עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים | סגן נשיא ענקית התכנה הצרפתית בראיון מיוחד

היא מצעידה את קידמת הפיתוחים בתעשיית המטוסים, הרכבות והרכבים העולמית • סגן נשיא דאסו סיסטמס בראיון ל'ביזנעס': "אנחנו לקראת השקה של מודל רכב חדש" • הקשר הישראלי לרכב האוטונומי • וכך הופכים חבילה משומשת של דגני בוקר לשלט

כך מתכננים את הרכבות העתידיות | צילום/הדמיה: באדיבות דאסו סיסטמס

החברה שהוא משמש בה כסגן נשיא, מספקת שירות לכרבע מיליון לקוחות מכל תחומי התעשייה ברחבי העולם, בעיקר בתחומי התחבורה והשינוע, אך גם בענפים נוספים. האמת, לכל אחד ואחת מאיתנו יש רעיון שהוא חושב שבעזרתו הוא יוכל לשנות את העולם, אך למעשה שלב הביצוע והתכנון נתקל בקשיים רבים.

אבל בחברת 'דאסו סיסטמס' משנים באופן מעשי את הצורה שבה המוצרים מתוכננים, מיוצרים, מעוצבים וכן הלאה. כמות הלקוחות העצומה של 'דאסו סיסטמס' גורמת להרחבה של מה שעד לפני זמן קצר היה נראה כלא אפשרי בעליל. אנשי החברה מטפחים את תחום החדשנות החברתית למען שיפור העולם האמיתי.

בשורה התחתונה, אם נחתור לקיצור, 'דאסו סיסטמס' מספקת שירותים ליותר מ-220,000 לקוחות מכל הגדלים, בכל הענפים וביותר מ-140 מדינות ברחבי העולם. וגם כאן בארצנו הקטנטונת, ל'דאסו סיסטמס' יש מטה שיווק ומכירות בישראל הממוקם בכפר סבא.

מטוסים, רכבות עתידיות ורכבים

לפני שנגיע למטה החברה, הצצה קלה לתוצרתה. תחומי העשיה והפיתוח של 'דאסו סיסטמס' מסתכמים בתחומים רבים, החל מתחום התעופה וכלה בתחום דגני הבוקר. כך למשל, לא מזמן פורסם על שיתוף פעולה בין יצרנית המטוסים 'איירבוס' לבין 'דאסו סיסטמס'. למעשה, בשתי החברות החליטו לשנות את עולם התעופה האירופאי של השנים הבאות. ואיך זה הולך לקרות?

חברת המטוסים 'איירבוס', ידועה כאחת מהחברות המובילות בתחום התעופה הגלובלי, עד כמה פופולרית? הכנסותיה בשנת 2017 עמדו על כמעט 60 מיליארד אירו. כעת, 'איירבוס' עומדת להפוך אלמנטים רבים בעיצוב, תכנון, ייצור ושירותים דיגיטליים למציאות בכלל החטיבות וקווי המוצרים שלה, זאת על ידי הפלטפורמה הייחודית שמציעה 'דאסו סיסטמס', עמה נחתם הסכם לחמש השנים הבאות.

הפלטפורמה המדוברת, משמשת לעיצוב, הנדסה, ייצור, סימולציה ומודיעין תלת-ממדי שיתופי, מה שיספק רציפות דיגיטלית שתשלב את התכנון, העיצוב והתפעול, במודל נתונים אחיד למען חוויית משתמש מאוחדת. ב'איירבוס' בטוחים כי הדבר יהפוך את העיצוב הדיגיטלי, הייצור והשירותים (DDMS) למציאות כלל-ארגונית עבור כלל חטיבות וקווי מוצרי איירבוס, מה שישנה את עולם התעופה ללא ספק.

אם המילים הללו עדיין קשות עבורכם להבנה, נסו את הקטע הבא.

לא רק במטוסים זה אפשרי: גם ברכבים וברכבות. לא מזמן החברה נבחרה להאיץ את אספקת רכבות מותאמות לחברת Trenitalia האיטלקית, כשגם כאן הובאה חדשנות לא מוכרת לתחום. המוצר הווירטואלי של 'דאסו סיסטמס' הוא הראשון בעולם הנמצא בשימוש תעשייתית ענף הרכבות. והנה המפרט: אורכי רכבות מדויקים, מושבים מותאמים אישית, וצבעים שונים שמקפיצים  את חווית הנוסעים.

כל זאת מתרחש כאמור בזכות הפלטפורמה הייחודית שתסופק לחברת 'אלסטום' האיטלקית שבאמצעותה יואץ תהליך הייצור של 150 רכבות מותאמות-לקוח.

