הרשיות נגד בנט: לא מוכנות לתוכנית החופשות

רשויות מקומיות רבות מתריעות על קושי רב בגיוס כוח אדם וצופות שיבושים, "כמעט אף אחד לא מוכן לעבוד כ"כ סמוך לחג הפסח"

סקר עגום. נפתלי בנט שר החינוך עם ילדי בית ספר | צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

 

קיצור החופשות כבר מפסח? אחרי חגיגות הרפורמה ההורים חגגו את הרפורמה שלפיה החופשות של מיליון ילדי הגנים וכיתות א' עד ג' יקוצרו ב- 5 ימים בפסח ובחנוכה.

אולם כתב החינוך של 'ישראל היום'-נועם (דבול) דביר חושף הבוקר, שמבדיקה מקיפה עולה – 30 יום לפני היציאה לחופשה – כי רשויות מקומיות רבות מתריעות על קושי רב בגיוס כוח אדם וצופות שיבושים, כך שהפעלת התכנית בסימן שאלה.

חלק לא מבוטל מהערים הגדולות מסרבות להתחייב שיפעילו את התוכנית בחופשת הפסח הקרובה, שמעניקה מסגרת לתלמידי הגנים וכיתות א'-ג' במשך חמישה ימים. במקביל, במשרד החינוך עדיין לא חושפים כמה ואילו רשויות מקומיות נרשמו לתוכנית. הבעיה הגדולה היא עם כחצי מיליון תלמידים שלא רשומים לתוכנית הצהרונים (ניצנים), שם ממילא תפעל התוכנית בימים שלפני חג הפסח.

במסגרת בדיקת "ישראל היום" נעשתה פנייה ל־30 הערים הגדולות במטרה להבין האם הן ערוכות. עיריית ירושלים, למשל, מסרבת להתחייב כי תפעיל את כל המסגרות ומסרה כי "הפעלת המסגרות מותנית ברישום התלמידים וגיוס כוח האדם". בהרצליה ציינו כי טרם הוחלט אם להפעיל את התוכנית, ובעיריית תל אביב הודיעו כי יפעילו את התוכנית אך הבהירו שלא בטוח שיהיה מקום לכולם, וכי "תלמידים שאינם רשומים לצהרון במהלך השנה, יוכלו להצטרף על בסיס מקום פנוי".

בערים הגדולות כמו חדרה, נתניה, אשדוד, וראש העין שוקלים בחיוב להפעיל את התוכנית, אך לא מתחייבים בטענה למחסור בכוח אדם. זהו המצב גם ברמלה וברעננה. הטענה למחסור בכוח אדם עולה מכל הרשויות, כשבגדולות שבהן מתארים את המצב כקטסטרופה. בפתח תקוה, בראשון לציון ובאר שבע אומרים כי התכנית לצאת לפועל אך גם שם מתריעים על מצוקת כוח אדם חמורה.

בחלק מהרשויות – ובהן נס ציונה, חולון ושדרות – הודיעו כי יפעילו את התוכנית רק בבתי הספר ולא יפעילו בגנים בשל מצוקת כוח אדם. ואילו בערים אחרות, כמו רמת גן וראשון לציון, הודיעו כי יתנו מענקים נוספים על מנת לגייס עובדי הוראה איכותיים, כך שלמעשה רשויות חלשות יישארו מאחור. נוסף על כך, יש ערים שלא ייקחו חלק בתוכנית של השר בנט. בחיפה הודיעו כי יפעילו מסגרות משל עצמן וגם בגבעתיים, שם ציינו: "לאחר שפנינו מבעוד מועד לבתי הספר וביצענו בדיקה מול המורים, לא נמצאו מורים שמעוניינים לעבוד בחופשת הפסח".

יו"ר מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, סיפר מקרוב על מצוקת כוח האדם ועל הניסיונות להתמודד עמה: "כרשות מקומית בדקנו את כל הדרכים היצירתיות לחפש כוח אדם. בדקנו בין המורים ואפילו פנינו לעובדי הוראה פנסיונרים שיצאו לגמלאות בשנים האחרונות. בדקנו כמובן מדריכי תנועות נוער – אך הם ברובם יוצאים לפעילות פסח. אנחנו בהוד השרון נעשה ככל הניתן והאפשר למלא את בקשות ההורים אבל מגבלות כוח האדם הם משמעותיות".

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד פועל לסייע לרשויות בגיוס של כח אדם נוסף – סטודנטים, מנהיגות מתנועות נוער וארגוני נוער, מד"צים ומשצים וכן בנות שירות לאומי. פורסם קול קורא שההרשמה אליו היא עד לתאריך ה־21.2 והוא קורא לרשויות שטרם נרשמו להצטרף לתוכנית".

כתיבת תגובה