כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל | יוצאים מהבית: איך התחבורה?

אדוני השר, יש לנו שאלה • כמה זמן ביום הוא מקדיש לפניות הציבור המגיעות ישירות אליו • איזה פיתוח ייחודי הוא מקדם כתחליף לאפליקציית הסליקה שתחליף את הרב קו עבור המגזר החרדי • מה הפתרונות האפשריים למצוקת הפקקים, רמז: להפחית את הרכבים • והיכן יוקם נתב"ג 2 • שר התחבורה בצלאל סמוטריץ עונה למנדי ריזל על כל השאלות • מיוחד ל'ביזנעסוכות'

בצלאל סמוטריץ | צילום: סרייה דיאמנט, פלאש 90

כשהשר בצלאל סמוטריץ חוזר לביתו בקדומים שבשומרון, הוא פותח את הטלפון הנייד ועובר על כל הודעות הוואטסאפ שלא הספיק לקרוא מאז עזב את הבית בשעת בוקר מוקדמת – אחרי פיזור הילדים במוסדות החינוך.

מאז שנכנס ביולי לתפקיד שר התחבורה ופרסם את מספר הטלפון האישי שלו לטיפול בבעיות – בניגוד גמור לשר התחבורה הקודם ישראל כץ ששמר על בידול מה"עמך" – הציבור לא מפסיק לשלוח לו הודעות עם בקשות לטיפולו. וסמוטריץ מטפל, ככל יכולתו. לא תמיד הוא יכול לסייע, אבל הלוואי ושרי הממשלה האחרים יאמצו את גישתו, המביטה לעם בגובה העיניים בניסיון להיענות לדרישות.

"אחרי שנבחרתי בפעם הראשונה לכנסת, הלכתי יחד עם אבי מורי חיים-ירוחם סמוטריץ למורו ורבו המובהק הרב אברהם-דב אויערבך מטבריה. לפני שהלכנו, הרב אמר לי 'אל תשכח שגם כאשר אתה עוסק בדברים הגדולים, להתעסק בדברים הקטנים'", משחזר השר סמוטריץ בשיחה שקיימנו איתו השבוע, "ואני אכן משתדל לא לשכוח את זה, אבל לא לכל פנייה אני יכול להיענות. הרבה פעמים אני חוזר לאנשים עם תשובות שליליות: אתה חושב שכל אחד שרוצה קו אוטובוס אני יכול לסדר לו את זה? בסוף זה כסף, סובסידיה".

לבקשתנו, סמוטריץ שולח צילומי מסך מפניה לדוגמא שטיפל בה בערב השבת האחרונה: אברך שכח את הקפוטה השבתית שלו באוטובוס, ביום שישי, שעות אחדות לפני שבת. סמוטריץ הרים טלפונים, בירר והקפוטה האבודה הגיעה לידי בעליה עוד קודם הדלקת הנרות. "כבוד השר, אין שרים כמוך. בזכותך, השירות המהיר והמענה הזמין קיבלתי בחזרה את החליפה השבתית שלי. יהי רצון שתאריך ימים על ממלכתך", כתב האברך, נרגש.

"זה גוזל ממני הרבה זמן, כל הפניות האלה, אבל בסוף זו שאלה של איזון. מתוך 15 שעות עבודה ביום אני מתעסק בפניות הציבור שעתיים-שלוש. בסך הכול, בכ-80 אחוז אני מנהל את המשרד ברמת מאקרו – כבישים ורכבות ומדובר על המון כסף ודברים משמעותיים ואת שאר הזמן אני משקיע בפניות הציבור".

מן הסתם הרבה מאוד פניות הן מצד המגזר החרדי שמרגיש שיש לו כעת נציג במשרד?

סמוטריץ מדבר באוטוסטרדה כמו הכבישים שאנו מקווים שיהיו בעתיד בישראל. הוא לא עוצר לשניה אחרי שאלה, יודע מיד מה הוא עונה וזה מנוסח בבהירות ובצחות לשון.

כשהאוטובוס עוקף את התחנה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"הרבה מהפניות הן מצד חרדים, שאכן מרגישים חופשי לפנות. אבל פונים גם שאר חלקי הציבור: החל מתלונות על מפגעים בכביש, עבור דרך עדכונים על אוטובוסים שלא מגיעים וכלה בפניות מנכים. בסוף היום אני עובר על הוואטסאפ כדי לראות שעניתי לכולם. בא נראה כמה אחזיק מעמד, בתקווה שלא יהיה 'נבול תיבול'. אני מוצף בפניות פרטניות: בחלקן אני מטפל אישית וחלק אני מעביר לעוזרים, יש לי צוות שלם במשרד התחבורה שמתעסק בפניות הציבור; זה צוות נהדר ולמרות ש'אין הנחתום מעיד על עיסתו', יש לי יחסי עבודה מעולים עם כולם ב"ה".

