כבר זה בא: המטבחים המשותפים לצרכני המזון הכשר

לוואקום ולכאב הראש של בעלי המסעדות משילוח המזון הישר אל הבית או המשרד הממוזג, נכנסו חברות כמו 'וולט' ודומיהן • אחרי שהתמקצעו, ניהול הזמן שלהן הוביל אותן לתווך נכון את המשלוחים לכל חלקי הערים ממרכזים לוגיסטיים • עכשיו הדיבור הוא על מטבחים משותפים, ושף ישראל דודק מעריך: הם יגיעו גם לצרכני המהדרין בעלי הנאמנות הגבוהה

אתם יודעים להכין אוכל טוב, אנחנו יודעים לשלוח אותו נכון | אילוסטרציה. מקור: Pixabay

הפעם הראשונה שנסעתי על אופנוע הייתה בסוף משמרת ארוכה של 15 שעות, בגיל 20 עם ידע מועט בבצקים ומוטיבציה מלאה לכסף. נכנסתי לניהול של חנות פיצה, וזה כלל הכול… מהרגע שעניתי לטלפון, כולל הכנת הפיצה, האריזה ועד מסירת המשלוח לשליח.

אפשר לומר שמתוך כל הפעילות הזו, החלק הכי קשה היה בעבודה עם המשלוחנים. האחריות על האופנוע, עבודה מול נערים עם אחריות אפסית, התחזוק. זה פשוט הפך את כל העסק למסובך. ברגע של גילוי לב שח לי הבוס, שבימים שהפעילות חלשה, שווה לו לשלם מונית ספיישל לכל מגש ולחסוך את כאב הראש הזה…

חברות עם שליחות

לכאב ראש הזה נכנסו חברות עם אמירה פשוטה, אתה יודע לבשל, אנחנו יודעים לבצע שילוח. נשלב ידיים ונעבוד נכון, הלקוח יצא שבע ומרוצה, המסעדה תרוויח מהאוכל, החברה תרוויח מהשילוח.

זה התחיל עם חברות קטנות ומקומיות, שפשוט העסיקו משלוחנים על קטנוע כמו בשיטה הישנה, אבל מבדיקה פשוטה התברר שבנין משרדים אחד מזמין משלוחים ממספר מקומות בעיר, והקטנוע שיוצא לכל מקום 'תופס' זמן-קטנוע מיותר… מפה הייתה קצרה הדרך לבניית מרכזים לוגיסטים שאליהם מגיעים כל משלוחי המזון ומחולקים בצורה מרוכזת עבור המשרדים. כך גם אם משרד שבו עובדים עשרה אנשים יזמינו משלוח מ-10 מקומות שונים, כולם יקבלו את המשלוח יחד, מאותו שליח.

הקורונה כמגבר עולמי

בחיל הים יש משפט: "כשהגלים עולים – החזקים מתגלים". הקורונה פרצה לחיינו – ואני לרגע מדבר עלינו, הישראלים, היא באה אלינו אחרי שבמשך שנים הצלחנו לגרד מעלינו את תואר השורד…

בעבר, אכלו כדי לחיות, כדי לשרוד, כדי להכניס אנרגיה לגוף. היום, אנחנו אוכלים כדי לחוות, ליהנות, להתרגש. השפה שונה, הכוונה שונה, המלל שונה.

עולם המסעדות ותרבות הפנאי קם וצמח מתוך המקום הזה, תכניות ריאלטי הפכו שפים לכוכבים, ויצרו סטנדרטים חדשים של אוכל: יש אוכל מנחם, אוכל גורמה, גורמה בפיתה, מהשדה לצלחת, ועוד שלל מותגים חברתיים. המסעדנים חיבקו את התופעה ויצרו מולה מקומות המצדיקים את ה'היפ' והרעש סביב הטרנדים הקולינריים האלו.

