מול גל הטרור: איך תמומש אשרת עשרים אלף העובדים הזרים?

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מזהירים: יום סגר מלא על יהודה ושומרון מביא לאיחור בבניית 73,000 דירות ועולה 9.7 מיליון ש"ח בדמי שכירות והפסד 406 מיליון ש"ח למשק | הערכת ההתאחדות היא כי בכל יום עצירה של כניסת הפלשתינים לעבודה עוצרת עבודת הבנייה בכ-14,000 אתרי בנייה בישראל מתוך כ-23 אלף אתרי בנייה ותשתיות פעילים | הפתרון: פעולות מעשיות למימוש האישור להבאת עשרים אלף העובדים הזרים שאושרו בממשלה

עובדים מסין באתר בניה | צילום אילוסטרציה: פלאש 90

מצד אחד הטרור מרים ראש ויש לעשות הכל כדי לעצור אותו, ומאידך, הקבלנים חוששים מעיכוב במסירת הדירות בשל הסגר המתמשך. "סגר מלא על יהודה ושומרון פוגע פגיעה היקפית אדירה בכלכלה הישראלית ופגיעה ישירה קשה מאוד בחברות הבנייה והתשתיות ולקוחותיהם – רוכשי דירות מכל הארץ. אנחנו במחסור גדול בעובדים כבר תקופה ארוכה שהפך אקוטי בחודש האחרון ומצריך לפעול בכל דרך אפשרית כדי להוסיף עובדים לענף במקום לעצור בנייה". כך מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, על רקע ההחלטה על המשך הסגר על יהודה ושומרון שהחל ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל עד ליום שלישי בבוקר.

לדבריו: "לאורך שבועות ארוכים, בתקופת צום הראמדן, עשרות אלפי עובדים לא הגיעו לעבודה באופן סדיר ובשלושת החגים האחרונים בוצע סגר מלא. ברקע עליי להזכיר, כי עד כה לא הצליחה המדינה להביא לכאן תוספת 20,000 עובדים זרים שדרושה לנו מאוד ושאושרה בממשלה וכל יום של מחסור בעובדים נוסף משפיע על הענף והמשק עמוקות".

הערכת ההתאחדות היא כי בכל יום עצירה של כניסת הפלסטינים לעבודה עוצרת עבודת הבנייה בכ-14,000 אתרי בנייה בישראל מתוך כ-23 אלף אתרי בנייה ותשתיות פעילים.

"אנו מעריכים כי הנזק היומי על הוצאות שכירות בגין עיכוב מסירת דירות נאמד בכ-9.7 מיליון שקל ליום לכלל הרוכשים הנזקים להמשיך ולשכור דירות בעת איחור. בשורה התחתונה כל יום סגר עולה למשק כ-406 מיליון שקל", מסר סרוגו.

ההתאחדות מפרסמת נתונים נוספים לפיהם: נכון להיום יש 111,600 דירות בבנייה פעילה בישראל, וכי הטלת סגר תגרום לעיכוב מסירת כ-73,000 דירות בטווח של מספר ימים עד מספר כמה שבועות לכל דירה כזו. לפי ההתאחדות, מעל 66% מעבודות הבנייה והתשתיות המכונות "עבודות רטובות", מבוצעות על ידי עובדים מהרשות הפלשתינית. מדובר במעל 65,000 עובדים שמגיעים לישראל מהרשות הפלסטינית לעבודה בכל יום ועושים את העבודה שכמעט ואין ישראלים שמוכנים לבצע. אותם עובדים מהרשות הפלסטינית מועסקים על ידי 74% מחברות הבנייה. 65% מהפעילות בענף תלויה בהמשך עבודתם הרציפה של העובדים הללו.

 

כמו כן, נמסר מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי כל עובד מהרשות הפלשתינית שמגיע לעבודה בישראל, מייצר מקום עבודה לשני ישראלים בממוצע. בענף הבנייה והתשתיות מועסקים כיום מעל 140,000 ישראלים באתרי הבנייה, לא כולל תעסוקה נרחבת שהענף מייצר בתחומי לווין ותעשיות הבנייה שגם הם תוצר של התקדמות והתרחבות הבנייה שמתאפשרת רק כאשר מבוצעות אותן "עבודות רטובות".

לדבריו, "על הממשלה לשקול את השפעת הסגר על הכלכלה והציבור מול המשמעות הביטחונית שלו. עובדי בניין חוקיים, שנכנסו בצורה מסודרת לעבודה בישראל לא ביצעו כל פיגוע. נושא השב"חים הוא אקוטי ובו על המדינה לטפל לעומק, אך ענישה כוללת של האוכלוסייה העובדת מהרשות הפלשתינית מביאה לפגיעה היקפית אדירה בכולנו".

כתיבת תגובה