורסה, וצריך למנוע כניסה של חברות קטנות מדי לבורסה, כי המוסדיים ממילא מתקשים להתנהל לאור חוסר הנזילות בשוק. בסוף, מנוע הצמיחה הכי חזק של שוק ההון הוא ריבית 0%".

לדברי צבי סטפק, ממייסדי ובעלי מיטב-דש בית השקעות: "כיום, צריך לתת מענקים יותר נדיבים, למרות הגירעון, לאלו שנפגעו קשה מאד- הצעירים, הנשים והעצמאים והעסקים הקטנים. זה יעלה את יחס החוב-תוצר אבל אין ברירה. במקביל, צריך להשקיע בהכשרה מקצועית ובתשתיות פיזיות . אני מרגיש שלא שומעים מספיק את הנגיד בסוגיית התקציב, ומוטלת עליו חובה לצאת לציבור ולהגיד- אנחנו חייבים תקציב ואסור לעכב תקציב בגלל שיקולים פוליטיים".

כתיבת תגובה