"הציבור יכול לדרוש מגופי הפנסיה להפסיק להשקיע בחברות מזהמות"

בישראל יש כיום 200 פרויקטים שמקדמים את התלות בגז, נפט ובחומרים מזהמים נוספים ומטרתם היא שהציבור ימשיך להשקיע באנרגיה מזהמת • רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה בישראל ויוזם המדד תא-125 אקלים נקי אומר ל'ביזנעס': "חלק מגופי הפנסיה עדיין משקיעים עד 10 אחוז בגופים מזהמים. התעשייה הזו גורמת לכך שהכסף שלנו מחמיר את משבר האקלים"

רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה | צילום: יח"צ

המודעות לחשיבות בהשקעות אחראיות בשוק ההון בגופים שלא פוגעים באיכות הסביבה, קיימת כבר שנים לא מעטות, אולם רק בשנה וחצי האחרונות אנו עדים לשינויים בהחלטות הפיננסיות בעולם העסקי שמקורן במודעות לחשיבות שבשמירה על כדור הארץ.

קרנות פנסיה גדולות מאוד בעולם, כמו גם באירופה ובארה"ב, הטמיעו את המדיניות הזו בהשקעות שלהן, ואם הן השכילו לעשות זאת, אין סיבה שגם בישראל זה לא יקרה. המדדים הסביבתיים השיגו לאורך זמן רב תשואה עודפת, מה שמעיד יותר מכל על כך שהשוק העסקי מבין כי חלף זמנן של תעשיות מזהמות וכי יש היום העדפה מובהקת להשקעה בדברים נקיים יותר.

רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה בישראל ויוזם המדד תא-125 אקלים נקי, מבהיר בשיחה עם 'ביזנעס', כי בישראל יש כיום 200 פרויקטים שנועדו לקדם את התלות בגז, נפט וחומרים מזהמים נוספים ומעוניינים שהציבור ימשיך להשקיע  באנרגיה מזהמת ולא ירוקה. 

"פורום החוסכים לפנסיה פועל רבות למען צמצום התופעה, וכשהוא מזהה הנפקה חדשה של חברה כזו שמעוניינת לגייס כסף, פונה הפורום לגופים המוסדיים השונים בבקשה שיימנעו מלהשקיע בחברות אלה", הוא מסביר.

"מעבר לכך מעודד הפורום את הציבור לפנות דרך אתר 'פוסיל פרי' למנהלים של גופים פנסיונים ולבקש שיפסיקו להשקיע בחברות מזהמות. אנו בשיח עם גופי הפנסיה ועם חלק יש תוצאות ואחרים נמצאים בתהליך של שיחות. אנחנו מציגים בפניהם את חשיבות בעיית משבר האקלים. המטרה היא להוריד את היקף ההשקעות מהשקעה באנרגיות מזהמות".

כמה כספים מההשקעות עדיין מנותבים לגופים מזהמים?

"אנו רוצים שהכסף יושקע בצורה חיובית ושנחיה בעולם יותר טוב, אך לצערי חלק מגופי הפנסיה עדיין משקיעים עד 10 אחוז בגופים מזהמים. אותם גופים שתורמים למשבר האקלים. התעשייה הזו גורמת לכך שהכסף שלנו משמש נגדנו, מחמירים את משבר האקלים. עוד עשרות שנים כשיהיה יותר חם, הילדים שלנו ישאלו אותנו איך אפשרנו לזה לקרות. מה נענה להם? שרצינו להעלות את התשואה לפנסיה?"

אנרגיה מתחדשת IN

לגבי ההצלחה המסחררת לה זכה תחום האנרגיה המתחדשת בשנת 2020 המתבטא בעליית מחירי המניות בענף זה, סבור מימרן כי מדובר במהלך טקטי בלבד. לדבריו הסיבה לעלייה היא העובדה שהשוק צופה כי תעשיות אשר הקטינו את היקף העבודה מאז התפרצות הקורונה יחזרו בקרוב להגדיל את פעילותן ולכן צופים בטווח המיידי עלייה בביקושים לנפט. 

יחד עם זאת מבהיר מימרן כי ניתן לראות בשינוי אסטרטגי בתחום האנרגיה המתחדשת. "יותר חברות עוזבות את הדלקים הפוסיליים ויותר חברות בוחרות באנרגיות מתחדשות", הוא מבהיר.

בחירתו של ג'ו ביידן תשפיע על המגמה?

"חשוב לזכור כי כיום מכהן נשיא חדש לארה"ב אשר מתכוון לטפל במשבר האקלים, בעוד שהנשיאים הקודמים לא באמת עשו משהו בעניין. ביידן מבין שזה הרגע האחרון לעכב משמעותית את משבר האקלים ונראה שבכוונתו לטפל בנושא בצורה רצינית. עובדה שמיד עם כניסתו לתפקיד הוא החזיר את ארה"ב להסכם פריז. אולי בהמשך הוא יכריז על מס פחמן שיהפוך את התעשייה הקיימת לפחות משתלמת, אבל רק ימים יגידו מה באמת יקרה". 

כתיבת תגובה