מי אתה, בוריס ג'ונסון: נאמן לעם או פופוליסט?

לא פשוט לצאת מאירופה • בחירות, הסכם, יציאה ללא הסכם, התפטרות או בכלל משאל עם חדש • 'סיכום ללא סיכום' על מצב יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי

בוריס ג'ונסון עם נתניהו | צילום: חיים זך, פלאש 90

על אף שעדיין מוקדם לסכם את סאגת הברקזיט בבריטניה, ניתן יהיה לסכם במשפט אחד: 'הפרלמנט נגד העם'. 51.9% מהבריטים הצביעו בעד לעזוב את האיחוד האירופי במשאל העם שנערך שהתקיים ביוני 2016, לעומת 48.1% שהצביעו נגד. הברקזיט קבר בדרכו את ראש הממשלה דייויד קמרון שהביא בפברואר 2016 הסכם מצוין שבמסגרתו הושגו הסכמות על רפורמות בנושאי הגירה, כלכלה וחוקי עבודה. על פי הסיכומים, הרפורמות אמורים היו להעניק לבריטניה עצמאות רבה יותר ו'מעמד מיוחד' באיחוד האירופי, אם היא הייתה בוחרת להישאר.

אך למרות ההסכם המדובר, נתנו הבריטים את קולם בעד היציאה מהאיחוד, אולם הפרלמנט הבריטי דחה את פעם אחר פעם את הסכמי הפרישה שהוצעו מול האיחוד האירופי וקבר גם את ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שהודיעה על פרישה במאי 2019. נזכיר כי בהצבעה הראשונה בפרלמנט נדחתה ההצעה ברוב גדול – ההפסד הגדול ביותר של ראש ממשלה בתולדות הממלכה המאוחדת – כאשר 202 חברי פרלמנט הצביעו בעד תוכנית היציאה, בעוד 432 הצביעו נגדה.

ביולי 2019 מונה בוריס ג'ונסון מהמפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה. ג'ונסון, שהיה אחד ממנהיגי קמפיין הפרישה מהאיחוד האירופי, הבטיח לעשות זאת כשהתאריך האחרון ליציאה מהאיחוד הוא 31 באוקטובר 2019 (המועצה האירופית אישרה, לבקשת הממלכה המאוחדת, דחייה של המועד המקורי 29 במרץ 2019), אך בדרך הוא סופג מהפרלמנט הלעומתי מכות על ימין ועל שמאל.

בכתבות שפורסמו ב'ביזנעס' במשך כל התקופה האחרונה, סקרנו לעומק את נושא הברקזיט מכל כיוון אפשרי ואף דיווחנו על ההפסד הצורב של ג'ונסון, כאשר הפרלמנט אישר בקריאה שנייה את ההצעה החוסמת את האפשרות של ברקזיט ללא הסכם עם האיחוד האירופי. בעד ההצעה הצביעו 327 חברי פרלמנט, מול 299 שהצביעו נגד.

משמעות ההחלטה היא שאם ראש ממשלת בריטניה לא ישיג הסכם פרידה עד לדד ליין של 31 באוקטובר, הוא יחויב לבקש מהאיחוד האירופאי דחייה נוספת של הברקזיט, עד ל-31 לינואר 2020 ואת זה הוא איננו רוצה כלל ועיקר.

ג'ונסון ניסה בתחילה לבקש את אישור המלכה להשבתת הפרלמנט, בכדי לכבול את ידיו ולמנוע ממנו לסכל את היציאה מהאיחוד ללא הסכם. במסגרת הפניה שהגיש למלכה אליזבת השנייה, הוא נימק את בקשתו להשבתת הפרלמנט לחמישה שבועות החל מאמצע ספטמבר, בשל הצורך להכנת האג'נדה הממשלתית. הוא לא סיפר לה שהדבר נועד להקטין את חלון הזמנים שנותר למחוקקים כדי להציע חוקים נגד ברקזיט ללא הסכם. בית המשפט קבע באופן חסר תקדים כי ג'ונסון הטעה את המלכה והוא הובס והובך.

לאחר ההפסד בפרלמנט אמר ג'ונסון כי הוא מעדיף בחירות מוקדמות ואף העלה את הצעתו להצבעה בפני המחוקקים שדחו אותה מצדם פעם אחד פעם. כדי לקיים בחירות מקדימות זקוק ראש הממשלה לפחות לשני שלישים מאצבעות הבית, אולם ראש מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין המתנגד לברקזיט, אמר לא פעם כי מפלגתו תתמוך בקיום בחירות, רק אם הצעת החוק שדוחה את הברקזיט ללא הסכם תעבור בהצלחה בבית הנבחרים.

התפטרות היא אופציה רחוקה

מפלגות האופוזיציה בבריטניה מנסות להכריח את ג'ונסון לבקש באופן רשמי מהאיחוד האירופי דחייה של שלושה חודשים. החוק המחייב אותו לעשות זאת, עבר בפרלמנט ואף קיבל את אישור המלכה ונכנס לספר החוקים.

