מרגי מתחייב: מיזם הביטחון התזונתי יימשך, לא ייפגע תקציבית

בישיבת ועדת הכספים נחשף: בסיס התקציב לעמותות המזון יישאר על 46 מיליון שקלים | איגוד העמותות: "זה שמונה שקלים לסל, לא מספיק אפילו לאריזת הקרטון" | עם זאת, השר הבטיח כי נושא הביטחון התזונתי לא ייפגע תקציבית – ויתקבלו תוספות, בדומה לאלה שהתקבלו בערב פסח השנה למרות התקציב ההמשכי | בסך הכולל, משרד הרווחה קיבל תוספת תקציבית הגדולה יותר מסך הקיצוצים

יעקב מרגי | צילום: דוברות הכנסת

אתמול (ג') התאספו שרים ונציגי משרדי ממשלה שונים בוועדת הכספים. חלק מסדר היום של הוועדה עסק בתקציב משרד הרווחה והביטחון החברתי לשנים 2023 ו-2024, שאותו הציג שר הרווחה, יעקב מרגי.

הלכה למעשה, אופן חלוקת התקציב הוא הדרך בה הסיעות מקיימות את הבטחות הבחירות שלהן. אמנם משרד האוצר קובע לכל משרד ממשלתי מסגרת תקציב, שאיתה יתנהל בשנת הכספים הקרובה, אך חלוקת סעיפי התקציב נעשית על ידי השר וצוות משרדו. לרוב, תיעדוף התקציב לתחומים ומיזמים שונים – מעיד על מצע המפלגה שקיבלה את אחריות המשרד, ועל הערכים החשובים לבוחריה.

בממשלת בנט-לפיד הקצה שר הרווחה דאז מאיר כהן (יש עתיד), סכום של 176 מיליון שקלים לביטחון תזונתי. סכום זה יועד להרחבת המיזם לביטחון תזונתי וכן הגדלת התמיכה הממשלתית בעמותות המזון. בנוסף, הכניס כהן בבסיס התקציב תמיכה קבועה של 20 מיליון שקלים עמותות המחלקות 'קמחא דפסחא'.

אלא שבישראל למעלה מחצי מיליון משפחות נמצאות באי ביטחון תזונתי. 35 אלף מתוכן, המוכרות לרווחה, נעזרות ב'מיזם לביטחון תזונתי' ומקבלות כרטיסי מזון חודשים בסכום של 500 שקלים. שאר המשפחות הנזקקות מסתייעות ובעמותות המזון המחלקות 110 אלף סלי מזון בכל חודש, ומעל למיליון סלי 'קמחא דפסחא' לפני חג הפסח.

עמותות המזון מחלקות סלי מזון גם למשפחות שאינן מוכרות ברווחה ומסייעות למשפחות שלא להגיע למצב של חוסר ביטחון תזונתי. "השווי השנתי של סלי המזון המגיעים לנזקקים מוערך ב 750 מיליון שקלים", אומרת מיכל מנהיימר, מנכ"לית איגוד העמותות, "זה לא מספיק. המדינה תומכת ב 5.5% מהיקף פעילות העמותות. אלו שמונה שקלים לכל סל מזון, אריזת הקרטון בה מכניסים את מוצרי המזון עולה יותר".

רעבים לשינוי

בממשלה הנוכחית, עם הבטחה לדאוג לביטחון התזונתי בראש סדר העדיפויות, וסיסמת הבחירות "רעבים לשינוי". קיבלה ש"ס את האחריות על משרד הרווחה, כשבראשו יעקב מרגי בתפקיד שר הרווחה והביטחון החברתי.

כשהוא פועל על תקציב המשכי, הכריז מרגי ב'ועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה' על תוספת של 15 מיליון שקלים לסיוע למשפחות נזקקות לקראת חג הפסח שחל לא מכבר: 10 מיליון שקלים לכרטיסי המזון במיזם לביטחון תזונתי, ותמיכה של 5 מיליון שקלים לעמותות המחלקות סלי מזון קמחא דפסחא. תוספת זו הגדילה את התקציב מ- 46 ל- 53 מיליון שקלים.

בישיבת הוועדה שהתקיימה על נושא התקציב אמר מרגי כי "אין ירידה. לא יהיה קיצוץ בשום סעיף", וגרם ליו"ר הועדה, משה גפני, לתהות האם סעיפי סלי מזון שלא היו מפורטים בתקציב – כלולים באמירה זו. "יש שינויים שנעשו בבסיס התקציב בשנה שעברה. יש לנו דיון עם האוצר, אלו סוגיות שאנחנו צריכים להתמודד איתן. ביטחון תזונתי כולל עמותות הגג, כולל סלי מזון, כולל קמחא. אפילו שכרגע אין שם סכומים, מה שהיה בשנה שעברה יהיה ויגדל".

רכזת אגף התקציבים במשרד הרווחה הסבירה ש"התוספת התקציבית שקיבל משרד הרווחה גדולה יותר מסך הקיצוצים", וענתה לשאלתו החוזרת של גפני שהתעקש לקבל תשובה ספציפית לגבי תקציב לתמיכה בסלי מזון. "התקציב זהה לתקציב 2022. בבסיס התקציב יש 46 מיליון שקלים".

בסיום הישיבה חזר ואמר שר הרווחה, "אני מתחייב שהמיזם של הביטחון תזונתי במשרד יימשך, יכול להיות שיהיו בו שינויים, תקציבית הוא לא יפגע".

כתיבת תגובה