מערת נטיפים נחשפה בגליל. מיקומה נשמר בסוד | צפו בסרטון

אנשי רשות הטבע והגנים יחד עם אנשי המרכז לחקר מערות במכללה האקדמית צפת, ביקרו במערה שנחשפה באחרונה וחזרו מוקסמים מהמערה הקטנה בה נמצא ריכוז גדול של אלמוגי מערות

צילומים מהמערה. צילום: שי קורן | רשות הטבע והגנים

באזור הגליל התגלתה באחרונה מערת נטיפים מרהיבה הכוללת מרבץ ייחודי וגדול יחסית של אלמוגי מערות. המידע הראשוני על המערה הגיע על ידי הקרן לשיקום מחצבות, שעסקה בעבודות פיתוח באזור. עם קבלת המידע הגיעו למקום אנשי רשות הטבע והגנים והמרכז לחקר מערות, ביניהם שי קורן, מנהל מרחב גליל תחתון ברשות הטבע והגנים וד"ר ינון שבטיאל, מהמרכז לחקר מערות, במטרה לבחון את המערה והממצאים.

לדברי החוקרים מדובר במערה בת אלפי שנים בגודל קטן יחסית (8X4 מטר בלבד) אך היא כוללת מגוון גדול מאוד של אלמוגי מערות, נטיפים, זקיפים ו"אוזני פיל". לדברי קורן "מדובר בגילוי מלהיב ומרגש, אך יחד עם זאת לצערי נראה בשלב זה שלא נוכל לפתוח אותה לציבור הרחב בגלל מאפייניה וגודלה הקטן. כמו כן לא נוכל למסור בשלב זה את מיקומה המדויק, מאחר והכניסה אליה אסורה ומסוכנת. אציין בנוסף כי נטיפים וזקיפים מוגנים בחוק כערך טבע מוגן ועל כן אסור לפגוע בהם".

ד"ר שבטיאל, מהמרכז לחקר מערות במכללה האקדמית צפת אמר כי "נטיפים וזקיפים הם תופעות קרסטיות – המסה והשקעה – המתרחשות מתהליכי המסת סלעי גיר לאורך שנים. אלמוגי מערות כפי שנמצאו במערה, קשורות לפעילות קרסטית שמשקיעה בסלע הגיר תופעות בצורת ניצני פרחים בעלי כותרת, שבמקרים רבים נראים כמו אלמוגים".

שבטיאל הוסיף ואמר כי "למערות ישנה חשיבות למשק המים באזורים הרריים, מאחר ובחלקן זורמים מים המופיעים במעיינות. בימים הקרובים נמשיך לעסוק בתיעוד, מיפוי וחקירת המערה באופן מורפולוגי וגיאולוגי ונכין תכנית מסודרת לשימור הממצאים. חשוב לציין כי המערה פעילה והנטיפים מטפטפים, מה שאנו מקווים שיעזור לשימורה. במסגרת חקירתה נבחן בין היתר מדוע יש דווקא במערה זו מרבץ נדיר יחסית של אלמוגי מערות".

כתיבת תגובה