לומדים מהבריטים: מיזם הסימביוזה רושם הצלחה

אחרי שהבריטים חסכו 300 מיליון ליש"ט ב-3 שנים גם במשרד הכלכלה הבינו שהזבל של מפעל אחד הוא הזהב של המפעל האחר• בתוך ארבעה חודשים בלבד: הצטרפו מעל 250 מפעלים, מופו יותר מ-1000 זרמי פסולות, ונחתמו 15 עסקאות

טיפול בהפרדת פסולת ליד מזבלת חיריה | צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

הצלחה אדירה למִנהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. הפיילוט הלאומי לסימביוזה תעשייתית יצא לדרך והוא צובר רצף של הצלחות במספר המצטרפים, במספר מיפויי הפסולת ובמספר העסקאות בתחום הסימביוזה בין מפעלים.

מדובר במהלך פורץ דרך בתחום כלכלה ואיכות הסביבה, ובתפיסה רחבה של העולם התעשייתי הבינו במשרד הכלכלה כי זבל של מפעל אחד הוא זהב של מפעל אחר. 

בעקבות כך פרסם המשרד מכרז לבחינת הנושא ולפני ארבעה חודשים, החלו ארבע הקבוצות הזוכות במכרז – הפועלות באזורים שונים בארץ – לקדם שיתופי פעולה בכל הקשור לפסולת שמייצר כל מפעל.

בארבעת החודשים בהם הפרויקט פועל, גוייסו עד כה מעל 250 מפעלים ומופו יותר מ-1000 זרמי פסולות. כמו כן, הצליחה התוכנית להביא תוך פחות מארבעה חודשים חמש עשרה עסקאות אשר נחתמו בין מפעלים.

משרד הכלכלה מבהיר כי מעבר לתחום איכות הסביבה, שיתופי פעולה אלה בתחום הפסולת מובילים לחיסכון אדיר לתעשייה. במקביל המיזם עושה טוב לסביבה, בכך שהוא מונע הטמנה של מאות טונות של פסולת בכל שנה.

בימים אלה ישנן כ-100 עסקאות נוספות על השולחן ומשרד הכלכלה מודיע כי הפיילוט יפעל במשך שנה, והצפי הוא שקצב העסקאות רק יילך ויגבר. כבר עכשיו ניתן לראות את היקף הפוטנציאל של הפרויקט עבור התעשייה הישראלית. 

נציין כי תכנית דומה פעלה בבריטניה, שם הובילה התוכנית לחיסכון של מעל ל-300 מיליון לירות שטרלינג במשך חמש שנים.

כתיבת תגובה