כל שירותי עיריית ירושלים הושבתו למעט מערכת החינוך

באוצר טוענים כי עיריית ירושלים אשמה בגירעונה התקציבי ומאשימים את בבזבזנות ובכיינות. בעירייה אומרים מנגד כי פקידי האוצר משקרים וכי התנכלותם לירושלים נובעת מסירובו של ראש העיר לייקר את הארנונה

בסיבוב הקודם במאבקי האוצר והעירייה (ארכיון). צילום: הדס פרוש | פלאש 90

מאיומים למעשים: הבוקר (א) פתחה עיריית ירושלים בשביתה כללית של כל שירותי העירייה, למעט מערכת החינוך הפועלת כסדרה. בהודעת מטה המאבק של העירייה נכתב כי "בשל העובדה שמשרד האוצר טרם העביר את התקציב לירושלים לשנת 2017 יושבתו כל שירותי העירייה ברחבי העיר, למעט מערכת החינוך". במקביל, יתקיים הבוקר דיון חירום של חברי הנהלת העיר באולם מועצת העיר שבכיכר ספרא. למטה המאבק למען ירושלים שותפים: עיריית ירושלים, ההסתדרות, ארגון ההורים והמינהלים הקהילתיים ברחבי העיר.

בקריאה שפרסם אמש ראש העיר ניר ברקת הוא קורא לשר האוצר להתערב אישית באופן מיידי בהעברת התקציב לירושלים ולמנוע סבל רב מתושבי העיר, "בירת ישראל עומדת בפני משבר חמור שעלול להביא לקריסה כללית של השירותים בה. ללא הסיוע הממשלתי הנדרש כל ההישגים הרבים אליהם הגענו בשנים האחרונות ירדו לטמיון", נכתב בהודעה.

ברקת המשיך ואמר כי "בזמן שאויבי ישראל מנסים להחליש את מעמדה של ירושלים, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להתייצב לצדנו ולהעניק לנו את הגיבוי והתמיכה הנדרשים, ולא תירוצים. ירושלים צריכה לקבל את התקציבים הראויים לה בדרך המלך ומבלי שתיאלץ לחזר אחר הפתחים כמקבצי נדבות".

בשני הקרוב תיכנס ירושלים לשביתה כללית כולל במוסדות החינוך

קרב גרסאות: מדוע בוטלה השביתה הכללית בעיריית ירושלים?

מה עומד מאחורי איומו של ברקת להשבית כליל את ירושלים?

האוצר: העירייה אשמה

כפי שחשפנו בעבר כאן ב'ביזנעס', בדיון סוער שהתנהל בישיבת הנהלת העיר התנגדו רוב חברי העירייה להחלת השביתה גם על מערכת החינוך. "אנחנו לא יכולים להכריז על ביטול לימודים לילדי העיר, בפרט כאשר רוב ההורים עובדים", אמר אז בכיר בעירייה ל'ביזנעס'. זוהי כנראה הסיבה לאי קיום השביתה במוסדות החינוך בעיר. עם זאת, ל'ביזנעס' נודע כי במידה ובמהלך היום לא יושג התקדמות במו"מ עם האוצר תישקל האפשרות להרחבת השביתה אף למערכת החינוך בעיר.

יושב ראש מרחב ירושלים בהסתדרות, החברה אף היא במטה המאבק, מסר כי "בעקבות הודעת הנהלת העירייה כי תאלץ לפטר מאות עובדים בשל העדר התקציב שמשרד האוצר ממאן להעביר, החלטנו בהסתדרות מרחב ירושלים להיאבק בחומרה נגד הניסיון לפטר עובדים ונגייס למאבק את כל וועדי העובדים בירושלים".

יושב ראש ארגון ההורים, פז כהן, ציין כי "מערכת החינוך העירונית מתנהלת ללא תקציב מה שמפיל נטל כבד על ההורים והספקים. 3,600 כיתות חסרות בעיר, תכנית ציל"ה ותכניות נוספות לא מתוקצבות וההורים משלמים מכיסם על השירות שאמור להיות ממומן מכספי המדינה. המצב הנוכחי פוגע באופן ישיר בחינוך ילדי ירושלים".

נציג המינהלים הקהילתיים בשכונות, יהודה בן-יוסף הוסיף ואמר כי "החברה האזרחית בירושלים קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר להיכנס לעובי הקורה במשבר התקציבי בירושלים. ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ומונה כעשירית מאוכלוסיית הארץ. בירת ישראל לא יכולה להידרדר בשירותים הבסיסים לתושביה. ממשלת ישראל חייבת לאפשר חיים נורמאליים בעיר ירושלים ולתת לה את התקציב הדרוש לקיומה של העיר".

