'ישראכרט' בדרך לאחת ההנפקות הגדולות בבורסה

בעקבות חוק שטרום: בנק הפועלים מפרסם את מסמך ההנפקה הצפוי לחברת האשראי 'ישראכרט' • הערכות: החברה תונפק לפי שווי של 3.5 מיליארד שקלים

מימין לשמאל: שלומי אברהם מנכ"ל 'עדיף', אריק פינטו מנכ"ל הפועלים וד"ר רון וקסלר מנכ"ל ישראכרט | צילום: יח"צ

חוק שטרום שמאלץ את בנק הפועלים לעשות בדיוק מה שלאומי עשה (עם ארכה לביצוע עד 2020) כשמכר את לאומי קארד לקרן ורבורג פינקוס, לצד כשלון במו"מ עם רוכשים פוטנציאלים כמו קרן ההשקעות האמריקנית 'ביין', הוביל את 'הפועלים' לפרסם היום (ראשון) את מסמך ההנפקה לקראת פרידה מחברת 'ישראכרט'.

כזכור, חוק שטרום קבע כי עד לחודש ינואר 2020 על הבנקים להפחית את אחזקתם עד לפחות מ-40% בחברות כרטיסי האשראי. האפשרות היא ע"י מכירה, או הנפקה לציבור, כאשר ביצוע המהלך מאז כניסת החוק לתוקף, תאפשר לבנק – אם ינפיק לפחות 25% מהחברה ואחזקותיו בה לא יעלו על 40% – החוק יאפשר לו לדחות את המכירה המלאה עד לינואר 2021.

התשקיף שפורסם היום ע"י בנק הפועלים, מתפרסם לציבור לקראת ההנפקה ולאחר אישור רשות ני"ע, שצפויה להתרחש כבר בשבועות הקרובים, וכולל כ-700 עמודים של הערכות שונות, איומים והזדמנויות, שעולים מניתוחי דו"חותיה הכספיים של חברת ישראכרט.

מבחינת היקפי הסליקה, ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר בישראל ומחזיקה ב-45% מהעסקאות מבתי העסק בארץ. אולם מבחינת קצב ההלוואות לצרכן כגוף אשראי חיצוני, החברה מדדה מאחור אחרי מתחרותיה הגדולות. עם זאת, לפי תכניותיה, החברה צפויה לגדול משמעותית כאשר תיכנס לתחום האשראי הצרכני.

אם אכן ההנפקה תבוצע לפי שווי של 3.5 מיליארד שקלים זו תהיה אחת מההנפקות הגדולות ביותר שידעה הבורסה בתל אביב בשנים האחרונות.

במקביל, הדיבידנדים שיחולקו לפני ההנפקה, צפויים להיות בהתאם לשווי השוק של החברה. מחזור החברה עולה על 3 מיליארד. אם ניקח לדוגמה את מכירת 'לאומי קארד'  ב-2.5 מיליארד לקרן ורבורג פינקוס, הרי שבשעתו חולקו דיבידנדים בשווי של 400 מיליון שקלים לפני ההליך.

לישראכרט כיום מחזור עסקאות של 155 מיליארד שקלים, המהווה כ-45% ממחזור העסקאות בכרטיסי האשראי במשק, מחזיקי כרטיסי החברה עומדים על כ-3 מיליון לקוחות המחזיקים יחד בכ-5 מיליון כרטיסים. מחזור העסקאות של ישראכרט גדל בכ-7.5% בשנה, לצד צמיחה עקבית ברווחיות בשלוש השנים האחרונות. ב-2018 צמח הרווח הנקי של החברה ב-6% ל-318 מיליון שקלים.

למרות שכאמור החברה אינה מתמחה באשראי צרכני, במהלך 2018 תיק האשראי הצרכני של ישראכרט צמח בכ-25% ועומד עתה על כ-3 מיליארד שקלים. זהו שיעור הצמיחה הגבוה מבין חברות כרטיסי האשראי, אך כאמור נובע מכניסתה לתחום רק לאחרונה.

ישראכרט מתכננת להמשיך בהנפקת כרטיסים חוץ בנקאיים והלוואות צרכניות גם לאחר ההנפקה.

מהפועלים נמסר כי הבחירה להנפיק את ישראכרט בבורסה מהווה הבעת אמון בשוק ההון הישראלי ובה בעת מאפשרת לציבור הישראלי אשר חלק גדול ממנו מחזיק במוצרי החברה, להחזיק גם במניותיה, כך לדברי אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים.

"ישראכרט היא חברה יציבה, גדולה ומובילה, ואני בטוח כי מסלול ההיפרדות בדרך של הנפקה שבחרנו יחד עם בנק הפועלים, יוביל את החברה להישגים משמעותיים גם בעתיד", אמר ד"ר רון וקסלר, מנכ"ל קבוצת ישראכרט, שציין כי  ציין כי קבוצת ישראכרט התמודדה במהלך 2018 בהצלחה עם אתגרים ושינויים, ורשמה הישגים משמעותיים כמו גם העובדה שהאריכה את ההסכמים עם מועדוני לקוחות גדולים במשק, וחתמה על הסכם תפעול והנפקה עם בנק לאומי.

כתיבת תגובה