מחאה חברתית, נוסח צרפת: מדינה בוערת ומושבתת

צרפת בוערת שבוע רביעי ברציפות: אלפי צרפתים יצאו למחות ברחובות פריז נגד יוקר המחיה • לראשונה: כוחות השריון יצאו לרחובות – ושלטו במחאה • חנויות נסגרו, המוזיאונים שבתו ומגדל אייפל לא נפתח • ובישראל? מקנאים בצרפתים. לא פחות

מקרון בזמנים טובים יותר | צילום: Frederic Legrand - COMEO, שאטרסטוק

צרפת בוערת: חודש חלף מאז פרוץ המהומות בפריז, אך הן ממאנות להישכח. המחאה, שפרצה בעקבות כוונתו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, להעלות את המס על הדלק כדי לעודד נהגים לשמור על הסביבה ולבחור באנרגיה ירוקה, ממשיכה במלוא עוצמתה – למרות שהודיע כי חוזר בו מהחלטתו והמס לא יועלה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בבוקר השבת התרוקנו רחובות פריז מבני אדם, ואת מקומם החליפו אנשי "האפודים הצהובים" – סמל המפגינים נגד יוקר המחיה במדינה, והביאו להשבתת מגדל אייפל המפורסם, מוזיאונים רבים, חנויות הכלבו ותחנות המטרו.

עם זאת, בשונה מההפגנות הקודמות, הפעם הצליחו לראשונה הרשויות להשתלט על המחאה. זאת, לאחר שלראשונה הסתערו רכבים משוריינים של כוחות המשטרה המיוחדים ברחבי העיר, לצד הכפלת מספר השוטרים שהוצבו ברחבי העיר – 8,000, לעומת 4,000 בשבת שעברה. הרשויות בצרפת הציבו בכוננות למעלה מ-89,000 שוטרים.

כלי תקשורת מקומיים בצרפת דיווחו אמש כי עם התחדשות המחאה החלו השוטרים להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות, ובכלל זה גז מדמיע. בהודעה שמסר ראש ממשלת צרפת, אדואר פיליפ, אמר כי במהלך המהומות נעצרו כאלף מפגינים. מתוכם, למעלה ממאתיים מעצרים שהוגדרו "מעצרי מנע", לאחר שנתפסו עם פטישים, אלות וכדורים של המשחק הצרפתי "פטאנק". במהלך ההפגנות אף הוצתו רכבים בצמתים בעיר ורוססו כתובות בגנות הנשיא מקרון בשדרות שאנז אליזה. 135 נפצעו במהומות, מתוכם 17 שוטרים.

בהודעה שפורסמה מטעם הרשויות, התבקשו התיירים והתושבים להימנע מלצאת מבתי המלון ומבתיהם. "הכוחות ערוכים להגיב בכל הכוח", אמר שר הפנים של צרפת כריסטוף קסטנר. "הפורעים מצליחים רק בגלל שהם עוטים את האפודות הזוהרות. אבל האלימות היא אף פעם לא הדרך הנכונה להשיג את מטרותיך. עכשיו העת לדיון אמיתי".

במהלך המחאה הסוערת נסגרו עשרות רחובות בבירת צרפת לתנועת כלי רכב ובעלי חנויות רבים נצפו מממגנים את חלונות ודלתות בית העסק, מחשש לניפוץ השמשות במהלך המחאה.

המחאה אמש יצאה לדרכה תחת הכותרת "פעולה מספר ארבע", והיא לוותה בקמפיין מאסיבי ברשתות החברתיות, שקראו להמון לצאת לרחובות. בתגובה, מסרו ברשויות כי תנועת המחאה "נחטפה" על-ידי פעילי ימין קיצוני ואנרכיסטים שמנסים לערער את הסדר הציבורי. "מטרת המתפרעים היא להשחית ולהרוג", אמר גורם באליזה, שציין כי מערך המודיעין מודע לאיומים.

המחאה, כאמור, פרצה בעקבות כוונתו של מקרון להעלות את מיסי הדלק. אך למרות שחזר בו מכוונתו, ממאנים המפגינים להביא לדעיכת המחאה והם דורשים כעת  מהממשלה להפחית מסים, להעלות את שכר המינימום ולשפר את תנאי הפנסיה. אם חשבתם שבכך תמה דרישותיהם, אז כנראה שטעיתם. המפגינים דורשים גם את הדחתו של הנשיא מקרון – לא פחות.

הפעם האחרונה שנצפה הנשיא מקרון היה כשגינה את ההתפרעויות בשבוע שעבר במהלך ביקורו בוועידת ה-G20 בבואנוס איירס. עם זאת, נמסר מלשכתו כי הנשיא שנמנע השבוע מהופעות ציבוריות צפוי לנאום ביממה הקרובה לאומה.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהיחסים בינו לבין מקרון התערערו קשות כשהודיע על פרישתו מהסכם פריז להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית, התנצח בחשבון הטוויטר שלו וצייץ כי "הסכם פריז לא עובד כל כך טוב עבור פריז. הפגנות ומהומות בכל רחבי צרפת. העם הצרפתי לא רוצה לשלם סכומי כסף גדולים יותר, שרובו מיועד עבור מדינות עולם שלישי, כדי להגן אולי על הסביבה", כתב.

הגולשים הישראלים, בעיקר משורות הימין, דווקא נהנו מהמחאה הצרפתית ואף הביעו קנאה בתופעה ברשתות החברתיות. "אם הישראלים היו מפגינים ככה, כל הבעיות החברתיות היו נעלמות", נכתב ברשת.

כתיבת תגובה