הסכם לשלש שנים טויוטה | צילום: יצרן

כחלק מכך, מתאפשרת הדמיית תלת ממד ומודלים וירטואליים-מציאותיים של רכבות התואמות לצרכים של המקומיים, עבור תחבורה אזורית וכן עבור תחבורה פרברית. למעשה, החברה האיטלקית יכולה 'לדמיין' ולהגדיר בזמן אמת גרסאות דיגיטליות מפורטות של רכבות שלמות עוד לפני תחילת תהליך הייצור. הדבר מתבטא כאמור באמצעות שילובים שונים של אורך הרכבת, מושבי הנוסעים, מתלי אופניים, צבעים, חומרים, סמלים מסחריים וכו', כך יוכלו ב'אלסטום' להבטיח שהרכבות שהיא מספקת ללקוחותיה תואמות לפרטים שהנוסעים ייהנו לעשות בהם שימוש על פי צרכיהם. או בקיצור, חסל סדר ניירת ואבי-טיפוס פיזיים שגם מייקרים את עלות הייצור וגם מעכבים אותו, והרי לכם העידן הוירטואלי שמחליף את פסי הייצור בכל הענפים.

גם בתחום הרכב יש ל'דאסו סיסטמס' שיתופי פעולה רבים, ביניהם ניתן למנות את 'טויוטה' שחתמה על חוזה תלת שנתי עם החברה, שאמור להפוך את שלב ייצור הנכס הדיגיטלי – לאוטומטי, ולשלב בו בין היתר גם יישומי הדמיה גבוהה. עוד בתכנון (איך לא): התאמת והשקת רכבים מותאמים אישית ללקוחות.

שת"פ מפתיע ישראלי-צרפתי

ואם כבר מדברים על תחום הרכב, הרי שכאן הישראלים מפתיעים לטובה, כאשר חברת 'קוגנטה' הישראלית הכריזה על שיתוף פעולה ראשון מסוגו להאצת פיתוח כלי רכב אוטונומיים בטוחים יחד עם אלמנט הפיתוח של 'דאסו סיסטמס'.

במסגרת שיתוף הפעולה, יוענק פיתרון ייחודי וראשון מסוגו לשוק המכוניות האוטונומיות שבעזרתו יוכל להגדיר, לבחון ולחוות את הנהיגה האוטונומית לכל אורך פיתוח המוצר בפלטפורמה הייחודית של החברה. ב'קונטגה' אומרים כי שיתוף פעולה זה יאפשר לתהליך הפיתוח של הרכב החכם להיות אינטגרטיבי יותר וכתוצאה מכך יביא לפיתוח מהיר של כלי רכב אוטונומיים, מדויקים ובטוחים יותר על הכביש.

בעת ההכרזה על שיתוף הפעולה בין קונטגה לבין דאסו סיסטמס, הסביר מדני עצמון, מנכ"ל ומייסד 'קוגנטה' כי "שיתוף הפעולה החדש עם דאסו סיסטמס יגביר את קצב פיתוח הכלי רכב האוטונומיים באמצעות יצירת סימולציות כחלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח ההנדסי. הסימולציות משולבות בשלב מוקדם יותר בפיתוח, קל יותר למהנדסים לבצע את השינויים הנדרשים בכל רכיב של הרכב האוטונומי. כמו גם בחינת השפעת השינויים על כלי הרכב בשלמותו ודרך ההתמודדות עם מצבים בלתי צפויים בנסיעה".

מצמצמים מרחקים בין עולמות

בחברת 'דאסו סיסטמס' מתמקדים בתחום תעשיית התחבורה והניידות, כאשר הכוונה היא להתאמה האישית של המוצרים השונים. הענף הזה של החברה הוא למעשה התורם הגדול ביותר למחזור המכירות של הקבוצה. וזה הזמן לומר שלום לאוליבייה סאפין, סגן נשיא תעשיית התחבורה והניידות ב'דאסו סיסטמס'.

ראשית, אנו שואלים את סאפין, מה הן המגמות העיקריות הקיימות כיום בתעשיית התחבורה העולמית?

"אנו עדים לשינוי משמעותי בתעשיית הרכב", הוא אומר. "התעשייה משנה את המודל העסקי הישן והמוכר שכבר לא פועל ממכירת כלי רכב, אלא עובר להיצע גדול ומקיף יותר של שירותים מקיפים למשתמשי הקצה". הדבר הזה מצריך את היצרנים לשלב את החוויות של הלקוח בתכנון הרכב יותר מאשר בעבר.

סאפין מסביר, כי ישנם מספר סוגים של אתגרים עיקריים בתחום זה: "ראשית, יותר כלי רכב הופכים חשמליים ואוטונומיים עם חיבור לרשת האינטרנט. בנוסף לכך, הסביבה התעשייתית נעשית תחרותית, כשבמקביל השוק למוצרים בהתאמה אישית הולך וגדל – מה שמחייב שינוי גישה מייצור המוני להתאמה אישית המונית", אומר אוליבייה סאפין.

אוליבייה סאפין סגן נשיא דאסו סיסטמס | צילום: יח"צ

הוא מסביר גם, כי שינויים משמעותיים אלה ממריצים את הופעתם של שחקנים חדשים בתחומים מגוונים: סטארט-אפים המתמחים בכלי רכב חשמליים, מומחי נתונים, מומחי דאטה ובינה מלאכותית, ספקי שירות ניידות ועוד דברים רבים שבישראל מתמחים בהם כ'סטארט-אפ ניישן'.

ואיך כל השינויים הטכנולוגיים האלו ישפיעו על תעשיית הרכב?

