מי יציל את המעצמה המזדקנת סין, מעצמה?

בעוד הממשלה הסינית תוהה לאן הולך עתידה הכלכלי, מסתבר שיש כאלה שסבורים שהפתרון נעוץ דווקא ב-400 מיליון המיליניאלס הסינים • מנהלת ההשקעות של שרודרס בסין סבורה: "הם המנוע החדש של הכלכלה הסינית"

מפת סין | צילום: chuttersnap on Unsplash

בביקורה הראשון בישראל, לואיזה לו, מנהלת ההשקעות הראשית של שרודרס בסין, הפתיעה באומרה שהמיליניאלס, אותו דור וואי שנולד וגדל לתוך ההאצה המהירה בפיתוחים טכנולגיים, הילידים הדיגיטליים, הדור שנחשף מגיל צעיר לגירויים גלובליים, כמו נופשים וטיולים בעולם, קניית מותגים ומוצרים מכל רחבי העולם – הוא מנוע הצמיחה והפתרון של סין להמשך והאצת הצמיחה במדינה השניה בגודלה בעולם.

למעשה, יש כ- 400 מיליון מילניאלס סיניים – הרבה יותר מכל אוכלוסיית ארה"ב הכללית.

סין עומדת בפתחו של תהליך הזדקנות מואץ של אוכלוסייתה ועל כן, קצב הצמיחה שלה – ייפגע. סין נהנתה שנים מיכולתה לצמוח ולהפוך לכלכלה השנייה בגודלה, תוך ניצול היתרון היחסי של גודל האוכלוסייה שלה. לואיזה לו, חושבת שקיימת בעיה בכך שסין מזדקנת, אך לא בהכרח בכך יגיע הקץ ליכולתה להמשיך לצמוח למרות קיטון במספר העובדים. סין יכולה להציג צמיחה ולהשיג עושר, בהנחה שהפרודוקטיביות של העובדים שלה מספיק גבוהה, הגידול בהון מספיק גבוה, וההתקדמות הטכנולוגית מספיק טובה. – ולמצב הזה בדיוק – סין שואפת.

לואיזה לו מאמינה, כי הדבר החשוב ביותר עבור הכלכלה הסינית היא בכלל הפרודוקטיביות של כוח העבודה מאשר גודלו. רפורמות אשר יגדילו את התרומה של כל עובד לכלכלה, הינן מהותיות עבור סין, וכאשר מבינים את הדבר, ניתן להבין בצורה טובה יותר את הפוזיציה אותה נוקטת סין בתהליך המשא ומתן אותו היא מנהלת מול ארה"ב, כחלק ממלחמת הסחר. סין פשוט לא יכולה להרשות לעצמה לסגת אחורה בכל הקשור להפיכתה למובילה טכנולוגית.

לדבריה, רפורמות אשר יתמכו בשיפור היעילות הינן ראשונות במעלה. המונח Made in China 2025 אשר הוצג על ידי הממשלה הסינית ב-2015 ומטרתו להפוך את סין מיצרנית של מוצרים זולים, בעלי איכות ירודה אשר מזוהים עם העלות הנמוכה של כוח העבודה הסיני, למובילה עולמית בייצור של מוצרי איכות ושירותים עד 2025, הינו התמצית של הניסיון הסיני לעלות בשרשרת הערך של הייצור העולמי.

לדברי לו, יש לקחת בחשבון שבפני הממשל הסיני עומדים אתגרים שטרם ניתנה עליהם הדעת והם עלולים ליצור קונפליקט בין הרצון ליעל ולצמוח כמו בכלכלות המערביות לבין אופייה ושלטונה הקומוניסטי של סין.

בסיום ביקורה אמרה לואיזה לו כי אם הממשל הסיני ידע לייצר את התמהיל הנכון במדיניות אותה הוא מעוניינת להוביל, גם נושאים כמו דמוגרפיה יהפכו לבעיה שולית מכפי שהם נראים כיום. "האתגר עבור הממשל יהיה להצליח ליצור את התמהיל הזה אשר נתפס בעיני רבים כאתגרי ונוגד את העקרונות הנהוגים במורשת הסינית", סיכמה.

כתיבת תגובה