נדנדת הביטקוין: מסחר ער ותיקוני שער

כעת נסחר הביטקוין במעל 31 אלף דולר לאחר שבסופ"ש טיפס עד לשער של כ-34,000 דולר • עתה הוא מתקן את שערו, ונראה כי כלל מטבעות הקריפטו עדיין על הגל החיובי • ומה גורם למטבעות הוירטואליים לצבור תאוצה דווקא בימים אלה?

ביטקוין | צילום: שאטרסטוק

מטבע הביטקוין שב היום לעלות בכ-1% לאחר התיקון שהתרחש אמש עם ירידה של 7.4%. התזוזה של הביטקוין מביאה את מחירו ל- 31,266 ביטקוין לדולר. בסוף השבוע שבר הביטקוין מחסומים פסיכולוגיים בזה אחר זה ושערו חצה את סך 34,000 דולר לביטקוין בודד (יותר ממאה ושמונה אלף שקל לכל ביטקוין), מדובר על זינוק של 17% בתוך 24 שעות. ב'כל' חודש ינואר עלה הביטקוין בכשבעה אחוזים.

ככלל, כל הרבעון האחרון ושנת הקורונה האחרונה עשו רק טוב למטבע הקריפטוגרפי הראשון המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין. בשנה האחרונה המריא המטבע ביותר מ-300% וב-12 החודשים האחרונים בכ-319%. ברבעון האחרון של 2020 זינק שער הביטקוין בכ-170% ובחודש דצמבר לבדו עלה מחיר הביטקוין ב-54%. נזכיר כי רק בחודש האחרון חצה ערך המטבע את קו ה-20 אלף דולר ושבר את השיא שנקבע שלוש שנים קודם לכן.

מטבע דיגיטלי נוסף שרושם עלייה נאה הוא ה'אתר' של חברת את'ריום. כעת נסחר המטבע בעלייה של 1.7% ושערו נע סביב ה-1,025 דולר. הדבר המדהים הוא שבתחילת חודש דצמבר עמד שער ה'אתר' על 517 דולר בלבד. כבר בתחילת החודש זינק המטבע בכ-15% והמשיך לזנק הלאה לאורך כל החודש. בימים הראשונים של ינואר מזנק המטבע בכ-36.5% וסוגר זינוק מטורף של קרוב ל-650% ב-12 החודשים האחרונים. היקפי המסחר במטבע גבוהים מאוד מהרגיל.

גם מטבע הלייטקוין (Litecoin) עולה היום ב-2.2%, ונסחר בכ-153 דולר ליחידה. בחמישה הימים האחרונים עלה המטבע בכ-21% וב-12 החודשים האחרונים זינק הלייטקוין בכ-250%. אפילו המטבע של חברת ריפל מציג נתוני עלייה נאים, זאת למרות ההודעה בשבוע שעבר של ה-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב) על חקירת החברה בגין הטעיית משקיעים במטבע הדיגיטלי. מנהלי החברה חשודים במכירת טוקנים וירטואליים בהיקף של למעלה ממיליארד דולר, כאשר מנגד הם לא ביצעו את תהליכי הרישום הנדרשים מול הרשות.

תנועה ערה

בהסבר לזינוק בערך הביטקוין אמר יובל רואש, מנכ"ל בורסת המסחר במטבעות דיגיטליים ביטס אוף גולד, כי "עליית הביטקוין באה על רקע השחיקה בערך הדולר, והרצון של משקיעים מבוססים ברחבי העולם להחזיק נכס שיוכל להתמודד טוב יותר עם אינפלציה שעלולה להתפרץ, ושירותי תשלום ענקיים כמו פייפאל, המאפשרים שימוש במטבע.

"גם בביטס אוף גולד אנחנו מזהים התעוררות של השוק הקמעוני והמשקיעים הקטנים, שמתבטאת בתנועה ערה של מסחר בחודשיים האחרונים. עם זאת, כמי שראו תקופות כאלה בעבר, אנחנו קוראים לכל מי שקונה ביטקוין ללמוד היטב על הנושא, ובעיקר להיזהר שלא לקנות מברוקרמניות,

ים שאינם מפוקחים על ידי הרשויות בישראל".

זהירות מפריצות

המשקיע השורי דיוויד רוזנברג, צוטט  ב'ביזפורטל' ולטענתו יהיו עוד ירידות. "בהתבסס על המחקר שביצענו על שווי השוק, הביטקוין יחד עם שוק המניות כולו מתומחר בעד 30% משוויו האמיתי. כל עוד הפד' ימשיך לתמוך בשווקים לא נראה את התפוצצות הבועה", הוא המשיך ואמר כי בכוונתו להתרחק מהביטקוין ומהמניות שהרוויחו הכי הרבה השנה ולהשקיע בתחומים שהם "פחות בועתיים". רוזנברג אמר את הדברים ל-CNBC.

ואילו אלי מיזרוח, מנכ"ל סילבר קסטל (Silver Castle), בית השקעות לנכסים דיגיטליים למשקיעים מוסדיים וכשירים הסביר ב-themarker, כי "המשך העליות הוא ביטוי להערכה שבחצי השנה האחרונה רוב הכסף החדש שנכנס לשוק הביטקוין הוא של משקיעים מוסדיים בעולם, שנכנסו לטווח בינינו וארוך, ולכן תומכים את המשך העלייה של הביטקוין. ייתכנו תיקונים בימים ובשבועות הקרובים במחיר, בעיקר בעקבות מימוש.

מיזרוח התייחס לסיכונים בהשקעה ואמר כי "משקיעים פרטיים שמחזיקים ביטקוין בארנקים פרטיים נהפכים ליעד אטרקטיבי לפריצות ככל שהמחירים עולים, ולכן חשוב לבצע בדק בית ולוודא שהביטקוין מאובטח כראוי. בנוסף, אין להתפתות לסיבובים מהירים בהשקעה בביטקוין – אנחנו ממליצים להיכנס לאחר היוועצות עם מומחים בתחום והבנה מהו היקף ההשקעה הנכון ביותר במשוואת הסיכון – סיכוי. מדובר באחד מאפיקי ההשקעה היותר תנודתיים שיש".

כסף חכם

פרשני הכלכלה בעולם סבורים כי כניסתם של גופים מוסדיים וקרנות השקעה למסחר במטבעות הדיגיטליים יקבעו את מעמדם של מטבעות אלו בשוק הפיננסי העולמי. מדובר בכסף 'חכם' בהגדרתו ובחודשים האחרונים הוא זה שהוביל בעיקר את מגמת העלייה של המטבע הדיגיטלי. כל עוד יתנו הגופים הגדולים את אמונם בשוק הקריפטוגרפי, אנו צפויים לראות עליות לצד ירידות קלות לצורך תיקוני שער, אולם כאשר יאבדו אלו את אמונם בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, הם צפויים להפיל לקרשים את מחיר הביטקוין ואת שאר המטבעות הדיגיטליים.

בנוסף, החיסון מפני נגיף הקורונה והתאוששות כלכלת העולם ממשבר הנגיף, יהוו גם הם אינדיקטורים של ממש לערך המטבעות החדשים.

כתיבת תגובה