מחיר הנפט יושפע עמוקות

לאומי: "להערכתנו, ההתפתחויות המאקרו כלכליות צפויות להיות בעלות השפעה ניכרת על מחיר הנפט בתקופה הקרובה"

צנרת הולכת גז טבעי | צילום: Visionsi, שטארסטוק

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן. כמו כן, מצ"ב תמונה של גיל (קרדיט צלם: אורן דאי).

עיקרי הדברים:

התפתחות מחיר הנפט – מחיר הנפט המשיך לרדת בשבוע האחרון, ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-81.31 דולרים לחבית

 

הביקוש וההיצע הגלובליים:

 דו"ח מצב הנפט השבועי של ה-EIA בארה"ב הראה כי מלאי הנפט הגולמי המסחרי ירד בשבוע שהסתיים ב-21/4/2023 ב-5.1 מיליון חביות לכ-460.9 מיליון חביות.

ירידת המלאי הביאה לצמצום נוסף של הפער בין רמת המלאי הנוכחית לרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות, אשר ירד לכ-1% בלבד, כך שרמת המלאי נותרה גבוהה, אך קרובה מאוד לרמה הממוצעת לעונה זו בשנה.

מלאי הדלק לכלי רכב (בנזין) בארה"ב ירד בשבוע שהסתיים ב-21/4/2023 בכ-2.4 מיליון חביות והפער בין רמת המלאי הנוכחית לרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות, עלה חזרה ל-7%.

לצד זאת, מלאי התזקיקים האחרים המשיך לרדת בתקופה זו בכ-0.6 מיליון חביות והפער בין הרמה הנוכחית לרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות עלה גם כן והגיע ל-12%.

ירידת מחירי הנפט בשבועיים האחרונים, מחקה את מרבית העלייה החדה במחירים שהייתה לאחר ההחלטה של OPEC+ על צמצום מכסות הנפט מחודש מאי עד לסוף 2023.

להערכתנו, ההתפתחויות המאקרו כלכליות צפויות להיות בעלות השפעה ניכרת על מחיר הנפט בתקופה הקרובה.

יצוא הנפט של רוסיה נותר חזק במהלך חודש אפריל, זאת על אף ההצהרות הרשמיות של הממשל הרוסי שהוא הפחית את יצור הנפט.

הביקושים לדלק בארה"ב עלו בחדות בשבוע שהסתיים ב-21/4/2023 לכ-9.5 מיליון חביות ביום. רמה זו גבוהה מאוד ביחס לרמות הביקושים שהיו במרבית השנה האחרונה, מה שמצביע על התחזקות משמעותית של הביקושים.

בחינה של אירועים דומים מראה כי גידול חד בביקושים הוא בדרך כלל זמני ואנו מעריכים כי הביקושים יחזרו להיות בטווח של 8-9 מיליון חביות ביום.

הביקושים לדלק מטוסים ירדו בשבוע שהסתיים ב-21/4/2023 ל-1.53 מיליון חביות ביום. בכך, הם נותרו בטווח בו הם מצויים בשבועות האחרונים ומצביעים על התייצבות הביקושים סביב הרמה הנוכחית על אף הביקושים הגבוהים לטיסות.

על פי הערכות, הביקושים המקומיים בסין לתזקיקי נפט צפויים לעלות ב-2023 בכ-10%. חלק מרכישות אלה עשוי לשמש גם להגדלת יצוא התזקיקים בתקופה הקרובה ואנו מעריכים שייצוא הסולר של סין יגדל בחודש מאי.

משק הגז הטבעי:

מחיר הגז הטבעי בארה"ב המשיך לעלות בשבוע האחרון והוא הגיע לכ-2.35 דולרים ל-MMBTU.

להערכתנו, מחיר הגז הטבעי בארה"ב צפוי להישאר בתקופה הקרובה בטווח של 2-4 דולרים ל-MMBTU.

רמת מלאי הגז טבעי במאגרים בשבוע שהסתיים ב-21/4/2023 הייתה גבוהה בכ-35% מהרמה שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד והיא עלתה גם בהשוואה לשבוע השני של חודש אפריל.

אנו מעריכים כי מחיר הגז טבעי לא ירד מתחת ל-2 דולרים ל-MMBTU בתקופה הקרובה. זאת, מכיוון שייצוא גז טבעי נוזלי (LNG) מארה"ב לאירופה עלה באופן משמעותי בשנה האחרונה והוא צפוי להישאר ברמה גבוהה גם בהמשך שנת 2023.

באירופה, מחיר הגז הטבעי (TTF) המשיך לרדת בשבוע האחרון, כהמשך לירידה מראשית אפריל, והוא הגיע ל-37.5 אירו ל-MWh.

הצפי לטווח הבינוני:

מחיר הנפט צפוי להיות מושפע בעיקר מהחלטות קבוצת OPEC+ בטווח הקרוב ומאינדיקטורים בנוגע להתפתחויות מאקרו-כלכליות, בדגש על החששות מפני התפתחות משבר ריאלי או האטה בפעילות הכלכלית הגלובלית.

קיצוץ מכסות הייצור של OPEC+ צפוי להביא לירידה בהיצע הנפט הגלובלי, על אף הצפי לגידול מסוים בתפוקת הנפט של ארה"ב.

במידה וכלכלת ארה"ב לא תיכנס למיתון במחצית השנייה של 2023, אזי התאוששות הפעילות הכלכלית הגלובלית תמשך, בפרט בסין, ותתמוך בביקושים לנפט.

בתרחיש זה, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות במהלך 2023, סביב רמה של סביב כ-80-90 דולר לחבית.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של לאומי שוקי הון

כתיבת תגובה