לדברי השר, "אנחנו מנסים להקים מערכת שתעקוב אחרי הפניות, כי יש המון פניות. יש לי דיון עם הסמנכ"ל שירות אצלנו במשרד בנושא כדי לבנות מערכת פניות ציבור יעילה: יש כיום מערכת שירות אבל היא עובדת כמו יתר משרדי הממשלה ואינה אפקטיבית. ככל שנבנה מערכת טובה יותר, אנשים פחות יצטרכו את הקשר האישי".

 

בא נדבר קצת על משרד התחבורה שירשת: איך מקבלים העובדים את היותך איש ציבור ססגוני, שאף מנסים לצייר אותו בתקשורת כקיצוני?

"זה תהליך שעובר כל אדם שמכיר אותי פיזית. הוא מקלף את הקליפות שלי בתוך חצי שעה. כשאני עוסק בתחומים המקצועיים של המשרד אני עושה את זה בצורה מקצועית. זה לא סותר את עמדותיי במגוון תחומים".

אם כי יש מינויים שמנסים לומר שאתה פועל בהם מתוך שיקולים שאינם רק מקצועיים לכאורה. ב'דה מרקר' פורסם בשבוע שעבר ש"ענף התחבורה סוער" משום שחיים גליק, שהוא "חובש כיפה", מונה לתפקיד המנכ"ל הבא של חברת נת"ע הממשלתית והודגש כי זה המינוי הבכיר הראשון בתקופת כהונתך כשר התחבורה.

"המינוי הזה לא היה באישורי, אלא באישור הדירקטוריון ואמור להגיע לאישורי רק בסוף. לא הייתי מעורב בו. אני מקווה שבחרו באדם הנכון ובמקום הנכון. צריך להבין שהבחירה בגליק הייתה בתום תהליך מקצועי, מכרז ומיפוי הרבה מאוד מועמדים. זה היה מנותק לחלוטין ממני. אחרי שיעבור ועדה למינוי בכירים ועוד זה יגיע כאמור לאישורי".

דעתך על משרד התחבורה שירשת?

משרד התחבורה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"זה משרד מדהים, הכי ביצועי במדינת ישראל, שיכול לנגוע בכל אחד ואחת ביום יום. הוא משפיע על הפעילות במשק ויכול לפתור לאנשים הרבה מאוד בעיות. אני שם דגש בין היתר על פיתוח הנגב והגליל ויהודה ושומרון. כוח האדם במשרד התחבורה מאוד איכותי וכיף לעבוד איתם, זו שדרת עבודה יוצאת מן הכלל: מהפקיד הפשוט ועד הקשר עם חברות שמפעילות פרויקטים בעלות אדירה כמו רכבת ישראל ונת"ע ונתיבי ישראל".

על מה תשים דגש?

"על יהודה ושומרון לדוגמא, שבמשך 20 שנה הופלו לרעה ולא היו בתכנית החומש של 200 מיליארד שקלים רק בארבע השנים האחרונות. גם ישראל (כץ. מ.ר) לא עשה את זה. מרבית הכסף שהגיע עד כה לנושא התחבורה ביו"ש, היה מהכסף הקואליציוני שלנו. בתכנית החומש הבאה שנעבוד עליה ב-2020 – יו"ש תהיה בפנים, כמו תכנון אב תחבורה ביו"ש. ככל שאני יישאר במשרד, המגמות ישתנו: שליש לכבישים וכדומה ושני שליש לתחבורה ציבורית. פעם זה היה הפוך: מרבית הכסף הלך על הרכבות והמטרו וכבישים וכו'. במקומות שיש פחות פקקים אתה יכול לשים עוד ועוד אוטובוסים.

כדי לסבר את האוזן: לקנות 1,000 אוטובוסים שיקלו על הפקקים עולה פחות מאשר לסלול קילומטר של מנהרה לרכבת תחתית. בסוף, אני פותח הכול מחדש ומקבל החלטות אחרות. וכל זאת עם מבט אחר, כשאני לומד לעומק את הסוגיה. קח לדוגמא את פרויקט +2 שהושק בשבוע שעבר (מסלול לנהגים בכביש 2 שבו יוכלו לנוע מכוניות שבהן נהג ועוד 2 נוסעים. מ.ר): ישראל (כץ. מ.ר) התנגד לו ואני תמכתי בכך".

הזכרת את הרכבת התחתית. היא תהיה גם מתחת לבני ברק, נכון? יש תכנית מיוחדת לעיר שהיא חרדית בצביונה?