 

אך נראה כי ג'ונסון לא מתרגש והוא מנסה לעשות הכל כדי לא להגיע לבקשת הדחייה. "אני רוצה שכולם יידעו שאין שום מצב שבו אבקש מבריסל לדחות את הברקזיט", אמר ראש הממשלה הבריטי. "אנחנו עוזבים ב-31 באוקטובר". במקרה אחר הוא הצהיר כי הוא יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מאשר לדרוש הארכה נוספת מבריסל.

מועצת סמנכ"לי הכספים הגלובלית של CNBC מייצגת כמה מהחברות הציבוריות והפרטיות הגדולות בעולם, שמנהלות ביחד יותר מ-5 טריליון דולר בערך שוק. מסקר שנערך בקרב הסמנכ"לים והובא ב'כלכליסט' עולה, כי כ-43% מהנשאלים סבורים כי עזיבה ללא הסכם היא התרחיש הסביר ביותר. כשליש חוזים כי הדד-ליין של ה-31 באוקטובר יידחה, האופטימיים מונים כ-8% והם מאמינים שתושג עסקה עד סוף אוקטובר, 3.2% חוזים משאל עם נוסף בנושא, והיתר (12.9%) אינם בטוחים.

אין ספק שאם היה אפשרי מבחינת הזמן היה נכון יותר לערוך משאל עם נוסף בכדי להבין את רצון העם ולגרום לפרלמנט להתיישר עם הרצון לכאן ולכאן. משאל עם בהחלט יכול לסיים את הסאגה הארוכה, אולם אין זה סביר בפרק זמן כה קצר וכנראה הפתרון הוא ללכת לבחירות בזק.

חשוב לדעת כי מהלך כזה של משאל חוזר, נוגד את הרוח הבריטית שאצלה החלטת משאל עם היא קדושה "ואין לך רשות להרהר אחריה", גם אם כרגע נראה בסקרים שכבר אין רוב לברקזיט.

נוסיף עוד כי ההתפתחויות בפרלמנט והצפי שהיציאה תהיה עם הסכם מסודר, הובילו לעלייה משמעותית בשער הליש"ט מול הדולר, והוא כעת בשיא של חודש וחצי. כעת ממתינים הכל ל-14 באוקטובר, אז יתכנס הפרלמנט לישיבה לאחר חופשת הקיץ, ובו תישא המלכה אליזבת את הנאום המסורתי המציג את תוכניות הממשלה.

קשה לענות על השאלה האם ג'ונסון יעדיף להתפטר כקודמתו, כדי לעמוד בהתחייבותו שלא לבקש מהאיחוד האירופי דחיה נוספת. נראה שהוא יעדיף למצוא את דרך האמצע ולא להפר את החוק ולהסתכן בצעדים משפטיים נגדו.

קמרון נגד ג'ונסון

ראש ממשלת בריטניה לשעבר דייוויד קמרון טוען, כי בוריס ג'ונסון לא האמין בעזיבת האיחוד האירופי בזמן הקמפיין למשאל העם, ועשה זאת רק כי "זה יעזור לקריירה הפוליטית שלו".

בחלקים מספר הזיכרונות שלו שפורסמו בסנדיי טיימס, תקף קמרון גם את השר מייקל גוב, גם הוא ממנהיגי מחנה הפרישה. קמרון, שתחתיו התקיים משאל העם, אמר כי השניים הם "שגרירי עידן הפופוליזם של עיוות האמת ודחיית המומחיות".

לדברי קמרון: "המסקנה שאליה הגעתי היא שהוא הסתכן בתוצאה שהוא לא האמין בה, משום שזה יעזור לקריירה הפוליטית שלו".

הוא הודה כי הוא היה "מדוכא מאוד" מהתוצאות וכי הוא ידע שיש "אנשים מסוימים שלעולם לא יסלחו לי". עם זאת, הוא הגן על החלטתו לקיים את משאל העם, משום שלדבריו, "היה צריך לטפל" בסוגיית החברות באיחוד האירופי.

ג'ונסון מצדו ייפגש בהמשך השבוע, עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר בלוקסמבורג, כדי לנסות ולגשר על הפערים בין הצדדים. בריאיון לדיילי מייל הוא הביע אופטימיות, כי ניתן יהיה להגיע להסכם חדש, לפני הפסגה המכרעת של האיחוד ב-17 באוקטובר. הוא טען לכך שיש "סימן ממשי של תזוזה" בברלין, בפריז וגם בדבלין. עם זאת, הוא אמר כי במקרה שלא יושג הסכם, בריטניה תפרוץ את "אזיקיה" בדומה לדמות קומיקס מפורסמת: "הענק הירוק תמיד נמלט, לא משנה כמה נראה שהוא מוחזק חזק, וזה גם המקרה של המדינה הזו. אנחנו נצא ב-31 באוקטובר ונעשה זאת".

כתיבת תגובה