מגדילים את התחרות: מחזירים את הסוחרים לבורסה

פורסמו המלצות הצוות המשותף של רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך להגברת התחרות בברוקראז', שירותי מסחר בניירות ערך

הבורסה לניירות ערך בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי יותר משנה וחצי התברר: רוב הסוחרים הפרטיים בבורסה מעדיפים לשכור את שירותי הבנקים כדי לסחור בבורסה, למרות ששירותים אלה יקרים בהרבה. עכשיו, מגיעים הצעדים שיחזירו את הברוקרים הפרטיים לשורות הבורסה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

צוות משותף של רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך פרסם היום (ב) את המלצותיו לעידוד התחרות בשוק הברוקראז' להערות הציבור. הערות לדו"ח ניתן להגיש עד יום 19.1.2019.

כאמור, הצוות מצא כי 97% מהלקוחות הפרטיים הסוחרים בניירות ערך מעדיפים לעשות זאת באמצעות הבנקים, על אף שעמלות הבנקים במרבית המקרים גבוהות יותר מאלו שמציעים חברי בורסה שאינם בנקים, המספקים שירותי מסחר (ברוקרים). כמו כן, מצא הצוות כי קיימים מספר חסמים שמפחיתים או מונעים תחרות מהציבור, ביניהם:

העובדה ששירותי המסחר בניירות ערך שמספקים הבנקים ללקוח הם רק מרכיב אחד מסל שירותים רחב יותר. לקוחות נוטים לצרוך את שירותי המסחר בניירות ערך בבנק בו הם מנהלים את חשבון העו"ש ושמעניק להם את סל השירותים הבנקאיים; הבנקים נתפסים על ידי הציבור כגופים בטוחים יותר מחברי בורסה שאינם בנקים; הבנקים מציעים ללקוחות שירות ייעוץ השקעות, ואילו חברי בורסה שאינם בנקים יכולים לספק שירותי שיווק השקעות בלבד, ולרוב אינם מציעים זאת; קיימים קשיים בפתיחת חשבון אצל חברי בורסה שאינם בנקים, בין היתר מכיוון שאין להם פרישת סניפים;

בנוסף, לקוחות שמבקשים להעביר את פעילות המסחר בניירות ערך לחבר בורסה שאינו בנק נתקלים בניסיונות שימור לקוחות, ובהם גם הנחות אשר אינן מוצעות ליתר הלקוחות. מספר גורמים אף טענו בפנינו כי לעיתים ננקטות  אסטרטגיות אגרסיביות יותר של שימור לקוחות, כגון: ניסיון לשכנע את הלקוח שהמעבר לחבר שאינו בנק עלול לסכן אותו, או ניסיון להערים קשיים על תהליך המעבר; כמו כן, ללקוחות קשה להשוות בין העמלות שגובים הספקים השונים.

הצוות גיבש שורה של המלצות לעידוד  התחרות בתחום הברוקראז' ולחיזוק האיתנות של הגופים הפועלים בתחום. להלן ההמלצות העיקריות:

חקיקת ברוקר דילר – אסדרת תחום הברוקר דילר בישראל בדומה למקובל בשווקי הון מפותחים. אסדרה זו תגביר את ההגנה על ציבור המשקיעים ומתוך כך תגביר את אמון הציבור בפעילות זו. בימים אלה רשות ניירות ערך מקדמת יחד עם משרד האוצר את החקיקה לאסדרת פעילות ברוקר-דילר.

סכמת פיצויים ללקוחות – בחינת הקמתה של קרן ביטוח שיתופית אשר תעניק ביטוח למשקיעים במקרים של הונאה או רשלנות בתאגיד. הקמתה צפויה להגביר את יציבות המערכת הפיננסית, כמו גם את תחושת הביטחון בקרב המשקיעים.

אפשרות למסחר באמצעות ברוקר חיצוני מתוך חשבון הבנק – מתן אפשרות לחברי הבורסה השונים לבצע פעולות בניירות ערך עבור הלקוח ישירות מחשבון הבנק שלו, ללא צורך בהעברת ניירות הערך וכספים אל חבר הבורסה. אפשרות זו צפויה להסיר מספר חסמים לתחרות, שכן יוסר החשש מהעברת הכספים מחוץ לבנק והלקוח ימשיך לנהל את כל חשבונותיו במקום אחד.

פתיחת חשבון ניירות ערך באופן מקוון – אפשרות להקל על חברי בורסה שאינם בנקים בעת פתיחת החשבון באמצעות ביצוע תהליכי "הכר את הלקוח" באופן מקוון,  תוך הסתמכות על אמצעי זיהוי כגון: חתימה דיגיטלית, שיחת ועידה מצולמת, העברה בנקאית מחשבון המקור ואמצעים נוספים.

העברת חשבון ע"י הגוף הקולט – הטיפול בכל ההיבטים הקשורים להעברת חשבונות הלקוח מהספק הנוכחי שלו אל הגוף אליו הוא מעונין לעבור יתבצע על ידי הגוף הקולט.

מתן אפשרות לבצע תשלומים ומגוון פעולות נוסף מתוך חשבון ניירות הערך – מתן היתר לחברי הבורסה להנפיק אמצעי תשלום (כרטיסי חיוב וכיו"ב) ישירות מחשבון המסחר של הלקוח. כך ייחסך הצורך בהעברות כספים חזרה לבנק לצורך שימוש בהם.

מנגנוני השוואת מחירים – קידום המלצות ועדת שטרום לעניין זה, מה  שיקל על ציבור הלקוחות בביצוע השוואת מחירים ובבדיקת כדאיות מעבר. בנוסף, החל מאוגוסט 2018, מפורסם באתר הבורסה לניירות ערך ריכוז עמלות שגובים חברי הבורסה מלקוחותיהם לצורך השוואה ולעידוד התחרות, בהתאם לשינוי המבני בבורסה.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "הצבתי את תחום הברוקראז' ואסדרתו על סדר יומה של הרשות כדי להבטיח שאנו עומדים בסטנדרטים המקובלים בעולם לשמירה על עניינו של  ציבור המשקיעים. ספקי שירותי המסחר בניירות ערך (ברוקרים) הם אלה שמאפשרים לציבור גישה ישירה להשקעות בשוק ההון. המלצות הצוות נועדו לאפשר לציבור לקבל שירותים איכותיים במחירים תחרותיים. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה מייצרות דרכים ופתרונות חדשים להנגיש, להוזיל ולייעל שירותים אלו, ואנו פועלים ליצירת התשתית הרגולטורית הנדרשת להטמעתם".

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין: "המלצות הדו"ח משתלבות בתוך מערך כולל של פעולות בהן נוקטת רשות ההגבלים העסקיים כדי להגביר את התחרות בתחום הבנקאות. הרשות מרכזת את מאמציה ביצירת אפשרויות ללקוחות לצרוך שירותים בנקאיים שלא באמצעות הבנקים בהם הם מנהלים את חשבון העו"ש שלהם ולאפשר גישה נוחה של הלקוחות לכלל הגופים המספקים שירותים אלו, לרבות גופים חוץ בנקאיים. הדו"ח העוסק בשירותי מסחר בניירות ערך משתלב היטב במאמץ הכולל הזה והוא פרי מחקר שוק מעמיק".

כתיבת תגובה