הריבית תרד – באיטיות

עפר קליין ראש אגף כלכלה ומחקר מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "להערכתנו הריבית תמשיך לרדת במהלך השנה, אך בקצב איטי בהרבה בהשוואה לקצב שבו עלתה"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון | צילום: נועם ריבקין, פלאש 90

בארץ

צעד ראשון ביום הראשון של השנה. בנק ישראל החל את השנה האזרחית החדשה בהורדת ריבית של 0.25 נקודת אחוז ל-4.5 אחוזים

בנק ישראל החל את השנה האזרחית החדשה בהורדת ריבית של 0.25 נקודת אחוז ל-4.5 אחוזים, הפחתה ראשונה מאז הקורונה. תרמו להחלטה הפגיעה בפעילות הכלכלית כתוצאה מהמלחמה, המשך הייסוף בשקל, ההתמתנות באינפלציה בחודשים האחרונים והציפיה שתתכנס ליעדה ברבעון הנוכחי.

הפחתת הריבית הייתה שאלה של זמן (אנו הערכנו בסקירה הקודמת שאכן נראה הורדת ריבית ברבעון הראשון – אך לאו דווקא ביום הראשון שלו), העיתוי המוקדם מעט מפתיע על רקע העובדה שהשווקים בכל העולם בחופשה ושעד להחלטת הריבית הבאה בסוף פברואר צפויים להתפרסם נתונים רבים, בהם שני דוחות אינפלציה, תקציב המדינה והגירעון לשנת 2023.

 להערכתנו הריבית תמשיך לרדת במהלך השנה, אך בקצב איטי בהרבה בהשוואה לקצב שבו עלתה (וללא הורדה נוספת במהלך הרבעון הראשון), עם קורלציה גבוהה להחלטות הריבית בבנקים המרכזיים הגדולים בעולם.

 

במקביל, חטיבת המחקר של הבנק פרסמה עדכון של התחזיות. הצפי הוא לצמיחה של 2 אחוזים השנה (מעט גבוה מהערכות שלנו ל‑1.5%) והאצה ל-5 אחוזים ב-2025, כתוצאה מהשיקום וההתאוששות של הכלכלה מהמלחמה (בהנחה שתסתיים). תחזיות האינפלציה והריבית נותרו כמעט ללא שינוי כשהם צופים שהריבית תרד במתינות ותעמוד על 3.75-4.0 אחוזים בסוף השנה. בנוסף, הבנק צופה שהגירעון הממשלתי השנה יהיה גבוה – 5.7 אחוזי תוצר וירד במהלך השנה הבאה. בנאומו הנגיד הדגיש שעל הממשלה לעשות התאמות תקציביות השנה ובעתיד, גם בצד ההכנסות וגם בצד ההוצאות, אחרת הדבר עלול לפגוע בדירוג האשראי של המדינה ובצמיחה העתידית.

 

בעקבות סיום התערבות האוצר במס הבלו תנודתיות האינפלציה צפויה לעלות

לאחר שנה וחצי, משרד האוצר סיים את צמצום מס הבלו על הבנזין. הדבר גרע 2 עד 3 מיליארד ₪ מהכנסות המדינה ממסים במהלך התקופה, אך ייצב את המחיר וצמצם את תנודתיות האינפלציה כתוצאה מהשינויים התכופים במחירי הנפט והשקל. לאור זאת מחיר הבנזין עלה ותחזית מדד ינואר עודכנה כלפי מעלה ל-0.1 אחוז, כאשר אנו מצפים גם לעלייה מסוימת במחירי החשמל במהלך החודש. בנוסף, אנו מצפים לעליה בתנודתיות האינפלציה בהתאם לשינוי במחירי הנפט ושער החליפין כפי שהיה בעבר.

 

המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק הצביע כצפוי על המשך התכווצות הפעילות הכלכלית גם בנובמבר, הנתונים הראשונים לדצמבר מלמדים על המשך התאוששות.

המדד המשולב של בנק ישראל למצב המשק הצביע כצפוי על המשך התכווצות הפעילות הכלכלית גם בנובמבר, נתון שמחזק את הערכות להתכווצות דו-ספרתית (בשיעור שנתי) של התוצר ברבעון האחרון של 2023. יחד עם זאת, הירידה בפעילות הייתה מתונה יותר בהשוואה לאוקטובר והנתונים הראשוניים לדצמבר מצביעים אף על התרחבות קלה בנתוני הרכישות בכרטיסי אשראי לצד המשך הירידה במספר דורשי האבטלה החדשים.

בעולם – מחכים ליום שישי

לאחר חופשה ארוכה, השבוע חוזרים הפרסומים הכלכליים המרכזיים בעולם והפוקוס בשישי הקרוב יהיה על דוח התעסוקה בארה"ב. אנו צופים המשך האטה בתוספת המשרות ובעליית השכר. מוקדם יותר בשישי יתפרסמו האומדנים לאינפלציה בגוש האירו לדצמבר, שם אנו צופים דווקא עלייה קלה באינפלציה (2.4% בנובמבר) בשל 'יציאה' של מדד שלילי מהשנה שעברה.

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה