ירידה חריגה של 65% במספר העסקאות מאז אפריל 2020

נתוני הכלכלנית הראשית באוצר – שוק המגורים בצינון חורפי כבד: ירידה של 65% בשיעור הדירות שנרכשו באוקטובר השנה לעומת אשתקד | בהשוואה לחודש הקודם מדובר בירידה של 36% | מכירות הקבלנים ירדו ב-35% בחודש, וירידה חדה נרשמה בתזרים המזומנים שלהם | בפלח דירות יד שניה נרשמה הרמה הנמוכה של מספר העסקאות זה 20 שנה

בנייה של דירות חדשות | צילום ארכיון: ביזנעס

בחודש אוקטובר נרשמה הרמה הנמוכה ביותר במספר העסקאות מאז אפריל 2020 אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה, כך עולה מסקירה של הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג.

סך הדירות שנרכשו באוקטובר עמד על 5,100 דירות בלבד, ירידה בשיעור חריג של 65% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 36% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה בשיעור חריג בהשוואה לאוקטובר אשתקד מוסברת בחלקה בהקדמת רכישות משקיעים באוקטובר אשתקד, טרם העלאת מס הרכישה. אך למרות זאת, רמת העסקאות באוקטובר האחרון עדיין נחשבת מהנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי אוקטובר בעשרים השנים האחרונות. בפלח השוק של דירות יד שניה נרשמה הרמה הנמוכה ביותר של עסקאות בהשוואה לחודשי אוקטובר בעשרים השנים האחרונות לפחות.

בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש אוקטובר על 4,700 דירות בלבד, ירידה בשיעורים דומים לאלו שנרשמו בסך העסקאות, הן בהשוואה לאוקטובר אשתקד והן בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-929 דירות בלבד, ירידה חדה בשיעור של 80% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 32% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נמשכות הירידות החדות ברכישות המשקיעים מאז עליית מס הרכישה בנובמבר אשתקד, כאשר במקביל החל תהליך העלאות הריבית ע"י בנק ישראל באפריל השנה. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 18%, נמוך ב-15% נקודות אחוז לעומת אוקטובר אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר עמדו על 1,100 דירות, ירידה חדה של 63% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך מכירת דירות יד שניה. בהשוואה לחודש הקודם עמד שיעור הירידה על 39%. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוקטובר, כאשר במהלכו נגרעו ממלאי זה 144 דירות, בהמשך לירידות במלאי זה מאז חודש דצמבר האחרון.

ירידה של 35% בחודש

בחודש אוקטובר הסתכמו מכירות הקבלנים ב-1,900 דירות בלבד, ירידה של 66% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 35% בהשוואה לחודש הקודם. זו היא גם הרמה הנמוכה ביותר במכירות הקבלנים מאז אפריל 2020 אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה. במקביל נרשמה ירידה חדה בתזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות, אשר הסתכם ב-4.4 מיליארד שקל.

ניתוח רמות השכר של רוכשי דירות חדשות באזור המרכז בשוק החופשי, האזור היחידי שרשם גידול ברכישות לעומת חודש ספטמבר (ועדיין ירידה חדה לעומת אוקטובר אשתקד), מצביע על רמות שכר גבוהות 2 יותר של המשקיעים ומשפרי הדיור בהשוואה לרכישות סגמנטים אלו באוקטובר אשתקד, עם זאת מרמזים הממצאים על רמות מינוף גבוהות יותר. גידול נרשם בשיעור המועסקים מענף ההיי-טק ברכישות אלו.

רכישות דירה ראשונה בחודש אוקטובר הסתכמו ב-2,500 דירות – כולל מחיר למשתכן, ירידה של 50% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 37% לעומת החודש הקודם. בפילוח רכישות אלו בשוק החופשי לפי ערים, בולטות חיפה וקריית גת בצמרת רכישות אלו. "ממצאים אלו עשויים לרמז כי לפחות חלק מרוכשים אלו מייעדים את הדירה להשכרה", סיכמו באוצר, "נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים על המשך הירידה החדה בעסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (ורמה נמוכה יחסית בכלל בהשוואה לחודשי נובמבר בשנים קודמות)".

בענף הנדל"ן הגיבו לנתונים, ואלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז ציין, כי "דו"ח הכלכלנית משקף את חוסר הוודאות הקיים כיום בשוק הדיור. העלאת הריבית של הנגיד והאינפלציה שעלתה בצורה משמעותית גורמים לזוגות הצעירים בפרט ולרוכשי הדירות בכלל לחשוב פעמיים לפני שהם נגשים לעסקה. לכך יש להוסיף את הממשלה החדשה שעתידה לקום ושאף אחד לא באמת יודע איזה תוכניות דיור יהיו ולכן אנשים מעדיפים להמתין. בפועל אנו יודעים שיש פער ביצוע של 250 אלף דירות, זאת אומרת היצע רחוק מלפגוש את הביקוש. לצערי גם אם נראה מספר חודשים של תיקון ברמת המחירים, לטווח הרחוק מחירי הדירות ימשיכו לעלות. הזמן הנוכחי מהווה הזדמנות לטיפול שורשי במשבר הדיור ולהוביל לשינוי בשיטת המכרזים של רמ"י שמספסרת בקרקע ומוכרת לכל המרבה במחיר ומובילה לכך שבחלק מהאזורים במדינה עלות מרכיב הקרקע מערך הדירה נאמד בכ-50%. מלבד זאת, להפחית את הבירוקרטיה והרגולציה האינסופית ולתגמל רשויות שמנפיקות היתר בנייה בפרק זמן סביר ומעודדות התחדשות עירונית ובנייה ענפה בעיר לצד פיתוח סביבתי משלים".

ואילו יעל דקל סמנכ"ל שיווק בחברת אפגד מסרה, כי "הירידה במספר העסקאות שאנו רואים על פי הנתונים משקפת במידה רבה לא רק את הקיטון בהיצע שהשפיע באופן ישיר על מספר העסקאות, אלא גם את הלך הרוח בקרב הציבור שבתקופה של אי וודאות פוליטית וכלכלית, המאפיין תקופה של טרום בחירות ושלטון חדש העסקאות נעצרות. זיהינו בתקופה האחרונה שרבים העדיפו "לשבת על הגדר" ולחכות להחלטות הממשלה החדשה, אולי להורדת הריבית, אולי לתכניות חדשות שיטיבו עם חלק גדול מהשוק, בניהם הזוגות הצעירים והזכאים. יש לציין שהביקושים בפועל לא ירדו, ובקרוב כשאותו ציבור "ירד מהגדר" ויחזור לשוק הוא יגלה שהמחירים בזמן הזה המשיכו לעלות והביקוש נשאר קשיח".

כתיבת תגובה