מודל גוגנהיים, הרבעון השלישי

תוצאות הרבעון השלישי מחזקות את העליות החדות באגרות חוב הכשרות שהומלצו על ידי מודל גוגנהיים

ד"ר דניאל גוגנהיים | צילום: יח"צ

במהלך שנת 2021 פרסמנו באתר ביזנעס המלצות קנייה לאגרות חוב כשרות בעלות תשואה מעל 5% שנראות לנו איתנות על פי המודל שפתחנו.

בעשורים האחרונים עורערו מעמדן של הגישות המסורתיות לניתוח פיננסי, שהיו מבוססות בעיקרן על מבנה המאזן, גודל ההון העצמי, גודל ההון החוזר וכו’. האירועים הכלכליים שחלו בתקופה זו, הביאו לכך שלעיתים קרובות יש לחברות הון חוזר ו/או הון עצמי שליליים למשך תקופה ממושכת, מבלי שתהיה לה סכנה ממשית לפשיטת רגל, ואף המצב ההפוך גם הוא קורה.

הצעתי מודל, (אותו אני מכנה – מודל גוגנהיים) המבוסס בעיקרו על תזרים המזומנים הפנוי – (חישוב של ממוצע רב שנתי של יכולת החברה לממן הוצאות השוטפות והוצאות מימון ודיבידנד מהפעילות הרגילה של החברה) שהוכיח את כושר הניבוי הטוב ביותר ביחס לפשיטות רגל בחברות אירופאיות אמריקאיות וישראליות. מודל זה איננו מתייחס למגזר הפיננסי ולחברות אחזקות ומתבסס רק על חברות שפרסמו תוצאות בחמש שנים אחרונות. אכן, רק תקופה של 5 שנים יכול לתת תמונה אמתית ליכולת החברה לפרוע את חובותיה. ההתייחסות לגבי  מצב ההון החוזר  (רכוש שוטף – התחייבויות שוטפות) ורווחיות החברה, כשכל פרמטר מחושב לפי סה"כ מאזן מאפשר להציג תמונה שלמה לכושר פירעון של החברה

מכון היתר עסקה למהדרין הפועל בהדרכת בית דין של הרב קרליץ ז"ל פרסם רשימה של חברות מאושרות.

שוק האגרות חוב הקונצרני בארץ עלה חדות מאז המפולת במרץ 2020 בגלל יציאה ממשבר הקורונה, מדיניות מוניטרית מרחיבה של בנק ישראל הכוללת בין היתר המשך ריבית נמוכה ורכישת אגרות חוב על ידי בנק ישראל. עקב כך, רוב אגרות חוב נסחרות בתשואה נטו לפדיון נמוך משני אחוז. למרות זאת, הצגנו  רשימה של אגרות חוב שלדעתנו קיים כשל שוק לגבן בכך שהן נסחרות בתשואה נטו לפדיון מעל 5% וזאת למרות שנראות איתנות לפי המודל שלנו וקבענו כי הן בעלות פוטנציאל גבוה לרווח עתידי גם מבחינת הריבית המתקבלת וגם לאפשרות לרווח הון מהיר .

מוצעות בטבלה המצורפת מטה תשואות של אגרות חוב הנ"ל מתחילת השנה ובשלושה חודשים אחרונים.

שם האגרות חובתשואה 

מתחילת

שנת 2021

תשואה

3

חודשים

ציון מודל גוגנהיים

2016-21

(כולל רבעון שלישי 2021)

ווטרסטון אגח א49%9%רק ההון חוזר בגרעון

על התקופה,

דבר שכיח

בענף הנדל"ן.

מודל גוגנהיים

אבא

אמדיג'י אגח ג38%3%מודל גוגנהיים

אבא

נובל אגח א30%11%מודל גוגנהיים

אבא

הרץ פרופרסיט אגח א29%5%שלושת הפרמטרים ( תזרים, הון חוזר, רווח)של המודל חיוביים.

מודל גוגנהיים

אאא

מויניאן אגח ב26%5%החברה בהפסד על התקופה

מודל גוגנהיים

אאב

קופרליין אגח ב21%2% מודל גוגנהיים

אבא

סטרוברי אגח א17%2% מודל גוגנהיים

אבא

קליין אגח ב15%1%מודל גוגנהיים

אאא

ספנסר אגח ב11%7%מודל גוגנהיים

אאא

סיכום: העליות החדות בשוק האגרות חוב הקונצרני בשנת 2021 נתמכות בשיפור תוצאות הכספיות של החברות וכושר פרעונן כפי שזה מתבטא  גם במודל שלנו וזאת ביתר שאת ברבעון השלישי. בסקירה הקודמת שלנו מיום 27 אוקטובר 2021 רשמנו: "אנחנו ערים לציון הנמוך יחסית של חברות הדירוג, בחברות שאנחנו ממליצים לרכישה. אולם, לאור הניסיון שלנו בכושר ניבוי טוב של המודל שלנו, אנחנו מעיזים להמליץ על רכישתם. אנחנו מקווים שבפרסום הסקירה באה שלנו באתר ביזנס נוכל לקבל צידוק לכך."

אכן, השוק תיקן בחדות את החברות שהיו נסחרות במחיר נמוך לפי המודל שלנו, בין היתר לאור תוצאות הכספיות בשנת 2021 וביתר שאת של הרבעון השלישי.

גילוי נאות: ד"ר דניאל גוגנהיים מומחה בניתוח פיננסי פיתח מודל שעל בסיסו מפורסמות תוצאות בסקירה זו. ד"ר גוגנהיים עשוי להחזיק במישרין ובעקיפין ניירות ערך המופיעים בסקירה זו.

אין לראות באמור במאמריו של הכותב הנ”ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. כאמור תיתכן זיקה בין הכותב לבין נכסים פיננסים. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

כתיבת תגובה