ואז היא הגיעה, הקורונה, וטרפה את הקלפים. האוכל הוא שוב לא בילוי, הוא פשוט אוכל. אבל הסטנדרטים נשארו גבוהים, ומי שיוכל לספק את אותה חוויה – אבל בדיוק!!! את אותה החוויה – גם במשלוח, יצליח לצלוח את הגל.

עבר, הווה, עתיד – אוכל

ממוצע של 70% מעסקי המזון נסגרים בחמש השנים הראשונות. המסעדן המצוי מגיע למשבר הקורונה עייף וסחוט, הוא כבר נלחם במשרד הבריאות שתקוע עם חוקים מקום המדינה, עם הרשות המקומית שלוקחת לפי מטר, (כן, גם אם שלט החנות הוא רק מדבקה ולא מפריע למדרכה או 'גונב' את שטחי הרשות המקומית, עדיין גובים מבעל החנות על כל ס"מ של 'שטח הפרסום'), עייף ממרדף אחרי טבחים נורמליים, ומהתשלום הכפול על עובדים זרים (כמעט 40 אחוז יותר מעובד מקומי). אבל העסק חייב לעבוד, כי אחרת, מי ישלם…

בין אם יהיה חיסון בקרוב ובין אם לא; בין אם הקורונה תגמר או שהפריץ ילך לעולמו, משלוחי מזון יישארו כאן. וחייבים לדעת כיצד לשלוח אוכל, כי זה ההווה – ויותר מכל, זה העתיד.

מטבח משותף למהדרין – חזון אפשרי |אילוסטרציה. מקור: Pixabay

בעולם כבר קיימים מיזמים משותפים של מלונות שמייצרים אוכל במטבח אחד על מנת לחסוך עלויות, וגם בארץ כבר מוקמים מטבחים משותפים על מנת לספק מגוון מותגי מזון מתוך מתחם אחד. לא חסרים פתרונות שילוח. נכון, זה מצריך שינוי חשיבה יסודי, כשחברת שילוח לוקחת 25-30 אחוז רווח, לרגע זה נראה שאין בשביל מה לעבוד. "הם אוכלים לנו את כל הרווח". אבל אולי נעצור לרגע מריצת הטירוף, וננסה לבנות מודל עיסקי חדש, כזה שכולם יצאו שבעים גם אנחנו, גם חברות השילוח, והכי חשוב הלקוח יאכל את האוכל שלנו ויצא שבע ומרוצה…

כשרויות מהדרין במשלוחים

ומילה לסיום. צרכני האוכל הכשר והטוב כבר לא נעולים רק במקום אחד. היום התרבות והטרנדים הקולינריים חדרו דרך חומות הכשרות, תוך ביצוע התאמה מלאה לדרישת המגזר. הלקוח הכשר הוא לקוח נאמן יותר ובדרך כלל גם מחזיר טובה כאשר מקבל יחס הולם.

בשנים האחרונות ראינו מסעדנים וקבוצות של מסעדות מגלים גמישות ומחפשים יותר את הלקוח החרדי. משיטוט בקבוצות פייסבוק כמו פודוס הוותיקה או דתילישס הצעירה והפעילה יותר, אפשר לראות כמה חיבוק מקבלת כל מסעדה ששומרת על רמה טובה אבל עוברת לכשרות מהודרת.

חברות המשלוחים יודעות לדבר בשפה רחבה, ומהר מאוד הן יגלו איזה נתח שוק יפה יש לצרכני הכשר, יחד עם שירות מדויק ואוכל טוב – יחברו גם כשרות טובה וייצרו שדרוג מסיבי לסצנת האוכל הכשרה. אני מעריך שבשנים הקרובות הצרכן החרדי ייפתח לחוויה של טעמים ושירות שהוא עדיין לא הכיר.

תגובה אחת ל: "כבר זה בא: המטבחים המשותפים לצרכני המזון הכשר"

  1. מדהים לגלות שף שהוא לא רק מטאור קולינרי אלא גם כותב מוכשר וחד עט
    שאפו, כה לחי!!

כתיבת תגובה