יש מחסור בקרונות? נסיע אתכם בעמידה

רכבת ישראל מודיעה על הרחבת פיילוט 'הקרונות האורבניים' • בקרונות יש הרבה יותר מקומות לעמוד, כשמקומות הישיבה בדמות ספסלים לכל אורך הקרון • לטענת רכבת ישראל: רוב הנוסעים מרוצים מהשינוי

צפוף על המסילות, צפוף בקרונות | צילום: גילי יערי, פלאש 90

כחודש אחרי שהושקו ה'קרונות האורבניים' בקו הפרברי בין בנימינה לאשקלון, מפרסמת הרכבת את סקרי דעת הקהל, שמהם עולה תמונה חיובית מהשינוי. ב'קרונות האורבניים' מוצב לפחות קרון אחד שבקומתו התחתונה מקומות עמידה רבים, לצד ספסלים מקצה לקצה, לכל האורך, משני הצדדים.

ברכבת מציינים כי הקרונות האורבניים מסייעים בשיפור רמת הדיוק והורדת העומסים ומדגישים כי מדובר על כמות מושבים זהה ובתוספת מרווח עמידה גדול ובטוח. אולם הם לא מציגים את הבדלי נוחות הישיבה בין הכיסאות בקרונות הרגילים לספסלים החדשים.

מנתוני החודש הראשון לשילובם של הקרונות האורבניים לנסיעה פרברית עולה כי הצפיפות ברכבות בהן הם מופעלים קטנה ונתון הדיוק שלהן שופר. זאת בזכות קיצור זמני העצירה בתחנות וצמצום העומסים בכניסה וביציאה מהקרון.

את הנתונים הללו מחזקים משובי נוסעים מהם עולה, כי יותר ממחצית מנוסעי הקרון החדש הביעו שביעות רצון, לעומת עשרה אחוזים בלבד שציינו כי יש מקום לשיפור. למעלה משבעים אחוזים מהנוסעים, ציינו לטובה את העלייה והירידה המהירה מהקרון, וכן את פריסתם של עמודי וידיות האחיזה. כן צוינו לטובה הכריזות המותאמות.

לעומת זאת, נוסע עמו שוחחנו ב'ביזנעס', טוען כי מדובר בחיפוש המטבע מתחת לפנס. לדבריו, "במקום להוסיף קרונות ורכבות, מצופפים יותר אנשים בקרון. אני נאלצתי לנסוע משך כמעט שעה בעמידה, ובמקום לעמוד ולהישען בין שני מסעדי המושבים כהרגלי, התנודדתי בין עשרות מצטופפים בעמידה, שהפגינו אך בקושי את כישורי שיווי משקלם". גם הוא ציין לחיוב את מהירות הירידה מהקרון בחיוך מריר, שהם בורחים מ'הובלת הבהמות'.

 

אך כאמור, מרבית הנוסעים לא חשבו כמוהו, ובעקבות הממצאים החיוביים ובתיאום עם משרד התחבורה, מרחיבה רכבת ישראל את הפיילוט גם ל'קו הנגב המערבי', שהינו אחד מהקווים העמוסים כיום. הקו יוצא מרעננה, עובר על פני תחנות גוש דן ובהן ארבע תחנות תל אביב וממשיך משם לתחנת בת ים יוספטל, צומת חולון, ראשון לציון משה דיין, יבנה מערב ומשם לאשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות אופקים, באר שבע צפון-האוניברסיטה ובאר שבע מרכז בסמוך לתחנה המרכזית.

ברכבות ב'קו הנגב המערבי', ישולבו מספר קרונות אורבניים לצד קרונות רגילים, במטרה להפחית את העומסים המאפיינים את הרכבות בשעות השיא בקו, הנרשמים בין תחנות אשדוד, ראשל"צ, בת ים, חולון ותל אביב. זאת בהתאם לניתוח ממוצע זמני הנסיעה מתחנות אלה לתחנות תל אביב, ויעדם של מרבית הנוסעים בקו, העומד על כחצי שעה או פחות.

כתיבת תגובה