כך תשפיע ההתפרצות על כלכלת הודו

הצורך בצעדי צמצום נרחבים, לנוכח ההתפרצות הגדולה של התחלואה והקשיים בהתמודדות עמה, יפגעו בפעילות הכלכלית הכוללת של הודו ויבואו לידי ביטוי בחולשה של ממש בנתוני התוצר של הרביע השני של 2021 • שוק האג"ח הקונצרני של הודו כבר משקף סימני לחץ, בפרט בקרב החברות שברמות דירוג חלשות יחסית. צפויה תגובת מדיניות מצד הבנק המרכזי של הודו, ה- RBI, שציין לאחרונה כי הוא "ממוקד בנחישות" בהבטחת היציבות הפיננסית • הבעיה העיקרית נוגעת לצבירה של היקפים גדולים מאוד של חובות בעיתיים במערכת הפיננסית, בדגש על המערכת החוץ בנקאית, מצב שכבר הוביל למשברים בשנים האחרונות • במקביל למהלך החיסון בהודו, אשר מתקדם בעיקר באזורים האורבניים, יש צורך ברפורמות במערכת הפיננסית ואמצעי מדיניות אחרים על מנת למנוע משבר אשראי בהודו

הודו | צילום ארכיון

מדד מנהלי הרכש התעשייתי של הודו עלה במעט מ- 55.4 במרץ ל- 55.5 בחודש אפריל. הרמה החיובית יחסית של המדד נשמרה למרות ההתפרצות המסיבית של הנגיף, וזה משקף את העובדה כי רוב ההגבלות היו מרוכזות עד כה בתחומי השירותים ולא התעשייה. הנתונים היומיים מראים כי הביקוש לחשמל נותר מעל לרמה הנורמלית של חודשי אפריל, כאשר המגזר התעשייתי בדרך כלל מהווה 40% מצריכת החשמל. ישנה ירידה קטנה בלבד, עד כה, ברכיב התפוקה של התעשייה של הודו, אך הזמנות הייצוא החדשות והתעסוקה פחתו. החשש הוא שהצורך בצעדי צמצום נרחבים בהרבה, לנוכח ההתפרצות הגדולה של התחלואה והקשיים בהתמודדות עמה, יפגעו בפעילות הכלכלית הכוללת של הודו ויבואו לידי ביטוי בחולשה של ממש בנתוני התוצר של הרביע השני של 2021.

מעבר למשבר ההומניטרי הגדול, החשש הגדול הוא מהרעה במצב של הסקטור הפיננסי של הודו. שוק איגרות החוב הקונצרני של הודו כבר משקף סימני לחץ, בפרט בקרב החברות שברמות דירוג חלשות יחסית. צפויה תגובת מדיניות מצד הבנק המרכזי של הודו, ה- RBI, שציין לאחרונה כי הוא "ממוקד בנחישות" בהבטחת היציבות הפיננסית. ה-RBI כבר הוכיח במהלך השנה האחרונה כי הוא יודע לפעול במקרים של חשש ליציבות הפיננסית. במסגרת זו, ה- RBI, השיק תכנית TLTRO (הלוואות מיועדות) בכדי לשפר את מצב נזילות הבנקים המסחריים, על מנת שאלו יפעלו לרכישת איגרות חוב קונצרניות ונכסים פיננסיים אחרים. גודל מסגרת ה- TLTRO יכול לעלות ואמצעים נוספים למתן נזילות יושקו לפי הצורך. 

הבעיה העיקרית נוגעת לצבירה של היקפים גדולים מאוד של חובות בעיתיים במערכת הפיננסית, בדגש על המערכת החוץ בנקאית, מצב שכבר הוביל למשברים בשנים האחרונות. המערכת הפיננסית החוץ בנקאית בהודו גדולה מאוד ומספקת אשראי לרוב הסקטור העסקי הבינוני, הקטן והזעיר. 

הרעה מתמשכת במצב הכלכלה שם עקב מגבלות הנוגעות לתחלואה עלולה להגדיל עוד יותר את האשראי הבעייתי ולהכביד עוד יותר על המערכת הפיננסית. ספק אם אמצעי נזילות קצרי טווח לכשעצמם יספיקו כדי להתמודד עם בעיה מבנית ומתמשכת זו. לפיכך, במקביל למהלך החיסון בהודו, אשר מתקדם בעיקר באזורים האורבניים, יש צורך ברפורמות במערכת הפיננסית ואמצעי מדיניות אחרים על מנת למנוע משבר אשראי בהודו.

 

הכותב הוא כלכלן ראשי, בנק לאומי

כתיבת תגובה