מה גרם לראש רשות המאגר הביומטרי לפרוש מתפקידו?

בתנועה לזכויות דיגיטליות מבקשים משר הפנים למנות "מפרק" למאגר השנוי במחלוקת, ששבעים אחוז ממבקשי הדרכונים ותעודות הזהות סרבו להצטרף אליו. ראש הרשות הודיע היום על פרישה מתפקידו ללא הסבר מניח את הדעת

מאיר שטרית, האיש שהתעקש להקים את המאגר. צילום: מרים אלסתר | פלאש 90

בסוף השנה האזרחית אמורה להתקבל הכרעה אודות עתידו של המאגר הביומטרי שנכפה על אזרחי ישראל בשנים האחרונות. נכון אמנם שההצטרפות למאגר הביומטרי אינה חובה, אך רבים טענו במהלך השנים האחרונות כי פקידי מרשם האוכלוסין הפעילו עליהם לחץ מתון להצטרף למאגר.

תלונות חמורות במיוחד נתקבלו מהורים לילדים בגיל שש-עשרה שהגיעו למשרד הפנים על מנת להוציא תעודת זהות ראשונה. פיילוט המאגר הוארך שוב ושוב ובתום השנה הנוכחית אמורה להתקבל החלטה על המשך פעילותו, ואם כן, באלה תנאים.

מדברים שאמר ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, גון קמני, ניתן להסיק כי איש אינו מאמין שהמאגר ייסגר למרות הסיכונים הרבים שהוא מגלם בקרבו לפרטיותם של אזרחי המדינה ולביטחונם. קמני הודיע כי יעזוב את תפקידו כבר בשבועות הקרובים. או אולי יוותר בתפקיד למשך תקופת חפיפה, אך יעזוב את תפקידו ללא ספק.

מוזרה העובדה שקמני בחר שלא להסביר מדוע החליט על הצעד, רגע לפני תום תקופת הפיילוט אותו הוביל, יש אומרים, באגרסיביות רבה. קמני כתב בהודעתו כי "הפרויקט הביומטרי הגיע כעת לנקודת שיא חיובית, כאשר מערכות הרשות ותהליכי העבודה שנבנו מאפשרים פעילות מקצועית ומאובטחת וערוכים לאתגרים אשר יגיעו בסוף השנה האזרחית הנוכחית, כשמעבר לתיעוד ביומטרי חכם והצטרפות למאגר יהיו חובה על כל אזרחי ישראל".

הודעתו מעוררת את השאלה איזו משמעות יש לביקורת הציבורית כאשר הפקיד הבכיר ביותר כי בתום תקופת הפיילוט יחויבו כל אזרחי ישראל להצטרף למאגר השנוי במחלוקת. גם עצם הפרישה בעיתוי הנוכחי ללא הסברים מעוררת סימני שאלה רבים מדי. קמני מונה לתקופה של חמש שנים וניתנה לו האפשרות להאריך את כהונתו בשלוש שנים נוספות. חמש שנים חלפו ובמקום להאריך את כהונתו, הוא מתכוון לפרוש זמן קצר לאחר סיום הכהונה המקורית.

למה? אם מדובר בסיפור הצלחה, מדוע בוחר קמני לפרוש רגע לפני השיא – כפיית אזרחי המדינה למסור את פרטיהם למאגר שאיש לא יכול להבטיח כי לא ידלוף. השאלה מתחדדת עוד יותר לנוכח הנתונים שמפרסמת התנועה לזכויות דיגיטליות. מהנתונים עולה כי שבעים אחוזים מאלה שביקשו תעודת זהות או דרכון, סרבו למסור פרטים ביומטריים ולהצטרף למאגר. הציבור, לכאורה, מצביע ברגליים. אולי זו הסיבה שקמני ממהר לפרוש בטרם יוטל עליו כתם הכישלון?

בהודעה שפרסם שר הפנים, חה"כ אריה דרעי (שס) בעקבות הודעתו של קמני, נכתב: "אני מודה לראש הרשות היוצא, גון קמני, על הקמת מאגר שיבטיח את האיזון בין חובתנו להגן על פרטיות האזרחים לבין חובתנו למנוע זיופי זהות. העובדה שלמעלה ממיליון אזרחים הצטרפו למאגר ומחזיקים בתיעוד חכם מלמדת על הצלחתו".

כתיבת תגובה