לאור מעקף הים האדום בחברות הספנות: ייקור מחירים חד צפוי

מחירי המוצרים המיובאים עלולים בקרוב מאוד להתייקר בחדות, מחסור עשוי להיות צפוי במוצרי מזון בעלי תוקף קצר יחסית | זאת, בעקבות הודעתן של מספר חברות ספנות ענקיות על הפסקת השייט דרך הים האדום הסובל מאיום החות'ים | המשמעות של נסיעה ארוכה דרך הים האדום תייקר את התוצרת המיובאת

אניית מטען של MSC בחופי ישראל | צילום: רענן כהן

הפגיעה בספינות מטען בים האדום, והאיומים מצד החות'ים בתימן להמשיך בכך – יוצרות כאוס בתחום התובלה הימית. מספר חברות ספנות גדולות כבר הודיעו בסופ"ש הנוכחי על הפסקת מעבר בים האדום, כאשר האניות ינותבו מסביב לאפריקה, דבר שיאריך משמעותית את דרכן.

כבר ביום שישי הכריזה ענקית התובלה הימית 'מארסק' על הפסקת מעבר ספינותיה דרך הים האדום. הדבר אירע לאחר שאחת מאניות המטען שלה חוותה ניסיון התקפה שלמזלם של הקברניטים ואנשי הצוות, כמו גם של חברת הספנות הענקית, לא צלח. לפי הודעת החברה שמחזיקה בצי של כ-300 ספינות, "הורינו לכל הספינות שאמורות לעבור דרך מיצר באב אל-מנדב להשעות את נסיעתן עד להודעה חדשה". מארסק אינה היחידה שהפסיקה את נתיב הספנות שלה בים האדום ואליה הצטרפה חברת CMA CGM הצרפתית, שהודיעה כי תעצור אף היא מידית ועד להודעה חדשה את כל פעילותה הימית באזור הים האדום.

"קבוצת CMA CGM מודאגת מאוד מההתקפות האחרונות על ספינות מסחריות המתרחשות באזור הים האדום. במהלך הימים האחרונים אנו נוקטים באמצעי מניעה מתגברים כדי להבטיח את בטיחות כלי השיט שלנו והצוותים שלהם מנווטים במים אלה. המצב הולך ומתדרדר והדאגה לבטיחות גוברת. משכך, החלטנו להורות לכל אוניות המכולות של CMA CGM באזור האמורות לעבור בים האדום להגיע לאזורים בטוחים ולהשהות את מסעם במים בטוחים בתוקף מיידי עד להודעה חדשה. CMA CGM נוקטת בכל הצעדים הדרושים כדי לשמור על שירותי התחבורה שלה עבור לקוחותיה".

לאחר מכן הכריזה גם ענקית הספנות MSC השווייצית, שאחת מספינותיה הותקפה בשבוע שעבר, כי "בשל תקרית זו וכדי להגן על חייהם ובטיחותם של יורדי הים שלנו, עד שמעבר הים האדום יהיה בטוח, ספינות MSC לא יעברו את תעלת סואץ לכיוון מזרח ומערב. כבר עכשיו, חלק מהשירותים ינותבו לעבור דרך כף התקווה הטובה במקום זאת". החברה הסבירה כי ייתכן שהשינוי במסלול "יעכב בכמה ימים את לוחות הזמנים של כלי השיט שהיו אמורים לעבור בסואץ. אנו מבקשים את הבנתכם בנסיבות החמורות הללו".

חברות נוספות שהודיעו על הפסקת מעברן הן 'פלקספורט' האמריקאית ו'האפאג־לויד' הגרמנית, ובד בבד גם חברת הספנות הטייוואנית 'יאנג־מינג' משעה את המעבר בים האדום עד להחלטה סופית בעניין.

ההשלכות על כיסנו

איום החמושים החות'ים הנתמכים בידי איראן, עתיד להשליך לא רק על ישראל, אלא גם על הנתיב הימי לעולם המערבי כולו (ועל הכנסות מצרים שיפחתו בשל אי השימוש בתעלת סואץ), כיוון שכ-13% מהסחר העולמי חוצה את תעלת סואץ. מחירי הסחורות בישראל ובעולם כבר ספגו לפני כשלש שנים את סגירת תעלת סואץ למשך שישה ימים בעלות של כ-400 מיליון דולר ליום, דבר שהשליך עד היום על עליית מחירי השינוע הימי ועל אינפלציית המחירים בעולם כולו שגררה בתורה העלאת ריבית שאותה משלמים כולנו הן בקניות יומיומיות בסופר, והן בהחזרי הלוואות בנקאיות ומשכנתאות.

נציין כי מרבית הסחורות המיובאות לישראל מגיעות דרך הים, וקרוב למחציתן חולפות דרך תעלת סואץ, הנפגעת העיקרית מהסערה בים האדום. הקפת אפריקה תאריך בכ-14 יום את הנסיעה, והדבר ישפיע הן על מעבר סחורות טריות לישראל שתוקפן עלול לפוג, והן על מחיר הדלק שתצרוך נסיעה כזו. התארכות המסע וה'פקק' הימי שייווצר יכול לארוך יותר משבועיים, משום שספינות שיצטרכו לשוב לנמלי המוצא שלהן, יאריכו את מסען גם בדרכן חזור, והדבר עלול לייצר עיכובי אספקה שהשלכתן היא העלאת מחירים.

לפי הערכה של יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות, ההפלגה מסביב לאפריקה תייקר את הנסיעה בעלות נטו של כמיליון דולר לכל הפלגה. לדבריו, רמת התחרות שבין קווי התובלה השונים היא שתקבע כיצד ההשלכות של המהלך ישפיעו על הכיס של כולנו.

בניגוד למצרים שעשויים לספוג כאמור ירידה בהכנסות בשל המעבר המתייתר בתעלת סואץ, הרי שהסעודים עשויים להרוויח מהצריכה המוגברת של דלק, כתגובת שרשרת. אך סביר יותר להניח כי הגורמים המדיניים שאיימו לפתור את המשבר עם החות'ים בעצמם אם העולם לא יתערב, יביאו – יחד עם הלחץ הכלכלי שייפול על כלל מדינות המערב – את ארה"ב ובנות בריתה להתערב במהירות במשבר שנוצר מול מעבר באב אל מנדב בים האדום, ולסיים את האיום החות'י למרות המשבר הישיר שהדבר יגרום מול איראן, התומכת בחות'ים.

כתיבת תגובה