"מה זה יאנגו?": נהגי Gett לא מתרגשים מהמתחרה הרוסית

המתחרה הרוסית של Gett הישראלית תושק היום רשמית במחוזותינו ו'ביזנעס' יצא לבדוק מה חושבים הנהגים הישראלים על השחקנית החדשה בענף • האם תצליח יאנגו לפרוץ את החומות שרקסי לא הצליחה לשבור?

מונית של יאנגו | צילום: יאנדקס

בזמן שבישראל הרגולטור עדיין מתנגד לאשר את כניסת חברות התחבורה השיתופית, כדוגמת אובר, לשירותי התחבורה הציבוריים, האפשרות היחידה להזמנת מונית בצורה נוחה וקלילה היא באמצעות אפליקציות הזמנת המוניות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בכל הנוגע לזה, שולטת היום Gett (לשעבר גט טקסי) על השוק הישראלי במלוא העוצמה ואף הצליחה להדוף ניסיונות לשבור את כוחה בשוק. חברות שניסו להיכנס לענף המוניות חזרו בהן מכוונתן, ורקסי, שכבר כן החליטה להילחם על מקומה בשוק, לא ממש הצליחה במשימתה.

היום (ב') צפויה יאנדקס טקסי הרוסית להשיק רשמית את שירות ההיסעים החדש שלה בישראל, תחת המותג יאנגו. האפליקציה, שכבר זמינה להורדה מזה למעלה מחודש בחנויות האפליקציות השונות, זוכה בימים אלה לקמפיין רשת אגרסיבי במיוחד – אך לא מציעה לנוסע או לנהג ערך מוסף שמשכנע לעזוב את החלוצה השולטת בשוק – Gett. על מנת להציג נוכחות של המותג ברחובות הערים, מציעה החברה לנהגים המצטרפים אליה בונוס בשכר בתמורה להצבת השלט שלה על גג המונית והדבקת מדבקה ממותגת של יאנגו.

עם זאת, בהתחשב בהצלחת הענק של החברה ברוסיה, שם היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר והיא אף זכתה לכינוי "גוגל הרוסית", אי אפשר עדיין לומר את המילה האחרונה וייתכן כי היא אכן תצליח לזעזע את השוק ולהשתלט עליה – משימה שרקסי כשלה בה. מעבר לשירות המוניות שלה ברוסיה, מפעילה יאנדקס במדינה גם שירותי אינטרנט וטכנולוגיה כמו חיפוש, מפות ומייל.

יאנגו כאמור, טרם הציעה חידוש טכנולוגי כלשהו המניע את נהגי ונוסעי Gett לעבור אליה, אך בכל הנוגע לכיסם של הצרכנים והנהגים – היא מציעה הטבות זמניות בכדי לעודד את המעבר אליה. כך למשל, מציעה החברה לנוסעיה מימון של 25 ש"ח לנסיעות הראשונות. באשר לנהגים, מציעה יאנגו לנהגים 4 – 6 חודשים ראשונים ללא עמלות, כאשר כל הכנסות הנסיעות יגיעו לכיסם של הנהגים.

עם זאת, אין זה מבטיח את הצטרפות הנהגים אליה, שכן גם רקסי המציגה את עצמה כשירות חברתי לא דורשת עמלות לא הצליחה להיכנס לשוק ברמה שציפתה.

מונית של Gett | צילום: יח"צ

למרות ההטבות שמציעה יאנגו לנוסעיה החדשים בנסיעותיהם הראשונות, לא מצפה לה מלחמה פשוטה. שכן הנוסעים יעדיפו את השירות בעל הסיכוי המרבי להגעת מונית בהקדם האפשרי, ובזה, אין ספק שגט שולטת – לפחות בשלב הזה.

ביאנגו יוכלו להתנחם בעובדה כי אף אחד משירותי המוניות אינו בלעדי: נהג יכול לעבוד גם עם גט, גם עם אובר, גם עם רקסי וגם עם יאנגו.

שירות המוניות של יאנדקס, יאנגו, כבר פועל ביותר מ-600 ערים ב-14 מדינות ביניהן רוסיה ועוד מספר מדינות כארמניה, קזחסטן, אוזבקיסטן ועוד, והתחברו אליה 900 אלף נהגים ו-36 מיליון משתמשים, אך בחלק מהמדינות צצו טענות על בעיות פרטיות ואבטחת נתונים.