עובדים על המטרו | צילום: פלאש 90

"מתכננים את המטרו מתחת לגוש דן, על ידי 3 קווים שיעברו מתחת לכל גוש דן. בשאיפה שנצא לביצוע הפרויקט הזה, שעלותו 250 מיליארד שקלים. זה פרויקט מאוד מורכב גם ביצועית, גם מימונית. אשר לבני ברק, המטרו – שתוכנן כבר בעבר – יעבור גם בה. אני מתעסק המון במגזר החרדי, שהוא הצרכן הגדול ביותר של התחבורה הציבורית ומשתדלים לעזור. ממש עכשיו (ערב יום כיפור. מ.ר) דיבר איתי ח"כ מקלב בנוגע לעבודות של כביש ירושלים תל אביב; הוא טען שהערב יהיו המון אנשים שיסיימו סליחות בשעה מאוחרת בכותל ולכן העבודות בכביש מספר 1 יגרמו לפקקים. דיברתי עם מנכ"ל 'נתיבי ישראל' ותוך שעה העבודות קופלו"

באילו דברים פעלת עוד למען המגזר החרדי?

"הארכתי את הקווים לכותל מתחילת בין הזמנים ועד אחרי החגים. אני משתדל לעזור ככל יכולתי, אם בביתר עילית, בערד, או בבית שמש. אבל לא פחות חשוב: מפתחים עכשיו את האפליקציה החדשה שדרכה אפשר לשלם באוטובוס; זה יישומון שעושה חישוב אוטומטי למשל באופציות שלך לרכוש כרטיס נסיעה חודשי. כעת אנחנו יוצאים למכרז לפיתוח אפשרות של תשלום חכם כזה למגזר החרדי, שרבים מבניו משתמשים בטלפונים ללא אפליקציות. נפתח צמיד שיענדו או ישימו את זה בכיס ויוכלו ליהנות מהקדמה הזו. זה יהיה יותר זול ויעיל".

את בעיית הפקקים בבני ברק אתה בטח מכיר – והיא קשורה לא מעט לכמויות האדירות של אוטובוסים שנעים בתוך העיר

"בגדול צריך לשבח את עבודתו של ראש העיר הנוכחי של בני ברק שיש לו מודעות מאוד גדולה לתחבורה ותחבורה ציבורית, בניגוד לקודמו. יש צוות שמרכז אותו מנכ"ל העירייה והם עושים עבודה טובה. לפני כחודשיים הייתי אמור לבקר בעיר אבל ביטלו את הסיור, משום שזה היה חודש לפני הבחירות.

מתאמצים לשפר את התחבורה בבני ברק

בבני ברק יש תשתיות מאוד ישנות וכפי שהזכרת, המון אוטובוסים. ולכן המטרה היא להפחית את כמות האוטובוסים שנוסעים דרך העיר ומשתמשים בה כדי לחצות אותה, אבל לא נותנים שירות לתושבי העיר. זה נושא שייפתר. גם הרכבת התחתית שתעבור בעיר, תביא לפתרון מסוים ובנוסף, כיום בבני ברק עדיין אפשר להטעין את ה'רב קו' באוטובוס עצמו. אז אני רוצה לאפשר שבאוטובוסים בעיר ניתן יהיה לעלות ולרדת ב-2 הדלתות ולהתקין בדלת הקדמית ובדלת האחורית קוראי 'רב קו', כדי שלא ניתן יהיה להטעין אצל הנהג עצמו. זה יחסוך זמן. יש לנו ויכוח בעניין הזה מול משרד האוצר: הם דורשים שיהיו יותר מפקחים, בגלל שזה 2 דלתות".

הסברת להם שבבני ברק, כעיר תורנית, שיעור האנשים שלא ישלמו הוא שולי אם בכלל?

"אני כשר לא יכול לומר שציבור מסוים יותר טוב ופחות יגנוב. גם לא בדקתי סטטיסטית את העניין הזה, אם כי אני מאמין שאדם דתי הוא מוסרי יותר. העלייה ללא תשלום לכלי תחבורה ציבוריים הוא מכה גדולה: כ-15% מעלימים תשלומים ובסוף, הפדיון הזה הולך לקופת המדינה שמפסיד מכך".

את נושא ה"מצור" ברמות אתה מכיר?

"את הפקקים בכניסות לירושלים אני מכיר. בכל בוקר אני אישית נתקע בכביש 60 בגבעה הצרפתית. דיברתי על זה השבוע עם סמנכ"ל תשתיות כדי להבין למה קורה משום שחשבתי שזה קשור לעבודות בשז"ר, אבל מסתבר שזה בגלל כמויות אדירות של מכוניות".

תסללו נתיבים נוספים?

"אם נרחיב נתיבים – זה יהיה לטובת התחבורה ציבורית. בכל שנה 300 אלף כלי רכב חדשים עולים לכביש בישראל ובסוף השטח מוגבל וכל נתיב יתמלא במכוניות. לכן, נתיב תחבורה ציבורית זה הדבר שצריך לבצע, כי אז הכול זורם, יהיה לכך ביקוש ואנשים יעזבו את כלי הרכב בדרך לעבודה לטובת תחבורה ציבורית".

מה עם כביש המנהרות בדרך מירושלים לביתר ולגוש עציון?

כביש המנהרות – יוכפלו הנתיבים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"בתוואי שם סוללים כעת נתיב נוסף ויכרו מנהרה נוספת, שניה. ייקח 4-5 שנים עד שיסתיים. בסוף זה יתחבר לעוקף אל ערוב וכמעט עד קריית ארבע יהיה נתיב דו מסלולי לכל אורכו. גם מצומת חוסן עד לביתר ירחיבו ויעשו נתיב דו מסלולי".

איפה נראה תחנות רכבת חדשות?

"קודם כל קיבלתי החלטה בנוגע לרכבת, להכניס אותה לתוך חריש, למסוף התחבורה שמוקם בה. אני לא יודע מי קיבל החלטות היסטוריות שרכבות תהיינה בקצה העיר, צריך להכניס אותן פנימה. חריש היא עיר חדשה, אז למה להרגיל אנשים לנסוע ברכב פרטי אם יש רכבת. עוד בנושא הרכבת – מתחילים עכשיו בעז"ה בתכנונים לרכבת קלה מחיפה לנוף הגליל, הלוא היא נצרת עילית לשעבר. בעיני יש פה גם אידיאולוגיה. בתוך העיר יהיו 16 תחנות. נאבקתי על כך".

רכבת לאילת ולשדה התעופה רמון שבנגב נראה בקרוב?

הרכבת לאילת חשובה, כי כך אפשר להקים עוד 2 ערים בערבה בדרך לאילת. במבט צופה פני עתיד, עד מחצית 2020, בעז"ה נסיים את התכנון ואז נתחיל לחפש מימון".

מה בנוגע לבניית שדה תעופה משלים בנבטים?

"יש 2 אופציות: או נבטים שבדרום או רמת דוד בצפון; יש 40 ראשי רשויות מהדרום שרוצים את זה אצלם, בניגוד לראשי הרשויות בצפון שלא רוצים את השדה בקרבתם. נכון לעכשיו המערכת מתכווננת יותר לרמת דוד, אבל נדון בזה. חיל האוויר מתנגד לרעיון של נבטים ואנסה לבחון האם באמת אסור לערער אחרי הבקשה הזו. עם זאת, להבנתי הרבה יותר זול והרבה יותר מהיר להקים שדה תעופה משלים ברמת דוד, בגלל התשתית הקיימת שם. בנוסף, יש 2 מיליון איש שגרים בצפון, אז למה לטרטר אותם לדרום?".

ואי אפשר בלי לדבר על נתב"ג שעשוי לקרוס תחת עומס התיירים?

נתב"ג | צילום: פלאש 90

"אנחנו משקיעים 4 מיליארד שקל, כדי שנמל התעופה הבינלאומי בן גוריון יוכל לקלוט 40 מיליון נוסעים בשנה, במקום 27 מיליון נוסעים. במסגרת זו נקים טרמינל נוסף בנתב"ג, זרוע נוספת, חמישית במספר בטרמינל 3, שבה יהיו 8 שרוולים וכן יב"ר (יחידת בקרה. מ.ר) בנתב"ג, בנוסף לשניים בצפון ובדרום, כדי שתהיה לנו היכולת לקלוט את ההמונים בנתב"ג. בנוסף, יש המון תלונות מיישובים מסביב לנתב"ג, על אודות רעשים מהמטוסים ולכן נשנה נתיבים כדי להפחית את הרעש".

2 תגובות ל: "כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל | יוצאים מהבית: איך התחבורה?"

  1. מה מספר הטלפון או כתובת המייל של סמוטריץ ?

  2. הנגב והערבה ובמיוחד העיר אילת הרחוקה, הינם הפריפריה החלשה של ישראל. צריך לטפל בהם בעדיפות ראשונה. רכבת מהירה בהקדם תיצור:
    הקטנה משמעותית בתנועת רכבים וצמצום תאונות דרכים, במיוחד בכביש 90 המסוכן.
    שיפור בהגעת רופאים מומחים ועזרה גדולה לחולים קשים בהגעה למרפאות ייעודיות ברחבי הארץ.
    צמצום האבטלה והגדלת אפשרויות השכלה. שיפור תיירות פנים וחוץ בצורה משמעותית, הגברת תחרות כלכלית והפחתת יוקר המחיה.
    הגיעה הזמן מזמן. לרכבת לאילת. לפיתוח הנגב והשער הדרומי של ישראל.

כתיבת תגובה