התנועה בסואץ חודשה: מה יהיה הנזק הכלכלי לצרכנים?

חברות השילוח בוחנות חלופות לתעלת סואץ, מצרים שהשקיעה ומשקיעה מיליארדים בפיתוח אזורי התעשייה לצד התעלה ושילמה הון עתק ב-2015 על הרחבת מקטע בה, תספוג נזקים אדירים • זאת, עוד לפני הצרכנים בעולם, שבסופו של דבר הנזק יגולגל לכיסם במחירי מזון וסחורות שאספקתן עוכבה • וגם: החברות שיתבעו עכשיו זו מזו את הוצאות החילוץ ועיכובי האספקה

אוור גיוון, ספינת המשא התקועה בתעלת סואץ | צילום: פייר מרקוזה, מכיל נתוני קופרניקוס סנטינל ששונו 2021

למרות חידושה של התנועה אתמול בתעלת סואץ, ושחרורה של הספינה הענקית בתבל (18 אלף מכולות היו על סיפונה) של חברת אוור גיוון (Ever Given) מטייוואן שנחכרה מהחברה היפנית שואי קיזן קיישה, וחסמה את המעבר במשך שישה ימים תוך יצירת פקק של מעל 400 כלי שייט שנשאו סחורות – עתה נראה כי שלב עליית המחירים בעולם צפוי להגיע.

אתמול בבוקר חולצה הספינה מגדות התעלה לאחר שהייה של כשבוע, ומבצע החילוץ שנמשך שישה ימים, הסתיים כשהצוותים חידשו את התנועה בתעלה. אך למרות אנחת ההקלה שנשמעה, הפגיעה באספקה העולמית תהיה כבדה מאוד והנזק שייגרם כהשלכה מכך, הינו רב.

בשנת 2015 הורחב מקטע בתעלה, אך הדבר לא מנע את סחף החול ועוד, מיצירת הפקק האדיר שנגרם בשל כובדה ואורכה של הספינה התקועה. לצד הנזק שעלול להיגרם בעליית מחירי הסחורות והמזון בעולם בשל העיכובים באספקה, הרחבת המקטע לדו-נתיבי בעלות של שמונה וחצי מיליארד דולרים, מוצבת עתה בסימן שאלה כשחברות שילוח עולמיות בוחנות חלופות של שילוח ימי שאינו כולל מעבר בתעלת סואץ. הדבר יצמצם את הרווחים שציפתה מצרים לגרוף בכל שנה מהמעבר הימי בה.

כלכלנים מעריכים כי התביעות ייפתחו בימים הקרובים, והחברות ייאלצו לספוג נזקים בהיקף אדיר ממדים. התביעות ההדדיות קשורות גם בגלגולי ההוצאה אל חברות ביטוח שונות, של כל אחד מכלי השייט שספגו עיכוב, וייתכן שאלה יגולגלו אל החברה שבבעלותה הספינה הענקית שיצרה את הפקק. אלא שגם רשות התעלה בסואץ עשוייה להיות צד בנושא.

אוור גיוון היא אחת מתוך סדרה של 11 אוניות מכולות זהות שנבנו בשנים 2018–2019. לאונייה אורך כולל של 399.94 מטר, והיא אחת האניות הארוכות ביותר בעולם בשירות פעיל. רוחבה 58.8 מטר. כאשר היא עמוסה במלואה, לאנייה שוקע של 14.5 מטר. לאוור גיוון יש תפוסה ברוטו של 220,940 טון; תפוסה נטו של 99,155 טון; ומעמס של 199,629 טון. קיבולת המכולות של האנייה היא 20,124 מכולות.

בעולם נהוג יותר ויותר כיום לעשות שימוש בספינות ענק, אך ייתכן שחברות הביטוח ייקרו מאוד את עלויות הביטוח של ספינות מעין אלה, דבר שיטיל בספק את הכדאיות הכלכלית של ההוצאה שנחסכה בתובלה מסוג זה, של אלפי מכולות בו זמנית על ספינה אחת גדולה.

כתיבת תגובה