יוני החזק לפני יולי החלש

באירופה, מנהיגי האיחוד האירופאי הסכימו הבוקר על חבילת סיוע הכוללת הנפקת חוב משותף • בנוסף, הבנק המרכזי מפיג את החששות מצמצום התמיכה. אנו מאמינים שכרגע הסיכון לעליית תשואות ולפתיחת מרווחים באג"ח של המדינות נמוכים • ובארץ: לא רואים אינפלציה עד לסוף 2021 דבר שיאפשר לבנק ישראל להמשיך ולתמוך בכלכלה

ארה"ב | צילום: pixabay

לאחר קשיים והתלבטויות, מנהיגי האיחוד האירופאי הסכימו הבוקר על חבילת סיוע בסך של כ- 1.8 טריליון אירו שכוללת לראשונה גם הנפקת חוב משותף לכלל המדינות בסך של 750 מיליארד אירו. להערכתנו מדובר על צעד חיובי ומשמעותי המהווה צעד ראשון לקראת איחוד פיסקאלי (או לפחות הקדמה להנפקות נוספות כאלה בעתיד) שיחזק את הערבות ההדדית באירופה.

בנוסף, הבנק המרכזי בגוש האירו הותיר כצפוי את מדיניותו ללא שינוי כאשר הנגידה הדגישה את כוונת הבנק למצות את תוכנית הרכישות על סך 1.3 טריליון אירו לה התחייבו רק בישיבה הקודמת. בכך, היא ניסתה להפיג את החששות שבמידה והתאוששות הכלכלית תהיה מהירה מהצפי (בעקבות הירידה בתחלואה) הבנק יצמצם את התמיכה. לכן, אנו מאמינים שהסיכון לעליית תשואות מהירה באירופה ולפתיחת מרווחים באג"ח של המדינות נמוכים.

סין שעטה קדימה ברבעון השני, ההמשך יהיה איטי יותר מכיוון שהוא לא תלוי רק בה

היה צפוי שנתוני הצמיחה הראשוניים בסין לרבעון השני יהיו חזקים. למרות זאת, הנתונים הצליחו להפתיע לחיוב את מרבית החזאים גם אותנו. התוצר ברבעון השני עלה בקרוב ל-55 אחוזים!!! (מנוכה עונתיות בשיעור שנתי) ובכך קיזז את ה-33 אחוזים ירידה שנרשמה ברבעון הקודם. כך שב-4 הרבעונים האחרונים נרשמה צמיחה של 3.2 אחוזים, בעיקר בשל צמיחה חזקה בשלהי הרבעון בענפי התעשייה, הבנייה והפיננסים לצד העלייה המהירה בביקושים מארה"ב ביוני.

הצמיחה החזקה של סין וגודלה העצום תשפיע לחיוב במיוחד על שכנותיה (באזור אסיה). יחד עם זאת, להערכתנו, העלייה בתחלואה בארה"ב והצפי להתאוששות איטית יותר בכלכלה העולמית יכביד על הביקושים העולמיים ליצוא הסיני ויקשה על המדינה להמשיך להתאושש בקצב שכזה.

בארה"ב – יוני החזק לפני יולי החלש

למרות שהאינדיקאטורים ליוני ממשיכים להיות חזקים מהצפי יש לזכור שהעלייה המהירה בתחלואה וההגבלות החדשות בחלק מהמדינות הגדולות בארה"ב מעיבים על הפעילות ביולי, גורם נוסף שתומך בהרחבה נוספת של הממשלה.

נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב הפתיעו לחיוב עם עלייה של 7.5 אחוזים ביוני, ו-1.1 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה (2.9% בניכוי מכירות בתחנות דלק). כך שלאחר 3 חודשים קשים הצריכה האמריקאית חזרה לצמוח. במקביל, גם הייצור התעשייתי התאושש מהר יותר מהצפי ב-5 אחוזים ביוני. אך בניגוד למכירות הקמעונאיות הרמה עדיין נמוכה בהשוואה לשנה שעברה.

גם האינפלציה ביוני הייתה גבוהה מהצפי כאשר לאחר 3 חודשים רצופים של מדד שלילי, נרשמה עלייה במדד יוני. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה ל-0.6 אחוז (מאפס במאי) בעיקר בשל עליית מחירי האנרגיה. אינפלציית הליבה נותרה על 1.2 אחוזים (בניגוד לצפי לירידה), כאשר נמשכו עליות המחירים במיוחד בענפי המזון והבריאות. כך בניגוד למיתון הקודם ב-2008/9 לא נרשמו עדיין ירידות חדות במחירים.

להערכתנו, נתוני חודש יולי שצפויים להתפרסם במהלך אוגוסט צפויים להיות חלשים משמעותית.

 ומה קורה בארץ

ובנתיים בארץ, מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ירד ב-0.1 אחוז. כל עוד שיעורי האבטלה גבוהים – לא נראה אינפלציה משמעותית והתחזית שלנו לאינפלציה לסוף 2020 היא מינוס 0.6 אחוז ולסוף 2021 רק 0.7 אחוז (בהנחה של יציבות במחירי הסחורות ושע"ח). יחד עם זאת, להערכתנו, בטווח הארוך יותר כאשר יהיה חיסון זמין לנגיף ונראה שיפור בצמיחה הכלכלית האינפלציה יכולה לעלות מהר יחסית.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה