הרשתות מחרימות: כמה איבדה 'יוניליוור' באושר עד?

היבואנית והיצרנית הפופולרית יוניליוור העלתה מחירים וברשתות השיווק החליטו להחרים את מוצריה ולא להזמין יותר סחורות מתוצרתה, כל עוד המחירים גבוהים | הערכות: איבוד המכירות עומד על מיליונים רבים | גורמים בשוק המזון: על הציבור להתכונן למחסור במוצרי החברה | ומהו הפתרון החשאי שעלול להינקט ע"י יוניליוור?

אחד ממפעלי יוניליוור בעולם | צילום: JPstock, שאטרסטוק

שופרסל, יינות ביתן, ויקטורי, רמי לוי, יוחננוף ואושר עד מחרימות את מוצרי חברת יוניליוור, בשל המחירונים החדשים והגבוהים למדי שהציגה החברה. כך גם רשת סופר פארם שהצטרפה מאוחר יותר למהלך, לאחר שבתקופה האחרונה החרימה מוצרי נייר של סנו ומוצרים של חוגלה (קימברלי קלארק). בסניפי חלק מהרשתות נתלו מודעות שהבהירו כי יחול מחסור במוצרי החברה בזמן הקרוב, וכי המטרה היא להביא לצרכנים את המחיר הזול ביותר האפשרי.

לא ברור אם רשתות המזון דואגות כל כך ללקוחות, כפי שהן מבקשות להיתפס כמי שכיסו של הצרכן לנגד עיניהן. מאידך, לא הייתה להן אפשרות להישאר פסיביים, משום שהמשך ההזמנות מיונילוור והתקפלות למחירונים החדשים שכוללים העלאה של עד 15%, הייתה מסיטה את האש לכיוונן, ומהלך שכזה יכול היה להתרומם למחאה שהייתה עלולה לפגוע ברשתות בטווח הארוך. משכך, אלה מעדיפות להישאר בצד של הלקוחות, גם אם הדבר מסכסך בינן לבין יבואנית ויצרנית מותגי ענק בעולם המזון הישראלי (והעולמי, כמובן) כמו  קנור, תלמה, קליק, בדין, בייגל-בייגל, פינוק, דאב, סיף ועוד.

לפי דיווח של נורית קדוש ב'כלכליסט', בדיקה שנערכה על ידי כלי התקשורת הכלכלי, גילתה כי עד כה איבדה יוניליוור מכירות של כ-13 מיליון שקל ברשת אושר עד (המחזיקה ב-20 סניפים). המדובר הוא מאז יולי השנה, המועד בו בוטלו ההנחות הקבועות שהוענקו לרשת. הוערך בכתבה כי מכירותיה של שופרסל (המחזיקה בכ-300 סניפים) נאמדות בפי שלשה, הוי אומר איבוד מכירות שעשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

חשוב לציין כי מותגי יוניליוור הנמכרים ביותר אינם רבים, למרות היקפי המכירות: הצרכנים מעדיפים באופן בולט קורנפלקס של 'תלמה', לצד 'כריות' ומיונז של החברה, כמו גם שוקולד של ורד הגליל (שהפך למוצר חובה בשל היעדר חלופה ממפעלי עלית בתקופה האחרונה) ושוקולד קליק. לפיכך, לרשתות קל להכריז מלחמה על יונילוור שנתח השוק שלה הולך ומצטמצם בהדרגה.

חשוב לציין כי עד כה לא דווח עד מתי יחזיקו הרשתות מעמד מול יוניליוור, אך ללא ספק, אם רק ירצו (ולא רק למטרות יח"צ) הרי שהרשתות יוכלו להחזיק את הספקים כולם ברמת מחיר נמוכה יותר מהדרישות שזינקו לאחרונה יותר ויותר.

קדוש דיווחה עוד ב'כלכליסט' כי "חברת דיפלומט שאמורה היתה להפסיק לספק סחורה כבר בשבוע שעבר, נמנעה עד כה מצעד קיצוני של עצירת סחורה מתוך הבנת הנזק הכלכלי שיגרם לה. כחברה ציבורית, תצטרך דיפלומט לדווח על צעד כזה לבורסה והפגיעה במניה עלולה להיות קשה יותר משחיקת הרווחיות שהיא מתמודדת איתה בשל המשך האספקה תחת המחירון הישן. זאת, במיוחד כשחנויות פרטיות, מכולות, מינימרקטים ורשתות קטנות מהוות כ־46% מהשוק, ולהן המחירים כבר עלו".

לפי 'כלכליסט' החשש בקרב הצרכנים הוא, מפני הגעה של יוניליוור להסדר דיסקרטי עם אחת הרשתות לקבלת המחירונים החדשים, בתמורה למתן הנחות משמעותיות בראשית הדרך לשבירת החרם. כך, הרשת תצייר כאילו היא סופגת את העלות על עצמה – וכשהחרם יתפוגג, המחירים יעלו בכל הרשתות.

אמש (א) התארח רמי לוי ב'תכנית חיסכון' של קשת 12 וציין: "קנינו מלאי לשבוע הבא ועד 10 ימים, יש לנו מלאי אבל יהיה מחסור כי לא אישרנו עליות מחירים ליוניליוור. ננהל משא ומתן ונשכנע אותם לא להעלות את המחירים. אני מאמין שבתוך שבוע אם לא נגיע איתם לעמק השווה, יהיה מחסור".

כתיבת תגובה