כך למשל, עם השקת האפליקציה בפינלנד בחודש נובמבר השנה, דיווחו כלי תקשורת במדינה כי האפליקציה מקבלת הרשאות נרחבות וגישה למידע מכרטיס הסים ולתמונות במכשיר. קבלת פנים דומה הקדימה את משתמשיה באסטוניה ובליטא – שם הופתעו לגלות כי פקידי ממשל הוזהרו מהשימוש באפליקציה מחשש לדליפת מידע רגיש. זאת, בעקבות החשש שהחברה נאלצת למסור לממשל הרוסי מידע על משתמשיה. יאנגו מצידה, טוענת כי הפרסומים חסרי בסיס, מאחר והיא מחויבת לחוקי הפרטיות באירופה.

עם זאת, בעוד בישראל שולטת גט על השוק, במדינת הבית שלה מחזיקה יאנגו בנתח שוק גדול יותר – פי ארבע מגט. כך על פי דיווחים בעיתונות המקומית. בישראל פועלות כיום כ-21 אלף מוניות פעילות, מתוכן 8,500 מחוברות לשירות של גט. ב-2017 בוצעו כ-72 מיליון נסיעות מיוחדות במוניות, במחיר ממוצע של 69 שקל, עם מחזור מכירות של כ-5 מיליארד שקל לשנה בשוק כולו. כך עולה מנתוני משרד התחבורה.

על פי הדיווחים בכלי תקשורת ברוסיה, השנה הפכו שירותי המוניות של יאנדקס ברוסיה ובמספר מדינות נוספות לרווחיים והכנסותיה של החברה לשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 עמדו על 12,289 מיליון רובל, המהווה צמיחה של 355% בהשוואה ל-2,700 מיליון רובל בתקופה המקבילה ב-2017.

נהגי Gett לא מתרגשים

ערב ההשקה הרשמית של יאנגו, יצא 'ביזנעס' לסיבוב עם כמה מנהגי השחקנית הוותיקה בשוק הישראלי, גט, וגילה כי עם כל הכבוד לתחרות – מבחינת הנהגים, מדובר במיזם שנועד לכישלון. לא פחות.

"תראה, עדיין לא הגעת ליעד והמערכת כבר זיהתה שיש הזמנה קרובה למקום שאתה יורד", אומר ל'ביזנעס' נהג בשם יואב, תוך שהוא מתגאה בשפע הנסיעות שמציעה גט לנהגיה. "הייתי עד לאחרונה בתחנת 'בר אילן' ועזבתי", הוא מוסיף בשביל להסביר עד כמה הוא מלא בנסיעות.

"בסופו של דבר הנוסעים, הם אלה שקובעים. אתה תשתמש באפליקציה שתיתן לך את השירות הכי טוב ואת צי המוניות הכי גדול", הוא מוסיף. "אני, כנהג, מחפש את הנוסעים ואם כולם בגט – אז אשאר בגט", אמר.

לעומתו, כשהזמנו את אריה, נהג גט אחר, לנסיעה, הוא השיב לשאלתנו בשאלה נגדית – "מה זה יאנגו?", ספק שואל, ספק מזלזל. "הכל גימיק. תראה את רקסי, לא הצליחו לשנות כלום בשוק", השיב. "לא השקעתי במספר של המונית בשביל משחקים. בסופו של דבר מדבר בפרנסה שלי ואני הולך על בטוח", סיכם.

תגובה אחת ל: ""מה זה יאנגו?": נהגי Gett לא מתרגשים מהמתחרה הרוסית"

  1. מבחינת נהגי המוניות זו תחרות שפוגעת להם בשכר, אז גט הורידו את 5 שקלים של העמלה ואחרי שהתחרות נעלמה החזירו את העמלה. אז הצרכן מפסיד (נסיעה של 3 קילומטר 7 דקות במונית היום זה 80 שקל, מוגזם) אבל גם נהג המונית מפסיד כי אנשים פשוט נמנעים ממוניות.

כתיבת תגובה