טבע הכתה את תחזיותיה לטובה והציבור גומל לה

לאחר שנות דשדוש ארוכות מאז הקריסה הגדולה ב-2017, נראה כי טבע מתחילה להראות סימני התאוששות • ברבעון האחרון של שנת 2019 גרפה החברה הכנסות של למעלה מ-4.5 מיליארד שקלים ובשנת 2019 כולה, קרוב ל-17 מיליארדים • גם התחזית לשנה הנוכחית אופטימית למדי עם תרופות חדשות מאושרות לשיווק מה שמעלה את מניותיה בשבועות האחרונים בקצב מהיר

מפעל 'טבע' בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חברת טבע שזינקה בבורסות לאחר דוחות טובים מאוד, מנסה לעשות לעצמה יחסי ציבור טובים. בחברה מפרסמים היום את 'דו"ח ההשפעה הכלכלית של טבע', שנערך באמצעות ניתוח עצמאי, של פעילות החברה ב-19 מדינות שונות – בשנת 2018.

הדוח טוען, כי המוצרים הגנריים של טבע, חסכו למערכות הבריאות ב-19 מדינות ברחבי העולם, סכום מצטבר של 54.6 מיליארד דולר. כאשר החברה מתגאה ב-1,550 מוצרים גנריים נוספים, הקיימים בפורטפוליו של טבע. עוד עולה מהדוח, כי הפעילות הכלכלית של טבע, הביאה ל-229 אלף משרות, במישרין או בעקיפין, בכל אותן 19 המדינות ומייצרת הכנסות ממשכורות, בהיקף של 10 מיליארד דולר.

כלפי מדינת ישראל, משתמשת טבע במילה התמוהה, "תרמנו". על פי הדוח, חברת טבע "תרמה" כ-2.8 מיליארד דולר, הכנסות ישירות לקופת המדינה; "תרמה" 10.4 מיליארד דולר לתוצר המקומי הגולמי, ותמכה במישרין או בעקיפין, בקרוב ל-19,100 משרות. זאת ועוד, חברת טבע טוענת כי בשנת 2018, מוצריה הגנריים של טבע, חסכו למערכת הבריאות בישראל 1.4 מיליארד שקל.

נראה שחברת טבע שכחה דבר אחד חשוב, אותנו, קהל הצרכנים שמשלם ומממן את הכנסותיה של טבע. אולי נכון יותר לומר שהרכישות שלנו בבתי המרקחת, תרמו מיליארדי דולר לתמ"ג, תרמו למשרות או לקופת המדינה. הרי באותה מידה, כל רכישה שלנו בסופר, תורמת למשרות ולהכנסה לקופת המדינה. לומר שחברת טבע תרמה מיליארדים לקופת המדינה, מזכיר מעט את הזבוב שיושב על אוזנו של הסוס ולוחש לו תביט אחורה, תראה כמה אבק אנחנו עושים.

טבע מכה את התחזיות

כך או כך, חברת טבע מפרסמת דוחות טובים לרבעון האחרון של שנת 2019, והמשקיעים שאוהבים דוחות שכאלה, מצביעים בכספם וגורמים למניית טבע לעלות בכ-20% רק בשבועיים האחרונים, אם כי, דווקא היום, לאחר ימי עליות רצופות, היא מעט מדשדשת ואולי מנסה לתקן את העלייה אמש עם מעל 8%. מתברר שחברת טבע "הכתה את התחזיות" ורווחי החברה עקפו את הציפיות (כאמור, בעיקר בגלל הרכישות שלנו, הלקוחות, בבתי המרקחת ובפארמים). רווחי החברה זינקו ב-24% בצפון אמריקה. גם התחזית ל-2020 מעודדת במיוחד. הכנסות של עד 17 מיליארד דולר, אם מעניין אתכם.