עם הכרזת העירייה על השביתה שהחלה הבוקר פרסמו במשרד האוצר הודעה בה נטען כי תקציב האוצר לעיריית ירושלים הוא די והותר, וכי כל הגירעון נובע מהתנהלות שגויה. "לצערנו, במקום לספק לתושבי העיר שירות משתמש ראש העיר בתשלומי התושבים כדי לממן את נוכחות עובדי העירייה בהפגנות", נכתב בהודעה. "אגף השכר במשרד האוצר התריע בסוף השבוע כי עובדים שישבתו לא יקבלו שכר בגין יום זה", הבהירו.

עוד נטען בהודעה: "לצערנו, התנהלות העירייה הביאה את העיר ירושלים לניפוח מנגנונים והכפלת תקני כוח אדם, שיעורי גביית ארנונה נמוכים בהשוואה לרשויות מקומיות אחרות, התדרדרות באשכול החברתי כלכלי מאשכול 4 לאשכול 3, קיטון בהכנסות מגביית ארנונה משנה לשנה והגדלת הגרעון העירוני, שכוסה על ידי הממשלה מ-230 מיליון שקל בשנת 2013 ל-800 מיליון בשנת 2017". לדברי האוצר, בזמן שרשויות כגון באר שבע, בני ברק ועוד, שאופיינו כרשויות עם אתגרים משמעותיים ביותר, השכילו להבין שפיתוח כלכלי והתנהלות מקצועית משמעותם גידול בהכנסות עצמיות, צמצום גירעונות ושיפור רמת התושב ולא המשך הישענות על תקציב המדינה והתנהלות כספית בזבזנית, בעיריית ירושלים העדיפו להתלונן על מענק תקציבי שאינו מספק.

העירייה: האוצר משקר

עוד טענו באוצר, כי למרות התנהלות העירייה, הממשלה מסייעת לעיר ירושלים במיליארדי שקלים. בין היתר, בתוכניות תחבורה העומדות על 20 מיליארד שקלים. בתכניות פיתוח כלכלי בהיקף של 2.5 מיליארד ובמימון אגפי העירייה ופעולותיה. "במסגרת הדיונים על מענק הבירה לשנת 2017, הובהר לעיריית ירושלים כי הסיוע התקציבי המיוחד לעיר, שהוכר על ידי משרד האוצר, יעמוד על סך של 525 מיליון, לעומת סך של 499 מיליון שסוכם בשנה שעברה. כלומר גידול של 5% לעומת שנת 2016", נכתב בהודעה.

במטה המאבק של עיריית ירושלים לא המתינו זמן רב ותכף ומיד פרסמו את תגובתם להודעת האוצר. "צר לנו שמשרד האוצר עסוק בספינים תקשורתיים שקריים במקום בחיזוקה של ירושלים. בזמן שכל שאר הערים הנתמכות על ידי המדינה מקבלות מענקי איזון מהמדינה, נקבע בחוק כי ירושלים זכאית למענק בירה אותו מונע השנה האוצר מירושלים משיקולים זרים. בניגוד לשקרי האוצר, בכל תקופתו של ברקת אין כל גירעונות לעיריית ירושלים והיא אף זוכה בפרסים ממשרד הפנים על ניהולה הפיננסי התקין ומתנהלת בשקיפות מלאה".

במטה המאבק של העירייה הוסיפו והסבירו את מה שלדעתם מהווה אחת מהסיבות לסירובו של שר האוצר לאשר את התקציב – מחירי הארנונה שלא התייקרו. "ראש העיר מסרב בתוקף לדרישת האוצר להגדיל בכל שנה עוד ועוד את הארנונה שמשלמים תושבי ירושלים, הגבוהה ביותר בארץ, ולפגוע עוד בשירותים לתושבים וסבור כי בשל מדיניות זו של האוצר התדרדרה ירושלים במשך שנים רבות".

"צר לנו כי האוצר מסתיר מהציבור מספר עובדות מהותיות, ביניהם, חובה להעניק פטורים מארנונה בהיקף של כ-700 מיליון שגדלים משנה לשנה בקצב מואץ, ומשרד האוצר לא מעביר על כך לעירייה כל שיפוי. מספר עובדי הרווחה בירושלים על כל תושב עני הם עשירית מתל-אביב. מספר עובדי התברואה בירושלים על כל תושב הוא חצי מאשר בתל-אביב. תקציב השירותים לתושב בירושלים נמוך ב25% ממוצע הערים הגדולות ובחצי מתל-אביב. בירושלים חסרות 3,800 כיתות לימוד כבר עשרות שנים והאוצר מסרב לתקצב את בנייתן. העירייה גייסה בעצמה הלוואה של מיליארד שקלים לבנייתן אך גם לכך לא קיבלה אישור מהממשלה".

כפי שפורסם בעבר כאן ב'ביזנעס', סלע המחלוקת בין האוצר לעיריית ירושלים הוא המענק המיוחד המיועד לעיר. ראש העיר ניר ברקת דורש כי המענק יעמוד בשנה זו על 800 מיליון שקלים, דרישה שלדבריו נענתה בחיוב על ידי משרד האוצר, שמשום מה חזר בו והסכימו להעביר רק 525 מיליון, כאמור. 

כתיבת תגובה