'מניית העם' מתרסקת: 'טבע' איבדה 50% משוויה

ההצלחה לא כבר בטבע של מניית 'טבע' • המניה צנחה מתחילת השנה ב50%, חתכה כמעט חצי ממחיר היעד, התחילה לשלם מיליוני דולרים פיצויים בארה"ב – כמתאבן למיליארדים שהיא תיאלץ לשלם שם, והבשורות הטובות לא נראות באופק • ענקית התרופות זקוקה לתרופה

בית 'טבע' בכפר סבא | צילום: סיון פרג

אחת המיתולוגיות המרכזיות בכלכלה הישראלית, היא ללא ספק 'מניית העם' – מניית טבע. המנייה שהייתה לאקסיומה חיובית בכל הנוגע לשוק ניירות הערך, מגלה מזה תקופה כי היא 'גם רק מניה', כדברי אחד הפרשנים. בסרקזם ניתן לומר, כי לאור הירידות התלולות בערכה של המניה, היא כיום שווה כמו שהייתה בימי הזוהר שלה, רק שהפעם היא הגיעה אליה בנפילה מלמעלה…

היום עברה ענקית התרופות הישראלית  (ד') יום קשה במיוחד בבורסה בתל אביב. עם סיום המסחר בבורסה השלימה טבע ירידה של שלושה עשר אחוזים משווי המניות שלה, בכך היא משלימה איבוד של 40% מהשווי שלה מתחילת החודש ויותר מ-50% של ירידה מתחילת השנה.

נכון לעכשיו, עומד שווי השוק של טבע על קצת יותר מ-35 מיליארד שקלים, מה שמעמיד אותה במקום השלישי מבין כלל החברות הנסחרות בבורסה, אחרי בנק לאומי הנמצא במקום השני.

גם בוול סטריט עבר על טבע יום קשה מאוד. שווי השוק של מנייה בודדת של טבע עומד על פחות מעשרה דולרים למנייה, המחיר הנמוך ביותר של מניית טבע מזה עשרים שנה.

הצניחה במניות טבע מתרחשת למרות ההסדר שאליו הגיעה ענקית התרופות עם מדינת אוקלהומה, הסדר שלפיו היא תשלם 85 מיליון דולר, זאת במסגרת תביעת הענק שהגישו רוב מדינות ארצות הברית מול שורה של חברות ענק רפואיות, ביניהן גם 'טבע'.

כאמור, הסכום הענק ששילמה טבע בגין תביעת הענק שנוגשה נגדה, שולם רק למדינה אחת מתוך למעלה מ-40 מדינות בארצות הברית, מה שהביא את הבנקים הבינלאומיים להעריך כי הסכום הכולל אותו תצטרך 'טבע' לשלם יעלה על סכום של ארבעה מיליארד דולר.

בנוסף לכך, בנק UPS הוריד את מחיר היעד של מניית טבע בודדת בעשרה דולרים, מ-22 דולרים ל-12 בלבד. גם ההמלצה לגבי המניה עברה מהמלצת קנייה להמלצה ניטרלית.

טבע גם סובלת מחובות אחרים שנאמדים בעשרות מיליארדים, זאת עקב רכישות שהתבררו כלא מוצלחות לאורך השנים. על צרותיה ניתן להוסיף גם את פקיעת תוקף הבלעדיות של טבע על מספר תרופות, הבולטת שבהן היא ה'קופקסון' שהכניסה לטבע סכומי כסף אדירים לאורך השנים, עד הזמן בו פקעה הזכות הבלעדית של טבע לייצר את התרופה וחברות אחרות נכנסו למגרש.

בשבוע שעבר פרסמנו ב'ביזנעס', כי המיליארדר וורן באפט נחוש לקדם הצעה לפיה טבע תרכוש את מתחרתה – ענקית התרופות מיילן. אך לבאפט יש עוד דרך ארוכה עד שהעסקה תהיה מציאותית. בעיקר לאור העובדה שהוא לא בעל השליטה בטבע ויצטרך לשכנע בכך את בעלי המניות המרכזיים. בנוסף לכך, מיילן היא מתחרה חזקה מאוד של טבע בשוק הקופקסון ובשווקים נוספים. והכי חשוב: כלל לא בטוח שהרשויות בארה"ב יאשרו את המיזוג עליו בונה באפט. גם בגלל שורה של חוקי הגבלים עסקיים, ובעיקר בגלל שגם טבע וגם מיילן הן חשודות מרכזיות בפרשת תיאום מחירי התרופות ומניעת התחרות בשוק התרופות האמריקאי.

4 תגובות ל: "'מניית העם' מתרסקת: 'טבע' איבדה 50% משוויה"

  1. תוצאה צפויה וישירה של חילולי שבת!

  2. בסדר שמענו הבנו . אתם חוזרים על עצמכם להוסיף פאניקה מיותרת על פאניקה סבירה קיימת . העברית זה נקרא כתבה אינפנטילית שאינה מוסיפה מידע על מה שכבר יודעים רובנו. תודה לכם .

  3. שולץ האשם העיקרי. היה צריך לעשות ההיפך ממשעשה

  4. שולץ מנהל גרוע.היה צריך לעשות ההיפך ממשעשה.כנראה הוא מושתל של חברות מיחרות

כתיבת תגובה