מספר השקיות הופחת ב-73% מאז גביית התשלום עליהן

מהדוח השנתי של המשרד להגנת הסביבה המפורסם ביום הבין-לאומי ללא שקיות פלסטיק חד-פעמיות עולה, כי בשנת 2022 הקמעונאים הגדולים בישראל מכרו ללקוחות 474 מיליון שקיות – הפחתה של 73% משנת 2016, טרם כניסת חוק השקיות לתוקף | חוק השקיות מנע ב-2022 היווצרות פסולת שקיות בהיקף של 4,156 טונות

שקיות | צילום: Jon Nightingale, שאטרסטוק

בשקיות הפלסטיק החד-פעמיות משתמשים רק לכמה דקות, אבל לוקח להן מאות שנים להתכלות, ובינתיים הן מזהמות את השטחים הפתוחים ומקורות המים. מהנתונים של המשרד להגנת הסביבה עולה כי חוק השקיות שחוקק ב-2016 ממשיך להוביל להפחתת צריכת השקיות עשויות הפלסטיק.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את דוח יישום חוק השקיות לשנת 2022. בשנה זו, הקמעונאים הגדולים מכרו לצרכנים כ-474 מיליון שקיות העשויות פלסטיק – הפחתה של 73% בצריכת השקיות לעומת שנת 2016, טרם כניסת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות, שבה רכשו הקמעונאים הגדולים לחלוקה 1.754 מיליארד שקיות. בשנת 2021 ההיקף הנמכר היה כ-501 מיליון שקיות, ירידה של 71% בהשוואה לשנת 2016 – כלומר, הירידה בהיקף הצריכה של השקיות העמיקה ב-2022 בכ-5%.

הדיווחים השנתיים של הרשתות הקמעונאיות הגדולות שהחוק חל עליהן מבוקרים על ידי רואי חשבון. החוק חל על קמעונאים המוגדרים כגדולים לפי רשות התחרות לשנת 2021: https://did.li/Mgfrl. הדוח כולל מכירת שקיות של 23 קמעונאים גדולים (מספר הלוקח בחשבון מיזוג של פרש מרקט ופז מאז הדוח של השנה הקודמת).

עוד עולה מהדוח, כי בשנת 2022 הקמעונאים רכשו 5,494 טונות שקיות לעומת 9,650 טונות שקיות בשנת 2016 – שנת המקור. הצמצום בצריכת השקיות באמצעות החוק מנע היווצרות פסולת שקיות בהיקף של 4,156 טונות.

לאורך השנים התרחש גידול באוכלוסייה. כדי לנתח את השינוי הריאלי, הלוקח בחשבון את הגידול במכר במשק הקמעונאי בישראל מ-2016 ל-2022, המשרד ביצע חישוב הכולל נטרול של גידול במספר השקיות ביחס לגידול הריאלי בצריכה הקמעונאית. לאחר ההתאמה הריאלית, ניתן לראות כי הישג הצמצום ממשיך עם ירידה של 76% ב-2022 בהשוואה לשנת הבסיס.

מטרת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, היא להביא לצמצום השימוש בשקיות ולהפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות של פסולת זו, בין השאר באמצעות הגבלת החלוקה של שקיות נשיאה חד פעמיות בידי עוסקים ללא תמורה ובאמצעות הטלת היטל בעד מכירתן.

עם כניסת החוק לתוקף, בשנת 2017 חלה הפחתה משמעותית בצריכת השקיות בישראל וההישג נשמר עד היום, ללא תנודות משמעותיות. כל ההיטלים הכספיים שהצרכנים משלמים עבור שקיות הפלסטיק החד-פעמיות, משמשים עבור המטרות שנקבעו לפי החוק, בהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך והסברה וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים.

מהדוח של המשרד להגנת הסביבה עולה, כי נמצא פער בין מספר השקיות שרכשו הקמעונאים לבין מספר השקיות שהם דיווחו כי מכרו. דבר זה עשוי להצביע על רכישה היוצרת מלאים בחנויות. המשרד דרש אסמכתאות מהקמעונאיות הגדולות כדי לוודא כי אכן הפער מקורו במלאי ולא בחלוקת שקיות ללא גביית היטל ובניגוד לחוק.

הימנעו משימוש בשקיות ניילון חד-פעמיות! שמרו על הבריאות, על בעלי החיים ועל הסביבה והשתמשו רק בסלים רב-פעמיים. אם בכל זאת, ולמרות הנזקים שהיא מסיבה, בחרתם לעשות שימוש בשקית חד-פעמית, יש למחזר אותה לפח הכתום בגמר השימוש. פסולת זו מתמיינת בתחנות מעבר ייעודיות, שבהן השקיות מופרדות מיתר פסולת האריזות ומועברות למיחזור. שקיות אלה יכולות לשמש, בין היתר, לייצור כבלים לתקשורת וליריעות פלסטיק לתעשייה.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "ניקיון המרחב הציבורי, השטחים הפתוחים, החופים והים, מתחיל קודם כל בהרגלי צריכה נכונים, והדבר הנכון ביותר הוא למנוע במקור את היווצרות הפסולת על ידי מעבר לשימוש בסלים רב-פעמיים ובכלים רב-פעמיים. ההפחתה שהתרחשה בכמות השקיות הנרכשות על ידי הציבור והקמעונאים לאורך השנים האחרונות מצביעה על כך שחקיקה נכונה, ופעולות להעלאת המודעות בקרב הציבור משנים הרגלי צריכה ומסייעים להפוך את הסביבה נקייה יותר לכולנו".

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר במשרד להגנת הסביבה וממונה על חוק השקיות: "נתוני הדוח מצביעים כי הציבור ממשיך לחשוב פעמיים לפני שימוש חד-פעמי בשקית וכך נשמרה מגמת הצמצום בהפחתת השימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות. שקיות אלו יוצרות כמות פסולת גדולה, מזהמות את הסביבה ופוגעות בניקיון המרחב הציבורי. אנו פועלים מול הקמעונאים אשר אינם ממלאים את חובתם על פי חוק, כל זאת כדי לשמור על סביבה נקייה".

כתיבת תגובה