הסוף למסחר הרובוטים בבורסה?

חטיבת המחקר של בנק ישראל קוראת: להגביל את פעילות הרובוטים במסחר בבורסה. האם יגיע הסוף למחוללים והפיקוח עליהם ייצא לדרך?

רכישה בשווי שוק גבוה. אילוסטרציה: hxdbzxy, שאטרסטוק

בשנים האחרונות פותחו בארץ ובעולם אלגוריתמים למסחר בניירות ערך (מחוללי ציטוטים), והם מאפשרים מסחר אוטומטי, ללא מגע יד אדם. במחקר שערכו אורי קז וד"ר רועי שטיין מחטיבת המחקר של בנק ישראל הם בחנו את פעילותם של אלגוריתמים למסחר בניירות ערך (מחוללי ציטוטים) בבורסה לניירות ערך בתל אביב על בסיס נתוני הבורסה.

על פי המחקר, המחוללים בישראל מגישים למעלה מ-90% מהפקודות, שיעור גבוה יחסית לעולם, אך שיעור העסקאות שהם מבצעים בפועל נמוך מהותית מהשיעור בעולם. מכאן שפעילותם בישראל ענפה וייחודית.

פעילות הרובוטים בישראל מתרכזת בהספקת נזילות דרך מתן פקודות רכישה ומכירה בו-זמניות ומכאן חשיבותה. אסטרטגיה זו, המבוססת על טכנולוגיה מתקדמת לעשיית שוק, משפרת את הנזילות ומתואמת עם ירידה במרווח ובתנודתיות התוך-יומית ועם עלייה במהירות גילוי המחיר. אולם הניתוח שערכו בבנק מעלה כי עושי השוק מפחיתים את פעילותם בימים רועשים, ולכן ייתכן כי הם יוצרים נזילות מדומה, כך שהנזילות פחוּתה דווקא בימים שבהם היא נחוצה יותר.

לנוכח הממצאים, אומרים בבנק ישראל, יש לבחון את הצורך להגביל את פעילות המחוללים בכל הנכסים הפיננסיים הנסחרים, גם אם הדבר כרוך בירידה מסוימת בנזילותם, שכן הדבר יתרום להקטנת הסיכון לכשלים ולמניפולציות. לכן חשוב לקיים פיקוח הדוק על פעילות המסחר – פיקוח שמנטר אותה בזמן אמת, בין השאר באמצעים חדשניים.

כתיבת תגובה