השינויים בבורסה משפיעים על שוק הרכישות והמיזוגים בישראל

סקר שערכה חברת 'פאהן קנה יועצים' מצביע על ירידה חדה במספר ובהיקף עסקאות רכישה ומיזוגים של חברות ישראליות במחצית הראשונה של השנה ועל גידול דרמטי בכסף הסיני הנכנס למשק הישראלי

רו"ח שלומי ברטוב. צילום: יח"צ

"שוק המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות עומד לסגור את שנת 2017 עם כמאתיים עסקאות", כך מעריך רואה החשבון שלומי ברטוב, מנכ"ל חברת 'פאהן קנה יועצים'. הערכתו של ברטוב מבוססת על התפתחות השוק הישראלי במחצית הראשונה של השנה, שכללה עסקאות שנסגרו סופית בהיקף של חמישה מיליוני דולרים ומעלה.

הממצאים מעלים כי במחצית הראשונה של השנה נסגרו 102 עסקאות בשווי כולל של כ-3.7 מיליארד דולר. מדובר בירידה ביחס למחצית הראשונה אשתקד, בה רשם שוק המיזוגים והרכישות המקומי 107 עסקות בסכום כולל של 8.2 מיליארד דולר.

הסקר שנערך גם השנה, הורחב מעט ונכללו בו גם עסקאות רכישה על-ידי קרנות השקעה שלא הביאו לעלייה לשליטה (עסקאות מיעוט). עסקאות חריגות בגודלן נוטרלו מהסקר על מנת לאפשר השוואתיות בין התקופות. בפאהן קנה אומרים כי "עסקת השנה", העסקה בה רכשה 'אינטל' את 'מובילאיי' תמורת כ-15 מיליארד דולר, טרם נסגרה, ולפיכך לא נכללה בסקר.

93 מתוך 102 עסקאות המיזוג והרכישה שנבחנו מוגדרות כעסקאות קטנות בהיקפים של 5-50 מיליון דולר. ברטוב מציין כי במחצית הראשונה של השנה נרשמו קרוב לארבעים עסקאות נוספות בהיקפים של פחות מחמישה מיליון, אלו לא נכנסו לסקר.

במחצית הראשונה עמד שווי העסקה הממוצע על כ-37 מיליון דולר בלבד לעומת 77 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, שיעור העסקאות "הקטנות" (מתחת לחמישים מיליון דולר) עמד במחצית הראשונה של השנה על כ-90% מכלל העסקאות שנסקרו.

ברטוב מסביר כי שלושת הגורמים לירידה בשווי עסקה ממוצע הם פיזור הסיכון, הפיכת הבורסה בתל-אביב לאטרקטיבית יותר, ושינוי באסטרטגיית האקזיט של קרנות פרייבט אקוויטי בישראל שהנפיקו חברות פורטפוליו בבורסה בתל-אביב.

לדבריו, "הבורסה הופכת לאטרקטיבית יותר. במחצית הראשונה של השנה גויסו בשוק המניות בתל-אביב כ-6.8 מיליארד שקל – זינוק של כ- 68% לעומת המחצית המקבילה אשתקד. הרפורמה במדדים, הריבית הנמוכה ומאמצי הבורסה והרשות לניירות ערך להחיות את השוק המקומי, הצליחו לתרום לעלייה בפעילות הבורסה על חשבון שוק המיזוגים והרכישות. מלבד תל-אביב נרשמו הנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות גם בלונדון ובאוסטרליה".

הוא אף התייחס לנוכחות ההולכת וגדלה של משקיעים סינים במשק הישראלי ואמר: "בשנים האחרונות חברות סיניות פרטיות וחברות בבעלות ממשלתית יוצאות למסע רכישות בעיקר באירופה ובארצות הברית. במחצית הראשונה של השנה אנו רואים חלק מיתרות המזומנים העצומות בסין מופנות לשוק המיזוגים והרכישות בישראל שמייצר עניין רב בעיני החברות הסיניות בשל הכמות הגדולה של חברות הטכנולוגיה. הממשלה הסינית שמה כיום דגש על השקעות בטכנולוגיות תקשורת, חקלאות, מים, מזון ואנרגיה ובכל התחומים האלה יש לישראל מה להציע לסינים".

כתיבת תגובה