מתחילת השנה: 25 רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות

הרלב"ד: בשלוש השנים האחרונות – 40% מהתאונות במעורבות שליח היו של אופנועים וקטנועים | חברת וולט: תומכים בהגברת סמכויות האכיפה ורישוי הכלים | יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי קורא לזרז את תהליך העברת סמכויות הפיקוח והאכיפה לפקחים עירוניים, לצד הכשרות לרוכבי כלים דו גלגליים

אופנוע | צילום: TeeTee Photo, שאטרסטוק

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה הבוקר לישיבה שעסקה בהתנהגות שליחים במרחב העירוני. סמנכל"ית החינוך וההסברה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נחמה לאור דרורי ציינה שבשלושת השנים האחרונות 40% מהתאונות במעורבות שליח היו של אופנועים וקטנועים, ונציג חברת וולט עומרי שיינפלד בירך על הדיון והוסיף שהחברה תומכת בהגברת סמכויות האכיפה ורישוי הכלים. יו"ר הועדה טופורובסקי קרא לזרז את תהליך העברת סמכויות הפיקוח והאכיפה לפקחים עירוניים, לצד העברת הכשרות לרוכבי כלים דו גלגליים.

היו"ר טופורובסקי פתח את הדיון ואמר שנושא השליחים הוא נושא חשוב שאין כוונה לפגוע בו, אך עם זאת יש לשמור על בטיחות הרוכבים, השליחים, המכוניות והולכי הרגל. עוד ציין טופורובסקי, שמתחילת השנה נהרגו 140 אנשים בתאונות דרכים ו-25 רוכבי אופנוע, כשמדובר במוות מיותר ללא תכלית שיש לשים לו סוף.

סמנכ"ל אור ירוק, עוז דרור, התייחס בדיון למציאות הקשה במרכזי הערים, ואמר: "מתחילת הקורונה גדלה תופעת השליחים, ורואים יותר שליחים שמסכנים את עצמם, את הולכי הרגל והנהגים. במהותם שליחים תמיד ימהרו ממקום למקום, מה שגורם להם לבצע המון עבירות תנועה. המדינה חייבת להתעשת ולטפל בתופעה אחרת נתעורר עוד כמה שנים למציאות שלא נוכל לשנות". עוד הוסיף, שעל המדינה לחייב את חברות השליחים לקחת אחריות ולמנות קצין בטיחות שיהיה אחראי על בטיחות והדרכת השליחים, לצד הגברת האכיפה והאחריות של המשטרה והפקחים העירוניים בהרתעה.

סמנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), נחמה לאור דרורי, אמרה בדיון: "בשלוש השנים האחרונות 80 בני אדם נפגעו בתאונות במעורבת שליח, כשב-40% מהמקרים מדובר באופנוע/קטנוע, 30% ברכב פרטי ו-7% באופניים. רק ב-2021 היו 24 תרונות במעורבות שליחים, לעומת 10 תאונות בשנת 2020". עוד הוסיפה ש"לא יעלה על הדעת שמוטיבציה כלכלית של שלחיים תדחוף אותם לסכן את חייהם וחיים של אחרים, ואני קוראת לחברות לוודא שהשליחים שלהם מקבלים ועוברים הכשרה. בנוסף, הרשות מובילה קמפיין מיקרו-מוביליטי עם התייחסות לשליחים יחד עם הסברה משמעותית של הרשויות המקומיות לצד תחילת פיילוט קורס הכשרה לאופנועים בתפיסות סיכון ב-6.6".

חברת וולט הייתה חברת השליחויות היחידה ששלחה נציג לדיון ונציגה, עומרי שיינפלד, אמר: "אנחנו מברכים על הדיון, והגברת סמכויות האכיפה ורישוי הכלים הן יוזמות מבורכות שהחברה תומכת בהן במאה אחוז". עוד הוסיף שיינפלד ששליח שלא ינהג על פי החוק או יתנהל בצורה פראית לא יישאר בוולט, והחברה משתפת פעולה עם עיריית ת"א, משטרת ישראל ותשמח לשתף פעולה עם גורמים נוספים ולהיות איפה שצריך.

ח"כ טופורובסקי סיכם את הדיון וקרא למשרד התחבורה והרלב"ד לעשות הסדרה כוללת של כל מה שקשור להתנהגות שליחים במרחב העירוני, כולל הסדרה, פיקוח, תקינות, אכיפה, רישום כלי רכב, חינוך והסברה. טופורובסקי הוסיף: "אני מבקש מחברות השליחויות לבצע מתודולוגיה ברורה של תקינות כלי הרכב תחת אחריותם, וקורא למשטרה, למשרד המשפטים ולמשרד התחבורה לזרז את תהליך מעבר סמכויות הפיקוח והאכיפה לפקחים עירוניים, לצד קיום הכשרות לרוכבי הכלים הדו-כלכליים על מנת לוודא שלכל מי שעולה עליהם יש את המקסימום הכשרה להבין את הסיכון".

כתיבת תגובה