הסכם לשם הסכם? ארה"ב וישראל תייעצנה זו לזו בתחום הדיור

ישראל וארה"ב חתמו על הסכם משותף בתחום הדיור, שמעורר תהייה על נחיצותו • "למרות השוני", מסבירים במשרד האוצר, "ודווקא בגללו – יש לנו מה ללמוד זו מזו"

יצחק כהן (ארכיון). צילום: פלאש 90

האם לסגנית מזכיר משרד הדיור האמריקאי (המקביל לשר השיכון בישראל) יש מה ללמוד מפתרונות הדיור הנהוגים בישראל? והאם למשרד האוצר יש מה ללמוד משיטות הבינוי והשיכון הנהוגות בארה"ב? מסתבר, עד כמה שהדבר מעורר תהייה ונשמע מוזר, כי לשתי המדינות יש בכל זאת מה ללמוד זו מזו. 

לפני הכל, 'ביזנעס' מזכיר, כי כיום, לפי דוחות השמאות של מדדי הדיור בארה"ב (מדד פילדלפיה), דירות בארה"ב שוות בכ-1% יותר משוויין בשנת 2006, שנתיים לפני משבר הסאב פריים של 2008. לפי נתוני לשכת שמאות נכסי הנדל"ן בארה"ב אחרי ממוצע ירידות שעמד על 33%, בשנת 2008 ולאחריה, כיום המחירים התייצבו ואף הוסיפו בשוויין.

חשוב לזכור כי שוק הדיור הלא חופשי בארה"ב, המספק דיור מסובסד או דיור לבעלי הכנסה נמוכה, מצומצם יחסית בארה"ב, ומקיף רק 5%-10% מענף הנדל"ן בארה"ב. בנוסף, בארה"ב נוהגת שיטת ההשקעה המוסדית והפרטית (והקרנות הפרטיות) במקבצי דיור להשכרה, שטחי ענק של דירות המשופצות ומושכרות על ידי גופים שונים – ובמשך יותר מ-30 שנה, ממוצע התשואה בארה"ב עומד על מעל 10.2%.

'ביזנעס' מציין עוד, כי הפרסום האחרון של מדד שוק הדיור מטעם איגוד הבנאים (NAHB) – האגודה הלאומית של קבלני בנין בארה"ב, המבוסס על סקר של כ-900 קבלני בניין המעריכים את הרמה היחסית של זרם המכירות לדירות משפחתיות, קבעו לאחרונה, באמצע החודש הנוכחי, את הציון 68, המסמל חיוביות רבה במכירת דירות בארה"ב (מעל 50, הינו ציון חיובי).

אם כן, יש למדינת ישראל מה ללמוד מארה"ב? ייתכן. לפיכך, הבוקר (ב), סגן שר האוצר, יצחק כהן וסגנית מזכיר משרד הדיור האמריקאי, גב' פמלה פטרניוד, חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בין המשרדים, בנושאי מחקר, פיתוח ומדיניות בתחום הדיור.

שיתוף הפעולה החל עם יציאת משלחת של בכירי האוצר לוושינגטון, כדי להכיר את בכירי משרד הדיור האמריקאי מתוך מטרה ללמוד כיצד הם מתמודדים עם סוגיות מורכבות בתחום הדיור.

המפגש הביא להידוק משמעותי ביחסים בין המשרדים, ורצון משותף לבחון לעומק סוגיות שונות בתחום הדיור.

בין הנושאים בהם ישתפו הפעולה שני המשרדים, נקבעו הנושאים הבאים: דיור בר השגה, מימון נדל"ן ומשכנתאות, שוק השכירות הממוסד, דיור ציבורי ועוד.

מטרת ההסכם להרחיב את הידע של שני המשרדים, תוך מציאת פתרונות יצירתיים וקביעת מדיניות חדשנית בתחומים האמורים.

מול התהיות מהרווח של ארה"ב מהסכם זה, הסביר סגן שר האוצר, יצחק כהן: "הסכם שיתוף הפעולה בתחום הדיור הוא הזדמנות להעמיק את היחסים הקרובים בין ישראל לארה"ב בתחום חשוב שמעסיק את שתי המדינות".

גם כהן מסכים שאפיון בעיות הדיור של ישראל וארה"ב רחוק מלהיות דומה. "ישראל וארה"ב מתמודדות עם אתגרים בדיור בעלי מאפיינים מאוד שונים". אך לשיטת סגן שר האוצר, "דווקא מתוך השוני הזה ניתן ללמוד הכי הרבה ולשתף פעולה בידע ששנינו צברנו לטובת הדורות הבאים בכל מדינה".

יו"ר מטה הדיור, זאב בילסקי: "אני מברך על ההסכם החשוב שנחתם מול משרד הדיור האמריקאי. אני סבור ובטוח ששיתוף הפעולה בין ישראל וארה"ב יביא להפריה הדדית בתחום הדיור ובקידום מדיניות אחראית וצומחת למען הגדלת היצע הדיור".

כתיבת תגובה