מדוע הודחה חברת הכנסת שרן השכל מוועדת הפנים של הכנסת?

כמעט כל מי שהביע התנגדות למאגר הביומטרי או אפילו העז לשאול שאלות קשות על נחיצותו, מצא את עצמו מחוץ לוועדה. מי באמת מנהל את הוועדה המשותפת שעוסקת במאגר, ומה מתסכל את חבר הכנסת אורי מקלב, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה

יו"ר ועדת החוקה ח"כ סלומיאנסקי . צילום: Miriam Alster, פלאש 90

חברת הכנסת שרן השכל (ליכוד) הודחה מהוועדה המשותפת לוועדת הפנים, ועדת המדע וועדת החוקה של הכנסת. לטענתה בשל התנגדותה למאגר הביומטרי. השכל כתבה מוקדם יותר השבוע כי "עבודת חבריי הכנסת היא לבדוק לעומק את התנהלות הממשלה והחלטותיה, במיוחד כאשר מאחורי גבם של חברי הכנסת מנסים לשנות את הרף בבחינת המאגר הביומטרי שנקבעה על פי חוק.

"הסרת בדיקות ההתחזות או הורדת איכות טביעות האצבע אינן זוטות. זהו הרף שנקבע לבחינה האם צריך בכלל את המאגר. ברוח הימים האלה, הורדת הבדיקות הללו עלולה להיות משולה לאצן שמבקש שיקצרו לו את המסלול על מנת שיזכה במדליה. לכן, יש לבחון אותן לעומק בטרם יצביעו עליהם חברי הכנסת.

"חס וחלילה, אם המאגר או פרטיו ידלפו ויפלו לידיהם של מדינות עוינות או גופי טרור, מצבנו יהיה רע מאוד. האחריות לוודא שזה לא יקרה מוטלת על כתפינו ולא מפתיע אותי שיש מי מעדיף להתעלם מהנעשה מאחורי גבם של חבריי הכנסת. אני לא חותמת גומי, אני לא אתן לזה יד, או אצבע".

דבריה התקבלו כפי הנראה על דעתה של הנהלת הקואליציה שבחרה להדיח אותה מהוועדה. המאגר הביומטרי הוא נושא שנוי במחלוקת עוד טרם הגיח לאוויר העולם. רבים העלו את החשש כי קיומו עשוי להוות פרצה ביטחונית חמורה ופגיעה קשה בפרטיות של אזרחי המדינה.

למרות זאת היו חברי כנסת ושרים שדחפו את המאגר בכל כוחם. כיום מקיים משרד הפנים פיילוט שהוארך שוב ושוב. לכאורה אין חובה חוקית להצטרף למאגר, אך אזרחים רבים דיווחו כי בלשכות רישום האוכלוסין "המליצו" להם בשפה שאינה משתמעת לשני פנים, להצטרף למאגר.

בסביבתה של השכל טענו השבוע כי התעקשותה לשאול שאלות, עלתה לה בכיסאה בוועדה המשותפת. השכל תהתה בקול את מה שאחרים אומרים בשקט. השכל לא לבד. ישנם חברי כנסת נוספים שמביעים ביקורת, אלא שהם עושים זאת בשקט. היא – השכל – עושה זאת בקול ומבקשת לבדוק את איכותה ואמינותה של החברה שמנהלת עבור המדינה את המאגר הרגיש.

השכל אמרה: "לא ידוע לי למה הם נלחצו כל-כך שם בחברה מן השאלות. אני אמשיך להגיע לוועדה גם כלא-חברה ולשאול שאלות. זה לא יעבור בשקט". אגב, גם חבר הכנסת אורי מקלב, מי שעומד בראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, האיש שאמור לדחוף לפתרונות טכנולוגיים, נחשב כאחד ממתנגדי המאגר.

הדבר המעניין והמסקרן ביותר נעוץ בהתנהלותו של חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי). לפני כשנה הביע סלומיאנסקי את התנגדותו למאגר ומצא את עצמו מהר מאוד מחוץ לוועדה. מי שהדיח אותו היה חה"כ צחי הנגבי שמונה לאחרונה לתפקיד שר.

כיום, סלומיאנסקי עצמו נמנה על אלה שדחפו לכאורה להדיח את השכל מהוועדה בשל התעקשותה לבדוק ברצינות את עניין המאגר והשלכותיו על ביטחון אזרחי ישראל. גורם בכנסת טען כי יחסי הכוחות בוועדה שקולים וכי הדחתה של השכל תסלול את הדרך לאישור המאגר הביומטרי. "גם מקלב מתנגד למאגר, אבל הוא מתוסכל כי נראה שהקואליציה תצביע בעד המאגר", אמר הגורם.

גורם אחר טען סלומיאנסקי התקפל לאחר שהבין כי התנגדותו תקשה עליו לפעול בוועדות הכנסת. "האם יש יד נעלמה שמנהלת את הכנסת?", תהה אותו גורם. וגם אנחנו שואלים, מדוע מתעקשת הנהלת הקואליציה למנוע מהשכל לשאול את שאלותיה בעניין ולשלול ממנה את האפשרות להשפיע בהצבעתה על המאגר.

 

כתיבת תגובה