"כדי להסתגל לשינויים המהירים בשוק והרמה הגבוהה של ההתאמה האישית, אנו עוברים לשיטות ייצור גמישות יותר, שחייבות להיות מנוהלות בזמן אמת באמצעות שילוב של כל שרשרת האספקה. בהקשר זה, ידע ומיומנות בביג דאטה וטכנולוגיות אחרות הינם חיוניים. בנוסף לכך, במפעלי העתיד יהיה הרבה יותר פשוט ליצור אבי טיפוס והדבר יהפוך לנפוץ יותר".

הסימולטור בפעולה

הנושא הבא עליו אנו משוחחים עם סאפין הוא הפלטפורמה המיוחדת ש'מעיפה' את כל עולם תעשיית התחבורה העולמית קדימה. איך זה פועל?

סאפין משיב, כי הם מתמודדים עם אתגרים אלה באמצעות סימולציה בתוכנת DELMIA ויישומי מידול דיגיטליים המופעלים באמצעות הפלטפורמה הייחודית של 'דאסו סיסטמס'. "לדוגמה, אנו יכולים לדמות קו הרכבה במציאות הווירטואלית, ובכך לחזות קשיים תפעוליים אפשריים. כלים אלה מרחיבים הזדמנויות לתעשייה בצורה מדהימה. הפלטפורמה שלנו שנקראת פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE מספקת פתרונות מתקדמים בלפחות שלושה תחומים", אומר סאפין.

"התחום הראשון הוא תחום ההכנה – הצעד שבו תהליך הייצור מתוכנן. אנו יכולים לבחון תרחישים שונים, במיוחד באשר להשפעות על תחנות עבודה ותזרים העבודה במפעל. התחום השני הוא תחום התפעול – כאן, אנו בעולם המציאותי, ועלינו לתזמן ולנהל את הפעילות התעשייתית מדי יום ביומו. יותר ויותר נתונים נמצאים בשימוש כאן כדי למדוד ולייעל את הייצור ואת מדדי הביצוע העיקריים ברמת השירות. ובסופו של דבר, בהסתכלות רחבה יותר, הפלטפורמה שלנו מאפשרת תכנון לטווח ארוך ולטווח קצר וכן התייעלות של שרשרת האספקה כולה, וזאת על מנת להפחית את זמני המחזור ולאפשר תגובות טובות יותר לאירועים בלתי צפויים. אנחנו עובדים עם הרבה יצרני ציוד מקור (OEM) כיוון שהם ממלאים תפקיד חיוני בשרשרת הערך".

איזה יתרונות אתם מציעים בפני יצרני הרכב השונים שטרם הכירו אתכם?

"הכלים שלנו מאפשרים להם להפחית את מסגרת הזמן מרגע רישום ההזמנה עד לאספקת הרכב. ובאמצעות פריסת תוכנת DELMIA באתר היצרן, אנו עוזרים לו לצמצם את הזמן הזה מ-15 שבועות ל-4 שבועות על ידי תחזית טובה יותר של מרכיבים ושיפור יעילות הייצור, כאשר לתזמון וללוח הזמנים יש משמעות גדולה מאוד. התהליך הזה קורה, תוך שילוב התאמה אישית של הרכב. בנוסף, הפתרונות שלנו חוסכים זמן בעת הגדלת הייצור לקראת השקה של מודל רכב חדש", מסיים סאפין.

מקופסת הדגנים למשחק המחשב

ואיך אפשר בלי לסיים עם אחד הפיתוחים המיוחדים ביותר של 'דאסו סיסטמס', זה שמאפשר לילדים להשתמש באריזה המשומשת של דגני הבוקר שלהם בתור שלט משחק אמיתי?

Wizz Air איירבוס A320neo‏ | צילום אילוסטרציה, יח"צ

לפני כעשור, הציגה החברה בכנס השנתי שלה שנערך בפריז, קמפיין טכנולוגי חדיש מאוד שהיה באותה התקופה בצרפת. הקמפיין נערך על אריזות של דגני הבוקר הידועים של חברת 'נסטלה' והוא שילב בין קופסת הדגנים המוכרת לבין משחק שהיה מותקן על גבי מחשב. הפיתוח המיוחד היה, בכך שלמעשה הקופסה עצמה שימשה כסוג של שלט עבור המשחק במחשב.

על אריזת דגני הבוקר של 'נסטלה' שהכילה את הדגנים המוכרים, הופיע גם ריבוע שחור באמצעה, וכאשר אותם ילדים (והיו אף מבוגרים רבים שקפצו על ההזדמנות) נכנסו לאתר הייחודי של המשחק וכיוונו את אותו ריבוע שחור למצלמת הרשת של המחשב, הופעל משחק בהשתתפות דמות מצוירת ידועה. את הדמות המצוירת שעל המסך, יכלו האנשים להזיז באמצעות הזזת קופסת הדגנים עם החור השחור באמצעה.

ואנחנו מנסים תוך כדי קריאת הכתבה הזו לחפש אלו דגני בוקר כשרים לפסח, נו שוין.

כתיבת תגובה