העקיצה בשרון: מכרו קרקע חקלאית שמיועדת לגן לאומי

ושוב לא לומדים את הלקח: 37 רוכשים תובעים כעת בבית המשפט את החברה ששוקה להם קרקעות חקלאיות למרות שהם ידעו מראש, כך לפי התביעה, שאין כמעט סיכוי להפשיר את הקרקע ■ רק חבל שאת הבדיקות המקיפות הם ערכו רק לאחר החתימה על החוזה

קרקע חקלאית. צילום אילוסטרציה: משה גולדשטיין

ושוב פעם נפלו רוכשים תמימים ברכישת קרקע חקלאית, ורק חבל שאת השכל הם קיבלו רק אחרי ששילמו את מלוא הכסף ולא בשלב שבו ישב מולם סוכן המכירות ששכנע אותם בלהט שהם עושים כאן את עסקת חייהם.

מקריאת כתב התביעה מתברר כי לו הרוכשים היו מבצעים את הבדיקות הנדרשות לגבי הקרקע החקלאית מבעוד מועד לפני החתימה על החוזה, הם לא היו משקיעים וכספם היה נותר ברשותם. ככל הנראה המצגות שכנעו אותם יותר מידי, הם הסתוונרו ואת המחיר הכבד הם מרגישים עכשיו על בשרם.

בתביעה הם גם מציינים את ההליך שבפגישות שקיימו נציגי החברה עם מתעניינים הציגו נציגי אייזנברג (החברה ששווקה את הקרקע) למתעניינים מפות, תרשימים ומצגות ממוחשבות, מהם עולה כי מדובר בקרקע מהיקרות במדינה בעלת ביקוש אדיר, אשר בעתיד הקרוב שווייה יזנק עשרות מונים, משום שייעודה ישונה תוך זמן קצר מקרקע חקלאית לקרקע למגורים, וניתן יהיה לבנות עליה יחידות דיור, כפי שכבר נעשה בקרקעות ובשכונות סמוכות. הם גם נתנו תאריך יעד של עד 8 שנים.

את התביעה הגישו 37 רוכשי קרקע חקלאית בהוד השרון בסך 7.3 מיליון שקל וזאת לאחר שגילו כי הקרקע בכלל מיועדת להיות גן לאומי, ועל כן סיכויי הפשרתה אפסיים – כך לפי הפרסום של שולמית צור ב'גלובס'.

את התביעה הגישו התובעים נגד רילטי אקזקיוטיב ששיווקה את הקרקע, נגד קבוצת אייזנברג נדל"ן יזמית הפרויקט, שמעון אייזנברג בעל השליטה בחברות, משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר שייצג את הרוכשים ובעלי הקרקע המקוריים.

התובעים מציינים, שנציגי אייזנברג הסבירו כי מדובר בקרקע חקלאית שהיא חלק מתוכנית הר/400 המייעדת את הקרקע לבנייה למגורים, ושיזמה אותה עיריית הוד השרון.

אחרי שהרוכשים קלטו כי משהו כאן לא מסתדר להם, הם פנו גם לקבל חוות-דעת שמאית מקצועית ואז גילו כי אין ולא היה מלכתחילה כל סיכוי לשינוי הייעוד, וכי שווי הקרקע האמיתי היה והינו נמוך עשרות מונים.

בנוסף, רק בדיעבד, אחרי החתימה על החוזה, גילו התובעים כי לא חתמו על הסכם משפטי אלא על הסכם "סילוק תביעות" הכולל את ויתורם הגורף על טענות בדבר מצב הקרקע, בדיקתה, מצבה משפטי וזכויותיהם ביחס אליה.

כאילו לא די בכך, לפני כשנה נודע לתובעים כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארץ קמיניץ, הוציא חוות-דעת כי מעולם לא היה כל סיכוי להשבחת הקרקע שרכשו, וזאת לאור העובדה שהקרקע היא בייעוד של גן לאומי. "התובעים נדהמו לגלות כי למעשה כבר במועד השיווק והרכישה לא הייתה כל היתכנות לשינוי ייעוד ולתוכנית של איחוד וחלוקה כפי שהוצג להם באופן ודאי", נכתב בכתב התביעה.

בעקבות כך, התובעים דורשים את ביטול העסקה שביצעו, השבת כספי העסקה ופיצויים בגין אובדן הזדמנויות השקעה חלופיות ומניעת רווח צפוי וכן עוגמת-נפש, המסתכמים יחד ב-7.3 מיליון שקל.

מקבוצת אייזנברג לא נמסרה תגובה. ממשרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו לידינו את כתב התביעה, אך ממכתב ההתראה שנשלח אלינו עולה כי התביעה כלפינו משוללת יסוד".

 

כתיבת תגובה