סופית: יש ראש ממשלה חדש בבריטניה – כך תושפע הכלכלה

בוריס ג'ונסון גבר על ג'רמי האנט בבחירות לראשות המפלגה השמרנית, וימונה לראש הממשלה • נחשב מיליטנטי בנושא הברקזיט והבטיח לעזוב את האיחוד גם ללא הסכם • מספר שרים צפויים להתפטר מהממשלה • ג'ונסון התנדב בעבר בקיבוץ בארץ

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ובנימין נתניהו | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

ממתנדב ועובד פרדס בכפר הנשיא לראשות ממשלת בריטניה. מגמת ה'טראמפ'יות בעולם נמשכת, בוריס ג'ונסון, האיש הססגוני והצבעוני בפוליטיקה הבריטית (גם בגלל השיער), שהחל את דרכו הפוליטית כראש עיריית לונדון, ובהמשך כיהן כשר החוץ בממשלתה של מיי, ניצח בפריימריז והוא עתיד להתמנות היום לראש ממשלת בריטניה.

חודש ארוך ומעצבן עבר על כ-200 אלף מחברי המפלגה, שהכריעו בהצבעה הממושכת והחליטו לתת את קולם לג'ונסון בן ה-55, שהתמודד מול שר החוץ ג'רמי האנט. ג'ונסון, שיהיה ראש הממשלה ה-77 של בריטניה, קיבל לפי התוצאות הרשמיות 92,153 קולות, בהשוואה ל-46,656 קולות שהצביעו בעד האנט.

בחירתו התקבלה בבריטניה ברגשות מעורבים מאוד. הבריטים קרי המזג וודאי יתקשו לקבל למקום בו ישבו בעבר ווינסטון צ'רצ'יל, מרגרט תאצ'ר וקלמנט אטלי, אדם שכונה בעבר 'ליצן' ו'פרחח'. לעומת זאת, כהונתו כראש העיר לונדון וכשר החוץ הבריטי, יעניקו לו כנראה כמה נקודות זכות, בדרך למעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב דאונינג 10.

המושג 100 ימי חסד המוענקים לראשי הממשלה כאן בארץ, עומדים לקבל משמעות חדשה לגמרי. בעוד 100 ימים, ב-31 לאוקטובר אמורה לצאת לדרך הפרישה הסופית של בריטניה מהאיחוד האירופי לאחר כ-50 שנות שותפות.

ג'ונסון, שבנה קריירה עיתונאית על הסלידה הבריטית מהיבשת ומבריסל, ושחרש את בריטניה לפני משאל העם ביוני 2016, בקריאה להצביע בעד הברקזיט, נבחר היום על הטיקט של הפרישה המדוברת ביותר בעולם, אשר עלולה להשפיע על הכלכלה הבריטית כמו גם על הכלכלה האירופאית והעולמית כולה.

בנאום הניצחון שלו, אמר ג'ונסון כי מטרתו היא "להשלים את הברקזיט, לאחד את האומה ולהביס את מפלגת הלייבור של קורבין". הוא הבטיח שוב לצאת מהאיחוד האירופי במועד הנוכחי, 31 באוקטובר. "אנחנו ננצל את ההזדמנויות שברקזיט יכול לספק", אמר ראש הממשלה החדש.

בטור שהוא פרסם הבוקר בעיתון השמרני "טלגרף" כתב ג'ונסון: "אם האמריקאים הצליחו ב-1969 להבטיח כניסה ללא-שיבושים של אפולו 11 לאטמוספירה באמצעות מחשבים מיושנים, אנחנו יכולים בוודאי להבטיח סחר ללא שיבושים בגבול הצפון אירי". גבול זה מהווה אחת הסיבות להתנגדות רבים בפרלמנט להסכם הפרישה הנוכחי. "אנחנו יכולים לצאת מהאיחוד, ויש לנו הטכנולוגיה לעשות זאת", הוסיף.

בדרך לעסקה עם האירופיים, או בדרך לפרישה בלי עסקה מה שמכונה 'נו-דיל ברקזיט' וכפי שהצהיר שיעשה באין הסכם, יצטרך להתמודד ג'ונסון עם פרישה של שרים. "אני בטוח שלא אפוטר על ידי ג'ונסון", אמר בהפתעה בשידור חי שר האוצר הבריטי פיליפ האמונד, "משום שאני מתכוון להתפטר לפני שזה יקרה".

האמונד וחמישה שרים אחרים הצפויים לפרוש כבר מחר, יערערו במקצת את חוזקה של הממשלה. הם הודיעו כי אינם מוכנים לקבל את התסריט, בו בריטניה תפרוש ללא תיאום מהאיחוד האירופי 'נו-דיל ברקזיט'. לפי דעתם הנחרצת שהתבטאה גם בהתפטרות, צעד כזה, ייצור מהומה כלכלית ופוליטית וישפיע לרעה על הכלכלה הבריטית. "נו-דיל ברקזיט הוא קטסטרופה", אמר האמונד.

ג'ונסון, לא נבהל מהביקורת החריפה ממתנגדיו הרבים במפלגה השמרנית. מבחינתו, הוא מעוניין לפתוח מחדש את ההסכם שגיבשה מיי עם האיחוד האירופי, ושנדחה שלוש פעמים בפרלמנט. הוא הבטיח לפרוש "בכל מחיר ובכל תסריט" עד לתאריך המיוחל, ואף סירב להתחייב שלא ישעה את הפרלמנט כדי להשיג מטרה זו.

