הסוכנות היהודית, הטמפל הרפורמי וארגון השמאל הקיצוני

ארגון שמאל קיצוני יקיים תוך חילול שבת אירוע לציון "יום הנכבה" בטמפל רפורמי בירושלים הזוכה לתקצוב עקיף מהסוכנות היהודית. הסוכנות: העובדה שהם משכירים אולם לכל דורש כדי להתפרנס, אינה קשורה לתקציב

פעילי BDS | צילום: Ryan Rodrick Beiler, שאטרסטוק

בשבת הקרובה יקיימו בארגון השמאל הקיצוני 'זוכרות' אירוע מיוחד לציון "יום הנכבה". האירוע יתקיים בטמפל הרפורמי של קהילת 'כל הנשמה', שמקבל מימון מהסוכנות היהודית.

בנוסף לחילול השבת, דבר חמור כשלעצמו, עולה השאלה כיצד מתקצבת הסוכנות היהודית המגדירה את עצמה כגוף "ציוני" מקום בו מתקיים אירוע של ארגון שתומך בחרם על ישראל. השאלה מתחדדת שבעתיים לנוכח העובדה שבמדינת ישראל נחקק לאחרונה חוק נגד פעילי החרם שמאפשר בין היתר לגרש את פעילי ה-BDS מישראל.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בהודעה שפרסם ארגון 'זוכרות' נכתב, בין היתר: "ערב העיון יבקש להרחיב את השיח אודות קטמון הפלסטינית דרך דיון בעשייה עכשווית ובעתיד מדומיין (כן. כך במקור. פ"ר) ואפשרי". נזכיר, קטמון היא חלק מירושלים שאינו שנוי במחלוקת בין שמאל וימין שכן אינה מעבר לקו הירוק.

ל'ביזנעס' נודע כי האירוע תוכנן להתקיים ב'בית הנסן' בירושלים, מבנה שהיה בעבר בית למצורעים ומשמש כיום כמוזיאון ומרכז תרבות. בעקבות פניית מנכ"ל ארגון 'בצלמו', שי גליק, לעיריית ירושלים, הודיעה העירייה למארגני הכנס כי לא תוכל לקיים אירוע אנטי-ישראלי במקום. בדף הפייסבוק של הארגון לא טרחו לציין עובדה זו כאשר שינו את מקום האירוע וכתבו כי מיקומו השתנה "בשל עניינים טכניים ואילוצים של הפייסבוק".

כאמור, בסופו של דבר, ערב העיון צפוי להתקיים בטמפל הרפורמי הזוכה לתקציב מהסוכנות היהודית. בתגובה אמרו לנו בסוכנות כי "הסוכנות מעניקה תמיכה תקציבית לתנועה ליהדות מתקדמת בישראל, וזו בתורה מעניקה תמיכה לקהילת 'קול הנשמה'. העובדה שקול הנשמה משכירה אולם לכל דורש כדי להתפרנס, היות והיא אינה נהנית מתקציבים ממשלתיים, איננה קשורה לתמיכה שתנועת האם מקבלת מהסוכנות.

"הסוכנות אינה מכתיבה תנאים כאלה ואחרים לתנועות ולזרמים שבהם היא תומכת, פרט לעמידה בדרישות החוק, כמובן. כל עוד לא נעשתה עבירה על החוק, הסוכנות אינה מתערבת בתכני הפעולות של התנועות, קל וחומר כאשר, כמו במקרה דנן, אין מדובר באירוע מטעם התנועה או הקהילה ואף לא באירוע בחסותן או בהשתתפותן, אלא אך ורק בהשכרת אולם לצד שלישי. הסוכנות לא תפעל מחוץ לתחום סמכותה ולא תכתיב לקול הנשמה למי להשכיר ולמי לא להשכיר את אולמה".

בסוכנות הציעו לנו לפנות ישירות לקהילת כל הנשמה ולשאול אותם מה מדיניותם בנושא. עשינו זאת. והנה תשובתו של ראביי לוי ויימן-קלמן. "אכן אנחנו מאפשרים לזוכרות לשכור חדר בקהילה. זה אינו אירוע קהילתי. אנחנו מאפשרים לכל מיני ארגונים לשכור מקום אצלנו. אפילו אם אין אנו מסכימים עם הדעות שלהם". מסתבר שמצבה הכלכלי של הקהילה מחייב אותה לכאורה להשכיר את אולמה לכל דורש, גם אם דרישתו היא לחסל את זהותה היהודית של המדינה.

פנינו גם ל"תנועת האם" המקבלת תקציב מהסוכנות היהודית. להלן תגובתו של ראביי גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל. "האירוע אינו מתקיים על ידי הקהילה והקהילה אינה מעורבת בו. עמותת זוכרות שכרה את אחד האולמות במבנה הקהילה לקיום האירוע".

כתיבת תגובה