ברבעון האחרון הסתכמו הכנסותיה של טבע, ב-4.6 מיליארד דולר, זאת לאחר תחזית לרווח של 4.35 מיליארד דולר "בלבד". בסיכום שנתי, טבע רשמה הכנסות, של 16.9 מיליארד דולר. בתחזית לשנה הבאה, בולטות במיוחד התרופות: 'אוסטדו', שצפויה לגרוף 650 מיליון דולר ו'אג'ובי' למיגרנות, עם צפי להיקף הכנסות של 250 מיליארד דולר (זאת תרופה שבינתיים גרמה אכזבות, לאחר שבקושי הגיעה ל-100 מיליון דולר מכירות).

כלפי התרופה למיגרנות פורסם לאחרונה, כי אג'ובי תיכנס בקרוב לשוק ענק נוסף, לאחר הצלחות בניסוי הקליני. מדובר ביפן, בה עומד שיעור המיגרנות השנתי בקרב מבוגרים, על 8.4%, כש-20% מהמקרים, מדווחים בקרב נשים בשנות ה-30 לחייהן.

הניסוי הוכיח, כי התרופה מאפשרת להפחית את המספר המצטבר של שעות מיגרנה, בנוסף להפחתת מספר ימי המיגרנה. התוצאות הושגו בצורה קלינית וסטטיסטית מובהקת, בהשוואה לתרופת דמה. גם בארה"ב קיבלה התרופה זריקת עידוד, לאחר אישור רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לחברת טבע, לשווק את המזרק האוטומטי שלה, שמיועד להזרקה עצמית של התרופה.

טבע טעתה בטעות

עוד עולה מהדוחות, כי ברבעון האחרון של 2019, ישנה ירידה זניחה בכמות המרשמים הגנריים. על פי הדוח, בחודשים ספטמבר-דצמבר, ספקה טבע 388 מיליון מרשמים גנריים, לעומת 391 מיליון מרשמים בחודשים יוני-אוגוסט.

אגב, בסיכום שנת 2019, הודיעה טבע כי איתרה טעות בהכרת הכנסות מעסקי ההפצה של חברת ס.ל.א בישראל, מה שאילץ אותה להפחית את שורת ההכנסות הרבעונית ב-100 מיליון דולר לרבעון הרביעי (מ4.6 ל-4.5). וברמה השנתית, מ-17.5 מיליארד דולר ל-16.9 מיליארד דולר. החברה מציינת כי אין לטעות בהשפעה על הרווחיות.

מנכ"ל טבע, קאר שולץ, ציין עם פרסום הדו"חות כי, "בשנת 2019 ביצענו צעדים גדולים למיצוב טבע לצמיחה מחודשת, וזאת על ידי השלמת תכנית הרה ארגון הדו שנתית שלנו, הפחתת בסיס העלויות שלנו ביותר מ-3 מיליארד דולר והפחתת החוב הנקי שלנו ביותר מ-9 מיליארד דולר. כל זאת תוך שאנו שומרים על ההובלה העולמית שלנו בגנריקה, ומשרתים כ-200 מיליון מטופלים מדי יום.

"מוצרי הצמיחה העיקריים שלנו, הגיעו לאבני דרך חשובות בשנת 2019. כולל השקת אג'ובי באיחוד האירופי, המשך צמיחה חזקה עבור אוסטדו והשקה מוצלחת של תרופת הביוסימילר הראשונה שלנו, טרקוסימה, בצפון אמריקה. בשנת 2020, אנו צופים לראות המשך צמיחה עבור אג'ובי ואוסטדו  והתרופות הביוסימילריות".

מר שולץ הוסיף, כי "במבט קדימה, אנו נבצע טרנספורמציה נוספת ברשת הייצור שלנו, נשפר את הרווחיות ונייצר מזומנים, אשר יפחיתו את החוב שלנו עוד יותר. נשפר את ההיצע שלנו של תרופות ביו-פרמצבטיות, ונרחיב את נכסי המפתח שלנו, באמצעות התוויות נוספות ושווקים חדשים".

כתיבת תגובה