אירופה כולה נעמדת לדום מתוח, בעקבות בחירתו של ג'ונסון וכלכלנים רבים מזהירים כי פרישה חד-צדדית של בריטניה מהגוש, תכה גלים בשווקים העולמיים ועלולה להפיל את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם אל הקרשים ולהכניסה למיתון או אפילו לכאוס.

מבחינה כלכלית, חוששים המומחים, כי תוכנית ההתנתקות מהאיחוד האירופי תגרום לפיחות נוסף בליש"ט הבריטית ותקטין את הצמיחה.

בשלוש השנים שעברו מרגע ההחלטה על הפרישה, ידעה בריטניה טלטלות כלכליות רבות, בהן אי ודאות בנושא המכסים, קנס כספי של 39 מיליארד אירו שהתחייבה לשלם, וכן, חברות גדולות רבות שהעתיקו את פעילותן מבריטניה בשל החשש מהפרישה הצפויה. כל אלה ועוד הביאו לפגיעה כלכלית בממלכה וגם לחוסר אמון בפוליטיקה הבריטית.

 

 

גם שני ראשי ממשלה לשעבר ממפלגת הלייבור, טוני בלייר וגורדון בראון, הצטרפו למזהירים מפני השלכותיו הקשות של מהלך 'נו-דיל ברקזיט'. לדברי בלייר תוצאות התהליך יהיו "קשות מאוד עד קטסטרופליות".

ג'ונסון עצמו סירב בתהליך בחירתו, להתוות תוכנית ברורה לדרך שבה ישיג הסכמות חדשות מהאירופיים, המסרבים לפתוח את הסכם הפרישה שגיבשו מול קודמתו, מיי, כמו גם מצד הפרלמנט הבריטי המסרב לפרוש ללא הסכם. אולם אין ספק שהאיש שעשה הכל לנצח וכדי שדעתו תנצח במשאל העם וניצח שוב גם בתוך מפלגתו, ינסה להוביל את בריטניה כולה לניצחון מול האירופיים.

"יהיו אנשים שיטילו ספק בחוכמת בחירתכם", אמר לבכירי המפלגה בנאום הניצחון, "גם בקרבכם יהיו שישאלו "מה עשינו?". לאיש אין מונופול על החוכמה. אבל ההיסטוריה של מאתיים השנים האחרונות הוכיחה, שהמפלגה השמרנית ידעה להציג את הראייה הנכוחה ביותר לטבע האדם ולשלב בין האינסטינקטים האישיים לצרכים הקולקטיביים". בהמשך דבריו הוא חילק שבחים ליריבו ג׳רמי האנט ואמר כי הוא, "מעיין של רעיונות נפלאים, אותם אני מתכוון לגנוב".

מפלגת הלייבור פתחה במתקפה חזיתית נגד ג'ונסון, לאחר היוודע תוצאות הבחירות: "ג'ונסון לא קיבל את התמיכה של אזרחינו, שצריכים להכריע מי יהיה ראש הממשלה". כך מנהיג המפלגה, ג׳רמי קורבין, "בוריס ג׳ונסון זכה בתמיכה של פחות מ-100,000 חברי המפלגה השמרנית, שאינם מייצגים את דעת הקהל". לדעתו של קורבין, "ברקזיט ללא הסכם יוביל לאובדן משרות, לעליית מחירים ולאיום על מערכת הבריאות הלאומית. הוא לא קיבל את תמיכתה של ארצנו".

ראש ממשלת בריטניה היוצאת, תרזה מיי, בירכה את ג'ונסון וכתבה: "יש לך את תמיכתי המלאה. אנחנו צריכים עכשיו לעבוד יחד, כדי להעביר את הברקזיט – ולהשאיר את קורבין מחוץ לממשלה".

ומארצות הברית צייץ ובירך הנשיא טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו את האיש וכתב כי "ג'ונסון יהיה מצוין בתפקידו". רק נציין שבעבר אמר ג'ונסון, כי טראמפ הוא, "בור מוחלט" ו"בלתי כשיר למשרת הנשיא". אולם במשך השנים חזר בו וזכה לתמיכת הנשיא האמריקאי.

לג'ונסון יש גם נקודה ישראלית. מלבד הכריזו על עצמו כ"ציוני נלהב", מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, בירך את שר החוץ לשעבר של בריטניה, שהיה מתנדב בקיבוץ כפר הנשיא בשנות ה-80 (ואפילו עבד בפרדס), על היבחרו לראשות הממשלה: "אני מברך את בוריס ג'ונסון על היבחרו לראשות ממשלת בריטניה, ומשוכנע שהשהות שלו בקיבוץ כפר הנשיא, במסגרת תוכנית המתנדבים המפורסמת, השאירה לו פינה חמה לישראל בכלל ולקיבוצים בפרט – כמו למאות אלפי נשים וגברים בכל רחבי העולם שזכו להיות מתנדבים אצלנו".

הוא הוסיף כי "בימים הקרובים אוציא למר ג'ונסון הזמנה רשמית, להיות אורח הכבוד בכנס הנהגות הקיבוצים".

כתיבת תגובה