עובד חדש? כך תמצה את זכויותיך מול המעסיקים

המדריך המלא: איך למצות את הזכויות מול המעסיקים

תלוש משכורת. אילוסטרציה | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

אין דבר מרגש יותר מלהתקבל לעבודה חדשה לאחר חודשים ארוכים של חיפוש עבודה אינטנסיבי. סוף כל סוף מצאתם את העבודה שפותחת לכם חלון הזדמנויות, וכעת אתם חותמים בהתרגשות על כרטיס העובד החדש. אך הנה עברו להם כמה שבועות, אתם מביטים בשכר ושואלים את עצמכם האם אתם מקבלים את כל הזכויות המגיעות לכם. כי בדיוק אתמול שמעתם את נאווה המזכירה אומרת בשקט למנהלת החשבונות כי היא חוששת שעל פי התלוש האחרון לא שילמו לה על חופשת החגים. משום כך, ברגע שאתם מתקבלים לעבודה חדשה, כדאי ללמוד על הזכויות המגיעות לכם כעובדים על מנת שתוכלו למצות אותן מול המעסיקים שלכם.

הזכות לחג שמח

עובדים לא מעטים אינם טורחים לבדוק את הזכויות המגיעות להם בחגים, וכך זכויות עובדים בחגים עלולות להיפגע. אלה רק כמה מן הזכויות שכדאי לתת עליהן את הדעת:

שעות עבודה בערב החג – מקומות עבודה המעסיקים את עובדיהם במשך 6 ימים בשבוע, יכולים להעסיק את העובדים בערב החג עד 7 שעות (לאחר מכן, ייחשבו השעות לשעות נוספות. במקומות עבודה שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, יום העבודה יהיה בן 7 שעות בתשלום של 8 (או 8 בתשלום של 9).

זכויות לפי ענפים – בענפים מסוימים נקבעו כללים בהתאם להסכמים הקיבוציים. כך למשל, בענף הפלסטיקה עובדים כ-6 שעות ביום בתשלום של 8 בערב יום כיפור וערב סוכות, בענף הניקיון 6 שעות בתשלום של 8 בערב החג וכך גם בענף התיירות.

הרגל שהופך לחובה – אם במקום עבודה מסוים נהגו העובדים לעבוד כ-4-5 שעות בערב החג, הזכות הופכת לחובה לאורך הזמן ומעוגנת בחוזה.

הזכות לסרב – העובד יכול לסרב לעבוד בחג על פי צו דתו (החל מ-1.1.19 יוכלו העובדים לסרב לעבוד בחג מכל סיבה שהיא).

ימי החג – עובד יהודי פועל לפי חגי ישראל, בעוד עובד לא יהודי פועל לפי חגי דתו.

זכאות לתוספת – עובד בתשלום משכורת זכאי לתוספת של 50% אם עבד בערב החג.

עבודה בחול המועד – ימי עבודה בחול המועד נחשבים לימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין.

חוששים שמפרים את הזכויות שלכם? פנו לעורך דין

אם לא שילמו לכם באופן חוקי על עבודה בערב החג, הכריחו אתכם לצאת ולעבוד בחג עצמו חרף השקפתכם הדתית או פגעו בכל זכות אחרת, אתם רשאים לפנות לשירותיו של עורך דין לענייני עבודה. עורך דין מנוסה ומקצועי יסייע לכם לבחון את העניינים ולהשיג עבורכם פיצויים תמורת עוגמת הנפש שנגרמה לכם. בתחילה, בוחן עורך הדין את תלונתכם ואוסף מידע חיוני (בוחן את תלושי המשכורת שלכם, מתייעץ עם גורמים שונים). לאחר מכן הוא מנסח כתב אישום על מנת לתבוע את החברה שנהגה בכם שלא כחוק.

החוקים שנועדו להגן על העובד

בנוסף לחוקי עובדים בחגים, קיימים חוקים שונים שנועדו להגן על זכויותיהם. חוקי המגן מתפרשים על פני תחומים שונים, וביניהם חוקים השייכים לחומים כמו פרישת עובד ממקום עבודה, דמי מחלה, הגנת שכר, חוק הודעה לעובד על התפטרות, חופשה שנתית, עבודת הנוער, עבודת נשים, הזכות לעבודה בישיבה, פיצויי פיטורין, הסכמים קיבוציים, עובדים המועסקים על ידי קבלנים ועוד.

 

כתיבת תגובה